Ha valakinek van egy autója, és fejleszteni szeretné, vagy professzionálisan kezelni, viszonylag egyszerű dolga van, hiszen autószerelő műhelyek vannak, vezetéstechnikai képzések vannak.
Ha valakinek terepautója van, már egy kicsit nehezebb dolga van, mert a 4x4 talán speciálisabb műszer, mint egy sima személyautó. Már műszakilag, és másképp kell vezetni is. Akinek ilyen problémái voltak, azoknak nyújt segítséget a Sandlander. Arról nem is beszélve, hogy az idei évtől szoros együttműködő partnerünk lett a társaság – ezt az alábbi képek is bizonyítják. Pócsik Lászlóval, a Sandlander vezetőjével a cégről, a terepraliról és számos egyéb témáról beszélgettünk, aminek köze van a 4x4-hez, így a Sandlanderhez is.

- Mivel foglalkozik a Sandlander?
- Alapvetően autóátépítéssel, ez az egyik lábunk, a másik pedig, hogy versenyautók fejlesztése, és üzemeltetése. Tulajdonképpen a terepjárók, a 4x4 körüli autózás két ágát fogjuk össze: a hobbi, és a verseny oldalt. Hobbi oldalon az ügyfél igényei szerint autóépítés az elsődleges profil, míg professzionális versenyautók építése és üzemeltetése Magyarországon az RTL Klub Motorsport Klub Palik Racing Teammanagement tevékenységéből és működtetéséből áll. De ezen kívül a Hungaroring Adventure Park üzemeltetése mellett foglalkozunk rendezvényszervezéssel, és egyéni, továbbá céges 4x4 vezetéstechnikai képzésekkel is, tehát ami a 4x4 környékén fellelhető azt felölel a Sandlandert is működtető cégcsoport.
- Magyarul, ha nekem van egy terepjáróm, az utcáról is beeshetek Önökhöz, és tudnak segíteni.
- Abszolút! A tevékenységünk nagy része az utcai autókkal foglalkozik. Ha bejön valaki, leülünk, átbeszéljük, hogy mire használja, vagy mire akarja használni az autóját, és ennek függvényében építjük át, olyanok vagyunk, mint egy úri szabóság.
- Volt már olyan, amire nemet mondtak?
- Igen.
- Nem tudták, vagy nem akarták megcsinálni?
- Nem akartuk. Mi mindig az ügyfél igényeit tartjuk szem előtt, és Magyarországon ennek még nem feltétlenül van meg a kultúrája. Ha az ügyfél olyat akar, amiről tudjuk, hogy hosszú távon nem szolgálja elképzeléseit és megfogalmazott elvárásait, ezáltal felesleges pénzkidobásnak tartjuk, akkor arra nemet mondunk.



