
Már csak néhány nap kérdése, és elrajtol a CONRAD Rali-Túra Bajnokság második futamának mezőnye. Bemelegítésképpen telefont ragadtunk, és beszélgetni kezdtünk: ki, hogy készül, ki mit vár…
Elsőként Niesz Ferit értük el.
Az első és legfontosabb kérdés, hogy jöttök-e, indultok-e Ózdon.
Szeretnénk, le is adtuk a nevezést, de egyelőre kétséges a dolog, mert akkora az árvíz itt nálunk a Szentendrei szigeten, most már ugyan apad, de most meg jön a talajvíz… :( Az autó még darabokban, revízió kéne, de egy hete éjjel-nappal küzdünk a vízzel, még totál kétséges minden. Ha most a héten vége az árvíz készültségnek, leveszik harmadfokúra, akkor jövő héten tudok majd az autóval foglalkozni.
Akkor hülye kérdés lenne ezek után, hogy tudtál-e a Hóvirág Rali óta barátkozni a Subaruval?
Nem, nem semmit… amúgy sem szoktunk, most meg beálltam vele a garázsba, szét lett szedve, azóta darabokban van az autó… Amíg leálltam a trélerről, annyit mentem még vele a verseny után. :)
Így az első verseny után talán sikerült felmérni az ellenfeleket. Mit gondolsz, milyen évetek lesz? Kivel lesznek nagy csaták?
Hát a kis Érdivel, meg a Bosch Petivel, ha ő jön, akkor itt jó csaták lesznek. Az első háromba várhatóak vagyunk, hisz a többiek jócskán le voltak maradva a Hóvirág Ralin. Törekszünk az első helyre, de hisz ez egy technikai sport, bármi lehet… Rajtam nem fog múlni, remélem az autó is akarja majd. Az autóban még rengeteg lehetőség rejlik, de nagyon oda kell pattannunk, hisz még mindig nagy a technikai hátrányunk van motorerőben is, meg személyes dolgokban: a kis Érdi ugye három éve ül ilyen autóban, Peti pedig nagyon ismeri az autókat, és a Pacotti nagyon jó háttér, tudja, hogy mi hogy működik az autóban… Jó bajnokság lesz idén, az tuti.
Az Ózd is jó lesz, ha eljutunk., Szeretjük Ózdot, nagyon jó pályák vannak arra. Tavaly jó időket tudtunk menni a BMW-vel is, jókat tudtunk meccselni a kis Érdivel, remélem idén is legalább őt meg tudom verni, mint a Hóvirágon.
Niesz Feri megígérte, hogy jövő héten, amikor majd jobban látja az árvíz-helyzettől az autót és a garázst, mindenképpen jelentkezik, és megtudhatjuk, ott lesz-e a rajtnál a kék matricás fehér Subaru.
Bosch Peti telefonját csörgettem, akit ugyan sikerült felébreszteni, de azért hagyta, hogy faggassam egy kicsit…
Niesz Feritől is ezt kérdeztem, veled is ezzel kezdem:
Indultok Ózdon?
Igen, úgy néz ki, összeállt a pénz, leadtam a nevezést, úgyhogy megyünk, ugyanazzal az autóval, ugyanazzal a csapattal, és remélem hasonló eredménnyel… :)
A csapat is ugyanaz marad, ugyanúgy Kis-Tóth Miklós fog navigálni, mint a Hóvirág Ralin, aki a kollégám is egyben, a szervizcsapat és a barátaim is mellettem állnak, mint az első versenyen. Szeretnék az első ötben benne lenni, persze biztonságos autózással, hiszen nem mentem még ilyen utakon.
Akkor az ózdi pályákat nem is ismered?
Nem, soha nem jártam rajtuk. Szerelni már sokat szereltem arra, de a pályák még tök ismeretlenek számomra.
Azt mondtad a Hóvirág Rali után, hogy soha nem ültél még ilyen nagy autóban. A mogyoródi verseny előtt hogy nézett ki az autóversenyzői karriered?
