Ideiglenesen kinevezett szakágvezető az RSB élén, komoly nevek az RSB-ben, de a listán kívül eddig nem nagyon tudtuk, milyen tervekkel vágott neki a szakági munkának Dr.Varga Attila.
A terveiről, az irányvonalakról kérdeztük és hamar kiderült: nem csak tüzet oltani szeretne, hanem hosszú távú tervei és komoly vállalásai vannak az elismert ügyvédnek!
Doki, adja magát a kérdés: Miért vállaltad?
30 éve vagyok a rally-ban, ez elég idő ahhoz, hogy versenyzőként, rendezői résztvevőként, menedzserként, de ügyvédként is meg- és kiismerjem a természetét, a működését. Amikor csupán néhány hete felkérést kaptam a megbízott szakágvezetői munkára, a dolog ténye őszintén meglepett, de a feladatra felkészültnek éreztem magam.
Természetesen fel sem merült bennem, hogy ezt a munkát hiteles, tisztességes és szakágunkban, de általánoságban is köztiszteletben álló bizottsági tagok nélkül el lehet végezni. A felkérés elfogadási feltétele volt részemről, hogy a munkatársakat kizárólagos jogom kiválasztani, felkérni, ennek okán az RSB tagjai kivétel nélkül az én felkérésemre jöttek. Igyekeztem azt az elvet szem előtt tartani, hogy a legszigorúbb szakmaiság érvényesüljön, mindenkinek személyre szabott feladata van. Itt is köszönöm munkatársaimnak, hogy vállalták az ügyet, hittek és hisznek benne.
>> az új RSB névsora <<
Év közben történt a váltás. Jelent ez nehézséget?
Sosem szerencsés egy más által indított és tervezett folyamatba kapcsolódni. Ma mégis ez a feladat és Hoffer Zsolték lelkiismeretes munkájának hála, megvalósítható.
A szándékunk és elképzelésünk azonban már a következő év rendszerszintű szabályozása, olyan működés megteremtése, amely mindenki számára egyszerű és világos, ráadásul megjelenési dátumánál fogva alkalmas a nyugodt tervezésre.
Hogyan képzelitek a jövőt?
A legfontosabb feladat az új RVSZ elkészítése és megfelelő időben történő közzététele, ezzel párhuzamosan a 2025. év versenynaptárának elkészítése. Remélem, nem furcsa, hogy ezekkel a kérdésekkel a nyáron dolgozni kezdünk, mert szándékunk szerint legkésőbb szeptember végére, október elejére elkészítjük az RVSZ-tervezetet, melyet azután közzéteszünk, időt adva az érdeklődőknek arra, hogy véleményezzék, javaslatokat tegyenek. Az ilyen tartalmú közmegvitatás mellett az FIA-tól beszerezzük az ő tervezetüket, így a szándék szerint nem kell 2025 elején módosítani a sajátunkat. A folyamatot novemberben szeretnénk lezárni és a 2025-ös RVSZ rendelkezésre áll majd a következő szezon megnyugtató szabályozására.
A versenynaptár a rendezőkkel ugyancsak benne kell, hogy legyen a Mikulás bácsi puttonyában, ezt követő módosítást kizárólag később rögzített FIA rendezvény indokolhat.
Az RSB működésének fókuszában a versenyzői érdekek állnak, hiszen értük szervezi a versenyt a rendező, miattuk látogat ki a rajongó, róluk szól a sajtó, rájuk épül a teljes szolgáltatás.
Ez azonban nem azt jelenti, hogy a versenyzőnek mindent szabad, ellenkezőleg. Felelősség, komoly felkészülés, tisztességes és egyenlőségen alapuló feltételrendszer szükséges ahhoz, hogy jogi és fizikai biztonságban dolgozhassunk, valósítsuk meg a céljainkat.
Olyan szabály- és működési rend kell, mely garantálja, hogy tényleg a pályán dőljön el a verseny.
Vannak-e már konkrét elképzelések ebben a körben?
A már szinte kizárólagosságot nyerő elektronikus világban rendhagyónak tűnhet, de szándékunk szerint visszaállítjuk a szabályismereti vizsgák régi rendszerét, személyes oktatás és számonkérés váltja fel a jelenlegi módot. Ne legyünk álszentek, nem sok értelme van annak, hogy egy írástudó több tucat vizsgát teljesít mások nevében és helyett! A személyes jelenlét azt garantálja, hogy a vizsgázó legalább azt megtanulja, amit helyben a kobakjába vernek, a legalapvetőbb kérdésekre adandó válaszokat, mint a biztonság, rendkívüli események kapcsán kötelező magatartás etc. meg tudja adni.
A tiltott pályabejárások külön szintre léptek, van, aki már versenyautóval „próbálja le” a szakaszokat. A tisztességes többség bizonyosan üdvözölni fogja egyfelől a műszaki és személyes ellenőrzések fokozását és a szigorú szankciókat, amellyel legalább a leggátlástalanabb előnyre törekvőket szankcionálni fogjuk.
Késedelmet nem tűrő feladat az amatőr bajnokság megszervezése, megbecsülése. Nem lehet jövőt tervezni utánpótlás-gondozás nélkül.
A kommunikáció olyan ügy, melynek jelentősége lényegesen meghaladja a mostani kezelését. A versenyzők, nevezők igényei, kérdései megfelelő csatornákon keresztül el kell jussanak akár a Szövetség, akár az RSB illetékeseihez, de a folyamatos tájékoztatásnak is célba kell érni a célokról, elvégzett munkáról. A bizonytalanságot legtöbbször – nemcsak a rallyban – a kommunikáció hiánya okozza, teret adva dezinformációknak, akár rémhíreknek. A versenyzőket, sportágunk főszereplőit meg kell hallgatni, meg kell hallani. Cserébe nekik nem elsősorban egyéni érdekek mentén, hanem a közös versenyzői érdekekért kell szót emelniük.
További terveink is vannak, de részint lassan elfogy a papír, másrészt pedig fontos tudni, hogy megbízásom 3 hónapra szól, az RSB tagjai pedig velem jöttek. A tagság rövidesen ajánlásokat kell, hogy adjon a véglegesen kinevezendő szakágvezető személyére, aki a legtöbb szavazatot kapja, ő nyeri meg a feladatot.
Mire számítasz?
Senkinek nem vagyok, nem vagyunk elkötelezve, kizárólag annak a szándéknak, hogy becsületes, egyenlő feltételeket igyekezzünk teremteni a szakágban dolgozók, versenyzők számára, a szabályok világosak, betarthatóak legyenek, a rendezvényekre felkészült, intelligensen viselkedő sporttársak érkezzenek és biztonságos körülmények között látogathassák a nézők, támogatók a versenyeket.
Nincs más út, körül kell nézni a világban, mindenütt ez a tendencia, ahol előre haladnak.
Én is nosztalgiázom a terenyei körgyorson, ahol a nézők tömege nyílt/záródott a versenyautók előtt/mögött, de ezek az idők elmúltak és most nagyon komoly a tét : mi csinálunk rendet a saját portánkon és hagynak minket versenyezni, vagy ellenkező esetben külső erők ( kormányzat, törvényalkotás ) fog szabályokat hozni felettünk és rólunk, ahol a szakma érdekeit nem feltétlenül fogjuk tudni képviselni!
Ha ezzel a felfogással egyetértenek a voksolók, mandátumot kapunk. Ha nem, őszintén remélem, hogy egy másik szakágvezetés nem személyes érdekkeresés, hanem szakmai alázat mentén végzi majd a munkát!