Margó György és csapata több éve rendezi a Szombathely Rallye-t.
Néhány napja eldőlt: 2008-ban ez a verseny egész biztosan nem szerepel majd a versenynaptárban. Az okokról beszélgettünk.

Eddig is csak kérdőjellel szerepelt a versenynaptár tervezettben
- Két olyan fontos ok van, ami befolyásolta a rendezést, és ami miatt az a döntés született, hogy elmarad. Az egyik, egy mezei financiális ok. Az alapállásunk mindig az, hogy legyen a versenynek egy fő támogatója, és induljon el a szervezés. A főtámogatóval a szerződést november végéig meg szoktuk kötni, hisz ez alapvető, már ha csak a megjelenéseket, a reklámokat, és a szervezés több pontját nézzük. Erre az évre több támogató is jelentkezett, de a legtöbbel nem tudtunk megállapodni. Egy volt, aki azt mondta, őt érdekli ez a murva-verseny, és nagyon szívesen lenne a szponzor. Tulajdonképpen alapszinten meg is állapodtunk. Majd egyet kértünk, hogy november 30-ig kössük meg a szerződést. Egyrészt, mert ez adja meg a támogatás komolyságát, másrészt ez felénk is egy elvárás, hogy ne kerüljön olyan verseny bejelentésre, ami már a bejelentés pillanatában úgy látszik, hogy nem biztos a rendezés. Na most, ezzel a főtámogató-jelölttel nem tudtunk megállapodni november 30-ig. Ezért elálltunk a rendezéstől - támogatottság hiányában. Ez lenne az egyik ok.
A másik dolog a pályák és a rendezés lehetőségek kérdése volt. Ehhez azt kell tudni, hogy ezen a területen igen jó murva pályák álltak a rendelkezésre, amik az Őrségi Nemzeti Park kezelése alá esik. Ebben az évben, az engedély kiadása után egy hónappal, - egy fellebbezés révén -, a Minisztérium visszavonta az engedélyt. Ezzel nagyon nehéz helyzetbe kerültünk, hisz kisebb területen, rosszabb minőségben kellett megrendeznünk a versenyt. A verseny után elmentünk, és tárgyalni próbáltunk a Nemzeti Parkkal, de mert egy nagyon jelentős állami átszervezés van a nemzeti parkoknál, és igazából nem volt, kivel tárgyaljunk.
Most született egy döntés, hogy ennek az átszervezésnek az eredményeképpen úgy néz ki, hogy a korábban engedélyezett és utóbb visszavont esetben talán újra lehetőség nyílik a már jól ismert és elfogadott pályák használatára. De mivel a szakértők, és a magunk véleménye szerint sem fog az átszervezés véget érni 6-9 hónapon belül, ezért a pályák függősége volt a másik ok, ami miatt azt mondtuk, hogy pihentessük a rendezvényt a 2008-as évben.
- Mi volt a Minisztérium oka a visszavonásra? Csak a természetvédelem?
- Igen. A teljes eljárás három mondatban az volt, hogy a hatóság kiadta az engedélyt, majd a Nemzeti Park Igazgatósága megfellebbezte a hatóság engedélyét. Ehhez joga volt, lévén az ő területéről van szó, és a Minisztérium másodfokon helyt adott a fellebbezésnek. És a hatósági engedélyt visszavonta. Ez az egész a verseny előtt kettő hónappal indult, és tulajdonképpen a verseny előtt egy hónappal még nem is tudtuk biztosan, hogy mehetünk-e arra, amerre szeretnénk, vagy sem. Így például két tervet kellett készítenünk, egyet arra az esetre, ha meglesz, egyet arra, ha nem lesz meg az engedély. És végül a kettőből a rosszabbat tudtuk megvalósítani, mert nem kaptuk meg az engedélyt.
- Nem ismerem olyan behatóan a környéket, mint adott esetben Ön, de a közelben nincsenek hasonló adottságú pályák, utak, ahol lehetne versenyt rendezni a Nemzeti Park elkerülésével?
- Nagyon sok helyen jártunk, de igazából olyan pályák, amelyek a sportszakmai szempontoknak is megfelelnének, tehát vannak benne kanyarok, vannak benne bukkanók, és elérik egy rali pálya színvonalát, olyanok nincsenek. Erdőgazdasági utak vannak, ahol a legnagyobb kihívást egy 3 kilométer egyenes után egy derékszögű kanyar jelenti. Ezek alkalmatlanok a színvonalas versenyhelyszínnek.
- Az egyesületük az ország más területén nem gondolkodott még verseny rendezésében?
- De igen. Az az igazság, hogy több felé is nézelődtünk, de azt azért tudni kell, hogy egy ilyen rendezvénynek a szervezése, főleg, ha első versenyről van szó, az körülbelül kettő és fél - három évet is igénybe vehet. A kapcsolatok kiépítése, a kórházak, önkormányzatok, rendőrség, útkezelővel való kapcsolattartás nem egy olyan egyszerű feladat, amit olyan nagyon gyorsan le lehet rendezni. Nekünk talán szerencse lesz az, ha a korábbi szabályzat visszaállna majd talán, amivel a rendezők jobb kondíciók közé kerülnének, értem az alatt azt, hogy egy verseny ne csak murvapályán bonyolódjon, hanem lehessen egy murva-nap és egy aszfalt nap. Ugyanis nagyon nehéz 130-140 kilométer murvagyorsaságit azon út-, és tulajdonviszonyokon keresztül, amelyek ma Magyarországon vannak.
- És mi van, a versenyzők nem fogják ezt túlságosan kedvelni, hogy egyik nap murvára, másnap aszfaltra kell majd építeni az autót és kétféle autó beállítással kell majd készüljenek?
- A versenyzők kívánságára van ez most, hogy egyféle beállítással versenyezzenek egy hétvégén. De szerintem, ha a versenyzők kívánságai dominálnának, előbb-utóbb nem lennének versenyek. A versenyzőknek egyet kell szem előtt tartani: Persze, fontos, amit ők gondolnak, de vannak tőlük független körülmények, amiket, ha nem vesznek tudomásul, akkor ide fogunk eljutni.
- Összegezve tehát az elkövetkezendő években azért várható, hogy lesz Szombathely Rallye?
- Lent voltunk most, majd bejelentettük, hogy nem lesz 2008-ban, de mindenkit biztosítottunk arról, hogy szeretnénk a következő évben újra megrendezni ezt a versenyt. Azt is elmondtuk, hogy a Nemzeti Parktól sok függ, és én most úgy látom, hogy az átszervezést követően ismét partner lesz abban, hogy az ő területén legyenek a pályák, és akkor a világon semmi akadálya nincs, mert ott egy nagyszerű, komplex murvaversenyt lehet rendezni, ha az engedély és a támogatás is meg lesz. A város maximálisan jól áll hozzánk, ő is sajnálja, hogy elmarad, de megérti a nehézségeinket. Tehát ezt az egy évet muszájból kihagyjuk, de nem mondunk le semmiről és tartjuk a kapcsolatot egy esetleges 2009-es Szombathely Rallye érdekében.