2002-ben navigáltam egy N-es Suzuki Swiftben, a másodosztályban, aztán kettő versenyt mentem egy A-s Lada Samarával, ilyen bokorugró versenyeken, ilyen kisebb amatőr ralikon. :)
Akkor hogy jött ez a lehetőség?
Angyalfi Karcsinak köszönhetem, hisz én a Pacotti Motorsportnál vagyok szerelő, innen az ismeretség, és az ő támogatásával tudtam elindulni.
Az idei CONRAD Rali-Túra bajnokságot végigcsinálod?
Ez még nem biztos. Nagyon sokba van ez az autó, saját pénzből pedig elég nehéz kimozogni… Mindig csak egy héttel a verseny előtt derül ki, hogy el tudok-e indulni, vagy sem. Rajta vagyok, a barátaim is rajta vannak, de nem olyan egyszerű ez… Nagyon szeretném, de majd meglátjuk.
Amúgy hogy feküdt az első verseny?
Az autó az nagyon jó volt, és én is igyekeztem kihozni a legjobbat magamból. A verseny is jó volt, jó éreztem magam és nagyon meglepett az eredmény, bár ott is az első tízbe vártam magam. Igyekeztem vigyázni az autóra, bár egy kisebb sérülés lett rajta, mert picit csúszkáltunk. Jó volna még többször átélni ezt a versenyláz nevű érzést… : )
Niesz Feri azt mondta rólad, hogy nagyon ismered az autódat. Azt tudjuk, hogy sokat szerelsz, de tudsz gyakorolni is vele?
A műhelyünkben van 9 versenyautó, és minden verseny előtt én szoktam kipróbálni őket, (persze nem versenytempóban,) Diósd és Törökbálint között van egy 1 km-es szakasz, ott szoktam mindenféle versenyautót tesztelni. Jövő héten szeretnék egy tesztet, egy legalább 10 km-es tesztet, valahol Pest környékén, hogy kipróbálhassam igazán, meg hogy például milyen slick gumival menni, száraz meleg időben.
Jó tesztelést, és sok sikert kívánva itt elbúcsúztunk.
Most Nagy Matyit sikerült elkapni…
Jöttök Ózdra?
Igen, ez tuti, már leadtuk a nevezést.
Ismered az ózdi pályákat?
Elsõ osztályban, mikor indultunk, akkor már mentem rajtuk, és még túrában is egyszer azt hiszem 3 éve. Szeretem az ózdi pályákat, külön jó, hogy lesz tizenvalahány kilométeres gyors. A ringben az nem tetszett, hogy kicsit rövidre voltak szabva a pályák.
Hány kupát is hoztál el a Hóvirág Raliról?
A Lada Kupát és a H1-et nyertük.
Most hányat tervezel? :)
:):):)
Most ugyan megpróbáljuk erõsíteni az autót, de az elejébe nem nagyon tudunk beleférni, mert egyrészt nagyon ügyesek ott a fiúk, másrészt nagyon jók az autók. Ha az elsõ ötbe benne leszünk, akkor elégedett leszek.
Miért jöttél vissza az elsõ osztályból? Nem, mintha, baj lenne… :)
Elsõsorban a pénz miatt, és hogy is mondjam… a túrában sokkal kötetlenebbül tudunk versenyezni.
A H csoporttal elég mostohán bánnak a rali elsõ osztályban… :(
A CONRAD Rali-Túra Bajnokságban végig indultok idén?
Elég sok elfoglaltságunk van, de az tuti, hogy júliusig megyünk mindegyiken, aztán majd meglátjuk. Rali elsõ osztályban Miskolcon navigálok majd Koltai Tibinek, aki egy kereklámpás Zsigulival ment itt a túrában. Egerben harmadik idõt ment, úgyhogy ügyes fiú, csak egy kicsit össze kell szednie magát, mert biztos szokatlan sok minden a túrához képest. Például, hogy az elsõ osztályban hosszabbak a gyorsok és kevesebb a lassító, úgyhogy nagyobb tempóval lehet száguldani, amit ugye még szoknia kell.
De Ózdon találkozunk Nagy Matyiékkal, ez tuti.
