A gazdasági válság mindannyiunkat érint, és abban is biztosak lehetünk, hogy kedvenc sportunk jövőjét is nagyban befolyásolja a kialakult helyzet. Budai Bélát, a Budai Team jelenlegi helyzetéről, és kilátásairól, valamint, a csapatvezető szempontjából kérdeztük.
- Most, hogy kissé módosult a bajnokságok kiírása, mi a helyzet a csapattal, és az autókkal?
- Ahhoz, hogy erre válaszoljak, hozzátartozik, hogy a gazdasági helyzet is megváltozott. Úgy látom, hogy kezd beszűkülni a piac. Az autókkal az a helyzet, hogy a Toyotát úgy néz ki, bérlik ebben az évben, de a Subarura még csak tárgyalások folynak. Ha ezt nem sikerül kiadni, akkor kénytelen leszek eladni. Nagyon sajnálnám, mert egy igazán megbízható, jó autóról beszélünk, de Vizin Laci bá abbahagyta a magyarországi versenyzést, és az IRC futamokon indul, Hering Gyula Hondájával, amit szintén mi készítünk fel.
- És a csapat?
- Hering Gyuszi Hondáját csináljuk ugye itthonra és az IRC-re, valamint itt van a Zsiros Gabi Subaruja, amiből egy igazi A-s autót szeretnénk most csinálni. Hogy ő megy vele, vagy bérbe adja, azt még nem tudni. Egyelőre ennyi van velünk.
- A bizonytalanság mennyire a gazdasági válság és mennyire a bajnokságok átrendeződésének a hibája?
- Szerintem a bajnokságok megváltozásának semmi köze ehhez, nem befolyásolja a WRC-ket, hogy külön bajnokságban mennek - ha jól tudom, már most több induló van a Nyílt Nemzetközi Bajnokságban, mint az ORB-ben. Én a helyzetet inkább a gazdasági válságnak tudom be. Nehéz most szponzorokat találni, talán ezért akarnak kevésbé autót bérelni.
- Mit gondolsz: ez egy hosszantartó folyamat lesz?
Megölheti ez az autósportot?
- Meg nem öli, de hogy kisebb lesz az indulók száma, az szinte biztos. Az FIA is dolgozik rajta, hogy átmunkálja a VB-s programot is, úgy, hogy kedvezzen a csapatoknak, így nem meglepő, hogy a magyar autósportot is befolyásolja a gazdasági válság.
- Elképzelhető, hogy ez jó dolog? Mindenki egyre kisebb vagy olcsóbb autóba kényszerül, újra a tehetség, és nem a műszaki lehetőségek lesznek a mérvadók… Utópia ez, vagy valószerű?
- Van benne egy ilyen megoldás is, hogy menjen 30-40 darab Mitsubishi, ez előbb-utóbb be fog következni. De a gyárak azért egyre-másra jönnek ki az új, költséghatékony autókkal, gondolok itt a S2000+-ra, amikről azt olvastam, hogy 2010 körül érkeznek. Az FIA igazából még nem hozott döntést az ügyükben - a Citroen és a Ford is megfenyegette őket, hogy ha nem lesz turbó rajtuk, akkor ők is kiszállnak a VB-ből… Nem tudni még mi lesz, de ha ez bekövetkezne, nagyon rosszul érintené a világ autósportját.
- Neked mik a terveid? Ha el kell adni a WRC-t, vagy WRC-ket, akkor veszel helyette teszem azt S2000-est, vagy egyelőre megvárod, hogy alakul az autósport helyzete?
- 2010-ig mindenképpen ki kell, hogy várjak, hogy merre megy a világ autósportja, de ha vásárolnék, akkor csakis ezt a S2000+ -t venném, ha bevezetik. De ha mégsem vezetik be, akkor kénytelen lennék egy szívómotoros, 2000-es autót venni. Hogy milyen márkát, azt még meg nem tudnám mondani - a Citroen is most csinál egyet, de a Fiat is úgy tudom, hogy készül ilyen autóval. Nem tudom, de egy évet biztos kivárnék a dologgal.
- Mindent összevetve mennyire vagy borúlátó ebben a helyzetben?
- Nem vagyok túl boldog, de nem vagyok pesszimista sem. Az azonban biztos, hogy komoly visszaesés lesz a magyar autósportban, ahogy ebből fakadóan a mi csapatunknál is.