Kövesdán András idén két sorozatot, megannyi külföldi versenyt, és egy hazait tervez, új navigátorral, technikai fejlesztésekkel, és azzal a narancssárga Porsche-val, ami nélkül az utóbbi években már el nem lehet őt képzelni...
- Mit tervezel az idénre?
- Idén szeretnénk az EB év végi, abszolút értékelés első három helye közül az egyiket megpályázni. Megyünk majd a San Remo Rallye-ra, Olaszországba, majd jön az Ypres Rallye Belgiumban... Összesen hét EB futamon megyünk majd idén, valamint rajthoz állunk a Közép-Európa Rallye Zóna futamain is, aminek tavaly az abszolút bajnoka lettem. Ezek az idei tervek.
- Nem a teljes EB bajnokságot említetted, hanem csak hét futamot: mi alapján válogattál?
- Tavaly az EB értékelésében négy-, és háromszoros szorzójú versenyek is voltak az egy-, és kétszeresek mellett. Tavaly többnyire az olasz versenyek voltak négyszeresek, így az olaszoknak hihetetlen előnyük volt, elvégre ők hazai pályán mentek ekkora szorzóval. Na, most az EB-re idén az FIA azt találta ki, hogy nincsen szorzószám, minden verseny egyformán értékelendő, így nincs szükségem rá, hogy Finnországba menjek egy Lahti Rallye-ra, ami négyszeres volt, vagy az Acropolis Rallye-ra, ahol meg jó a pontérték, csak a kocsi megy tönkre a végére... Így inkább a Magyarországhoz közelebbi, olasz, belga futamokon veszünk majd részt. Az új kiírás szerint hét versenyt értékelnek majd, és ha ezeken tudunk majd normális eredményeket elérni, akkor nagyobb esélyünk van a jó évzárásra, mint tavaly volt.
- Magyarországon nem is indultok?
- De, a Mecsek Ralin, ami egyben közép-európai zónafutam is lesz.
- Márciusban Szardínia Rally...?
- Igen, március 13 és 15 között lesz Szardínia Rally, és ezen indulok egy 3 literes Porsche Carrera sport coupé-val, és Dienes Babszi navigálásával. Pénteken kezdődik majd a verseny hat aszfaltos gyorsaságival, és szombaton hét murvás szakasszal folytatódik.
- Nem okoz a talajváltás menet közben majd nehézségeket?
- Interneten, videókon keresztül végig lehetett menni a murvapályákon, és azt gondolom, annyira nem rossz minőségűek ezek a szakaszok, mint például itthon egy kimondottan murvás verseny, és egy magasabb, nagyobb gumival kifejezetten jó futómű beállításunk van, úgyhogy remélem nem lesz majd probléma. Egyébként is a murván szerintem mindenki egy jóval biztonságosabb autózást mutat be, mintsem, hogy ott akarja a fél mezőnyt agyonverni... Egy Porsche-val aszfalton kell nyerni, nem murván. :)
- Azt mondtad, idén az EB első három helye a cél: igényelt ez átalakításokat az autón?
- Igen, a befecskendező helyére Amerikából érkezett karburátor, ami körülbelül még 30 lóerőt tett az autó teljesítményére, de a futóművet is felfrissítettük: újat kapott a kocsi eleje. És mivel EB abszolút időket autóztam, sőt, a Csehországban abszolút második voltam a verseny végén, így a Babszival - akiről azt hallottam, hogy egy akkurátus, precíz navigátor -, szerintem minden esélyünk megvan, hogy valóra váltsuk a terveinket.
- Ezen kívül van olyan, ami változott az autón, a tél folyamán?
- Nem, talán annyi, hogy a szeleprugókat kicseréltük, most már titán a szeleptányérok anyaga, és ezzel úgy 1000 fordulattal tudtuk növelni a motor teljesítményét, talán ez is számít majd a jövőben. De ami nagy tuning, hogy Babszi csak 58 kiló és én is fogytam 10-et, úgyhogy remélhetőleg megérzi majd az autó: gázadáskor talán nem nyög majd akkorát a motor...:)
- Nem lennék nő, ha nem kérdezném meg: a külseje változott az autónak, vagy maradt az a szép narancssárga, ami már szinte összeforrt veled...
- Maradt minden, elvégre ez egy gyári szín.
- Mióta van nálad ez az autó?
- Két éve.
- Ha csak az eredményeidet nézzük, az autó fejlődése folyamatos: mennyire tudható ez be a jó technikának, és mennyire annak, hogy egyre nagyobb tapasztalatod lesz az EB futamokat illetőn?
- Ez olyan, mint az első randevú: az ember elmegy, és később látni majd, hogy lesz belőle valami, vagy sem. Én is az első évet úgy mentem az EB-n, hogy csak figyeltem, és tanultam a többiektől. Láttam, hogy egy utcai Porsche-val megyek, amihez képest a többi bizony nagyon profi, gyári versenyautó, és ha nem változtatok rajta, akkor nagyobb kockázatot kell majd vállalnom például a kanyarokban, ami egy harminc éves autóban nem mindig veszélytelen... Hiszen az olaszoknál egy 20 kilométeres gyorsaságin rengeteg kanyar van, ebből sok hajtűkanyar, és korlát egyik szakadék szélén sincs... San Remo úgy indul, hogy olyan 600 méterről felmegy a pálya 2000-re, és keskeny hófalak között van vége a szakasznak. Nagyon oda kell figyelni, mert slick-kel elindul lent egy széles, sztráda jellegű úton, és 15 kilométerrel később már egy olyan erdőgazdasági úton mész, ahol hiányzik a fele az útnak, mert egy lavina levitte... Ilyenek várnak ránk ott, mindezt persze nagyon jó minőségű aszfaltos szakaszokon.