Brád Laci a CONRAD-os EVOIII-as Mitsuval durrog a mezőnyben:
Mire számítasz Ózdon?
Szeretnék minél jobb eredményt elérni, és kicsit előrébb végezni, mint az előző versenyen. De mivel elég keveset tudok az autóban ülni, ezért nekem kell egy-két verseny, míg belerázódok a dolgokba. Remélem egy-két helyezéssel előrébb tudok lépni… Bizakodó vagyok.
Az első verseny alapján mit gondolsz, ki lesz a legnagyobb ellenfeled idén?
Mivel még kérdéses, hogy a Bosch Peti hány versenyen áll rajthoz az idén, ezért az éves összesítésben szerintem a Niesz Feri és a kis Érdi. Amennyiben ez a Peti gyerek rajthoz állna az össze versenyen, ő már csak az első verseny alapján is igen komoly ellenfél. Nagyon megerősödött a kategória, úgyhogy még azok is, akik a Hóvirágon mögöttünk végeztek, azok között is lehet, akik belemelegedhetnek, beletanulhatnak az év közben.
Mennyire ismered az ózdi pályákat?
Tavaly mentem rajta először, de ha jól tudom, most más pályákon megy majd a verseny. De tavaly nagyon tetszett, egyrészt ugye Észak-Magyarországon a hangulata nagyon jó a raliversenyeknek, másrészt nagyon jó utak vannak arra: jó tempós, dobálós szakaszok, igazi, vérbeli ralipályák.
A Hóvirág Rali óta mennyit tudtál foglalkozni az autóval?
Tán mondhatni semennyit. :)
Igen ritkán tudok vele foglalkozni, de most a napokban ráfekszem a témára. És, mint mondtam, bizakodó vagyok. :)
Hibján József az A/3 kategóriát nyerte A Hóvirág Ralin. Ózdon mire készül? Most majd kiderül…
Ózdon ott a helyünk! Népesebb lesz egy kicsit a mezőny, ahogy látom a nevezési listát. Igyekszünk minél jobb helyezést elérni. Ha a dobogó harmadik fokát tudjuk csak elcsípni, én már akkor is nagyon boldog leszek, mert tényleg nagyon erős lesz most a mezőny.
Ki a legnagyobb ellenfeled ebből a mezőnyből?
Hát nem tudom még, hogy kik azok az újak, akik jók, de azt tudom, hogy a Csikó Peti nagyon jó, Hegedűs Attila, szintén nagyon jó, vannak Hondák, Peugeot-k, mi meg a kis Ladánkkal… Hát nem tudom mire fogunk jutni, de igyekszünk majd.
Azt akarod mondani, hogy a Hóvirágon véletlenül nyertél? :)
Na, azt azért nem…! :):)
Megdolgoztunk érte keményen! Bár igaz, volt egy kis szerencsénk is, mert a Hegedűs Attila az utolsó gyorson elesett, bár akkor 3 másodperc volt közöttünk… de tény, hogy az ő balszerencséje is kellett a mi győzelmünkhöz. A harmadik helyezett néha már 35-40 másodpercre volt tőlünk, úgyhogy előnyt azért sikerült szereznünk…
Na, ezt akartam hallani! :)
Térjünk rá a pályákra. Az ózdiakat mennyire ismered?
Annyit kell elmondanom az ózdi pályákról, hogy eddig kétszer indultam ott, és mind a kétszer elestem…:). Van az Ózd - Sáta gyorsasági szakaszt ismerem, azon mentem már, a körgyors nem tudom, hogy lesz…
Nagyon szeretem Ózdot, mert nagyon jó pályák vannak ott, mint a Zemplén Rali pályái - azokat mind szeretem: Ózd, Kazincbarcika környékén, nagyon jó minőségű pályák vannak, gyönyörű a környék, és eddig akárhányszor indultam, mindig nagyon jó volt a szervezés, úgyhogy kellemes emlékeim vannak arról a környékről. Szerintem nem azért volt eddig ott problémám, mert nem jók a pályák, hanem nem volt megfelelő a technikai hátterünk, például esőben slick gumival, meg ilyenek… Remélem most nem leszek ilyen peches! :)

Puskádi János megnyerte az N/2-t, és az N csoportot, és a nagy telefonálgatások közepette ő az első, aki azt mondta, nem jön Ózdra.