- Mennyi néző fogad benneteket az EB futamokon - mondjuk Olaszországban?
- 20 éve is olasz versenyekre jártam, akkor hegyi EB futamokon indultam különböző BMW-kkel, úgyhogy elég régóta látom, hogy hogy vannak ezzel a sporttal: náluk ez nemzeti sport. Egy gyorsasági szakaszon még a fákon is lógnak emberek. Volt, hogy az IRC mezőnyével együtt mentünk, de akkor is azt kell, hogy mondjam: az emberek jobban szeretik ott a régi autókat. Egy Fiat Punto S2000-et elég nehéz a távolban megkülönböztetni egy Peugeot-tól, de ezek a régi autók annyira mások: mindegyik egyedi, és a nézők nem győznek lázba jönni tőlük, a hangjuktól, a külsejüktől, a sebességüktől...
- Azoknak az autóknak még egyéniségük volt: mennyire érzed, hogy igényli akár a néző, akár a média, akár ti magatok, hogy nektek is egyéniségeknek kell lennetek, idomulnotok kell az autótokhoz?
- Aki autóversenyzőnek megy, az mind hülye, ez alap.:) Ha már olyan hülye, hogy autóversenyző lett, akkor innentől kétféle lehet. Vannak az operett-autóversenyzők, akik azért mennek, hogy csajozzanak, villogjanak és felvágjanak - ezért is szokták mondani, hogy a férfiak meghosszabbított fallosza az autója... Aztán vannak azok az autóversenyzők, akik azért mennek versenyre, hogy eredményt érjenek el, és ők az igazi fanatikusak. Ezek egyre többen vannak, mert például nem csak az igazi megszállottak mennek Histroic autókkal, hanem már bérelni is lehet, vannak csapatok, akik erre specializálódtak.
- Te változtatsz valaha a Porsche-n, vagy bevált ez annyira, hogy már maradsz ennél?
- Én világéletemben BMW-vel versenyeztem. A Porsche azért volt óriási meglepetés, mert egyrészt nagyon jó és nagyon stabil autó, másrészt, hogy mit lehet kapni hozzá. Képzeld el, hogy bemész a Porsche centrumba, Münchenbe, és egy 1977-es autóhoz 100 alkatrészből 99-et azonnal eléd tesznek a pultra. Arról nem is beszélve, hogy olcsóbb, mint egy Opel alkatrész. BMW-hez sanszom sem lenne új alkatrészt vennem, mert nem gyártanak, és az Opel is ezt csinálja az Asconával.
- Ez megmagyarázza nem csak azt, hogy miért van ennyi Porsche, de azt is, hogy miért eredményesek ezek az autók: egy új alkatrésszel nagyobb hatékonyságot lehet elérni, mint egy innen-onnan megszerzettel, után-gyártottal, vagy esetleg használttal...
- Így van. Mondok egy példát. Anno a Fiat 131-es Abarth-hoz Walter Röhlrnek az alkatrészeket egy körülbelül 20 főből álló csapat gyártotta a VB futamokra. Mikor megszűnt csapat, megszűnt az alkatrész is - ugyanis egy annyira mini-gyárban készültek. Ha mégis valahol egy garázsban van egy akkori lengőkar, az kerül annyiba, mint egy egész autó... 10 ezer eurót is elkérnek egy ilyen alkatrészért. Csak viszonyításképpen a Porsche-be egy vadonatúj főfékhenger 130 euróba kerül. És ugyanez egy mai Opel Astrához 350... Ha racionálisan gondolkodunk, csak ez lehet a jó megoldás, hogy Olaszországban miért van 43 Porsche a rajtnál...
- Nincs több kérdésem... :)
De csak ezzel kapcsolatban, mert azért az még érdekel, hogy elég sok nemzet szülötteivel találkozol az EB futamokon: meg lehet azt határozni, hogy ki melyik aszfalttípuson jó? Teszem azt az olaszoknál az első osztály szét is van bontva aszfalt- és murva bajnokságra, de amikor vegyesen szerepelnek a talajok egy versenyen, melyiken jobbak?
- Az olaszok egyértelműen aszfalton jobbak, hiszen annyi jó minőségű hegyi pályájuk van, hogy aki azon nő fel, nem is kérdés, hogy milyen jó pilóta lesz-e rajta vagy sem. A finnek viszont murván jobbak, lévén náluk abból van több. Megint egy példa: Csehországban 11 gyorsasági volt aszfalton, nagyon keskeny, technikás, tűlevéllel, fahánccsal borított pályákon. Mi az abszolút második helyen végeztünk, és 18 finn versenyző volt mögöttünk. Finnországban 15 murvagyorsasági volt - és ezek azok a finnek akik ott mind előttem voltak, és rendesen megvertek...
- Az fel sem merült benned, hogy idén a hazai bajnokságot is végigcsinálod?
- Egyetlen baj van ezzel, hogy nagyon sok futam időpontja egyezik az EB időpontokkal. Rögtön az elején például a San Remo Rally az itthoni Eger Ralival egy időben lesz. De Mecseken biztos megyünk majd, és talán lesz még egy, amin tudunk majd indulni.