Hogyhogy?
Húsvét… A húsvét az családi ünnep számomra, bár a ralis társadalom is szép család, de nálunk ez szigorú családi ünnep…
A bajnokság többi részére jössz?
Remélhetőleg… hacsak nem Karácsonykor lesz…:):)
Miért nincs több N/2-es autó szerinted?
Mert azok Rally 2-ben mennek, mint ahogy én is fogok, mert az RTE nem igazán rólunk szól, hanem inkább a Ladákról.
Szóval elmész Rally 2-be?
Is-is. Mindkettőben indulok.
Bíró Gergőt próbáltam elérni, aki a Hóvirág Ralin az A/2-t nyerte a Suzukijával, de a csapat vezetőjét és szponzorát, a büszke atyát értem el, így Bíró Istvánnal beszélgettem az ózdi várakozásaikról.
Mennyire ismerősek az Ózd környéki pályák?
Mi nagyon ismerjük, és nagyon szeretjük. Ötödik éve vagyunk itt a Rali-Túrában, minden versenyen részt vettünk, és tetszett minden, jó volt a szervezés is. Tavaly is nagyon jól sikerült, akkor megnyertük a kategóriát.
A körgyorsot ugyan nem néztük még meg, nem voltunk fent, de szerintem tetszeni fog a fiúknak. Egy pici aggályunk van, azt hallottuk, hogy elég keskeny az a pályarész, tehát ha véletlenül valakinek műszaki gondja van, talán kellemetlenebb lesz majd az előzés…
A Hóvirág Ralin sikerült megnyerni az A/2-t. Mennyire erős ez a mezőny, kikkel számítanak szoros csatározásra?
Tartunk picit a mezőnytől, hisz a mi autónk N-esből lett átalakítva, de gyakorlatilag az autó szuper N-es. Tulajdonképpen csak egy váltót kapott, a motor széria maradt, csak úgy, mint a futómű és a fékek. Csak egy speer került bele, meg egy rövid végáttétel. És hát a mezőnyben vannak kemény autók, például a Skodák és a Seicento nagyon erős. A Seicento-ról azt tudni kell, hogy az egy 110 Le-s, hatsebességes váltóval szerelt nagyon tipp-topp autó, és a srácok is ügyesek, úgyhogy vele nagyon jó kis csaták várhatóak, mint amilyen a Hóvirágon is volt, ott jót meccseltünk. Nekünk általában nem szoktak gondjaink lenni. Nagyon alaposan készülünk, az autóval is, meg a pályabejáráson is. Hóvirágon is csak annyi volt, hogy most alakítottuk át az autót, és még kicsit szokatlan volt a fiúknak, ott még csak barátkoztak az autóval. De ha a barátkozás ilyen jól sikerült, bízunk benne, hogy Ózdon is minden rendben lesz… :)
(a csapatról, és a kategóriaváltó autóról képek a csapat oldalán: www.biroautosport.hu)
Mészáros József az A/1-et nyerte a Trabival. Persze, hogy vele is Ózdról beszélgettem.
Jövünk, és bízunk benne, hogy sikeresen teljesítjük ezt a futamot is.
Mennyire ismered az ózdi pályákat?
2004-ben mentem rajtuk utoljára. Akkor még nem volt ez a körgyors. Most jobban örülnék, ha a 15 km-es gyors lenne, de ha körgyors, akkor körgyors. Sajómercsét szerettem.
Hóvirág után tapasztalatok?
Szervízelni ott nem nagyon kellett, bízom benne, hogy ez most is így lesz. Jó kis csaták lesznek. Vegyes az ellenfél, főleg kettőre számítok. Vagy a Lőkös Attila, vagy a Puki, aki a zöld Trabanttal megy, ők a nagy ellenfelek. Változóan mennek, az a baj. A Lőkös nagyon gyors, A Puki is nagyon gyors, de ő gyakrabban szokott hibázni. De egész évben jó kis csata lesz.