- Anélkül, hogy árakról beszélnénk: mennyire luxus igénybe venni a Sandlander segítségét egy hétköznapi terepjárósnak?
- Szerintem abszolút nem, sőt! Általában olcsóbb, ha minket választ valaki, mintha saját kútfőből akarja megoldani a terepjárója fejlesztését. Például mi nagy tételben rendelünk alkatrészeket, ezért mi jelentős kedvezménnyel tudjuk ezeket beszerezni, amely kedvezményt részben ügyfeleink számára tovább tudunk adni. És persze a felesleges kisérletezés is sokba kerül, ez velünk megspórolható.
- Mi volt előbb: a hobbi-, vagy a versenyautók?
- A hobbi előbb volt, mert ez nekem már egy 20 éve az életem. Ebből alakult ki utána az, hogy csak terepjárókkal foglalkozik a cég, innen pedig egyenes út vezetett a versenyautók építéséhez és üzemeltetéséhez.
- A honlapjukon, a www.sandlander.com oldalon azt olvastam, hogy Önöknek van Közép-Kelet Európa egyik legfelszereltebb műhelye. Mekkora, hányan dolgoznak, és mitől ez a legfelszereltebb?
- 2000 négyzetméter, ebből 1300 csak a műhelyterület, és 8 ember dolgozik itt főállásban reggeltől-estig, úgyhogy mondhatjuk, hogy a régióban a legnagyobbak vagyunk.
- Ez a nyolc ember mind autószerelő, vagy az autós szakma több ágát is képviselik?
- Szakképzett, hosszú évek tapasztalatával rendelkező, elhivatott lakatos, karosszérialakatos, autószerelő, autóvillamossági szerelő van köztük; ezzel teljes mértékben lefedjük a tevékenységünkhöz nélkülözhetetlen területeket.
- A duen.hu-val való együttműködés alapköve egy gyönyörű Suzuki Grand Vitara. Milyen ez az autó? Átépített, vagy egy sima utcai kocsi?
- Ma még az az autó egy utcai változat, ennek kettő oka van: az egyik, hogy az együttműködés a Dakar előtti utolsó pillanatokban indult, és nem volt sem idő, sem kapacitás, hogy azzal az autóval foglalkozzunk. De most, hogy hazajöttünk, átépítjük ezt az autót is, és olyan lesz, ami megfelel a DuEn felhasználási igényeinek: ki fog tudni menni vele a ralis gyorsasági szakaszokra, akár terepen is, és viszonylag nagy sebességgel is tudja ezt majd megtenni.
- Ezek szerint Ön is kint volt a Dakaron?
- Igen, az MAN kamionban navigáltam végig a versenyt.
- Most volt ez először?
- Nem, 2007-ben már navigáltam a Dakaron, és emellett a csapatvezetői teendőket láttam el.
- Hogy tetszett most ez a verseny?
Lehet választani, melyik jobb: az afrikai, vagy a dél-amerikai?
- Ez teljesen más volt, már csak hangulatában is, és nem is csak nekem, hanem szerintem mindenkinek. Bennem nem maradt meg igazi Dakarnak, olyan volt Inkább volt, mint egy megahosszú Baja verseny. De természetesen egy hatalmas élmény volt ez a viadal, és a helyi emberek lelkesedése is, amit európai fejjel szinte felfogni sem lehet. Szinte minden szakaszon elképesztő mennyiségű néző volt, nem tudtunk úgy megállni, tankolni, vagy végigmenni akár egy kisebb faluban, hogy sok száz ember ne vett volna körbe minket. Ebből a szempontból mindenképpen élmény volt, bár a pályák jellege nem teljesen „Dakaros” volt.
- Kanyarodjunk vissza a céghez, aminek nem a duen.hu-val való együttműködés az egyetlen rally projektje. Mi a terv a KIÁ-kkal?
- Tervezünk egy KIA Kupát. Ez a rali-projekt idén indul, a KIA Europe-pal szoros együttműködésben. Egyelőre két autó versenyez majd teszt és fejlesztés jelleggel, és ezek eredményeitől függ majd, hogy hogyan alakulnak a további lépések.

- Ezek milyen autók?
- N-es, dízelek. Az a cél, hogy relatív olcsó, de professzionális versenyautókat állítsunk csatasorba, és igazából szeretnénk felkarolni azokat a tehetségeket Magyarországon, akiknek jó kezük van, és minden adottságuk megvan ahhoz, hogy sikeresek legyenek, kivéve a versenyzéshez szükséges anyagi hátterüket. Ebben szeretnénk segíteni a KIA Europe-pal együttműködve; a hosszú távú cél a KIA Kupa létrehozása.
- Hol versenyeznek majd?
- Az ORB a cél; idén mindenképpen. De hogy ez majd hová fejlődik majd, nem lehet még tudni, hisz a KIA Europe és a KIA Motors Hungary mögöttünk áll, az sem kizárt, hogy külföldön is feltűnünk.
- Építettek már korábban raliautókat?
- Eddig tereprali volt a fő profilunk, de a munkatársaink többsége már foglalkozott raliautókkal. Számukra nem újdonság, mi pedig management-szinten a terepralival megegyező működési mechanizmusok alapján tevékenykedünk.
- Palik László és csapata, együttműködésben a Magyar Honvédséggel, létrehozták a Dream Team nevű csapatot, amit az olvasóink már megismerhettek. A Sandlander foglalkozik vezetéstechnikai képzéssel is, esetleg ezt a csapatot is Önök fogják képezni?
- Igen, lesz közünk hozzá, februárban kezdünk, és az a cél, hogy a honvéd Dream Team a magyar tereprali bajnokságot végigversenyezze. Aztán jöhet a nemzetközi megmérettetés.
- Már húsz éve ez a hobbija, a Sandlander hét éve működik.
Mik a tapasztalatai?
- A tereprali szerintem egyre népszerűbb, sőt az elmúlt 2-3 évben a különböző szakágak között az egyik legdinamikusabban fejlődő autósport. Maga a terepjárózás és a 4x4 is rendkívül népszerű, de hogy jó irányba halad-e hosszú távon, abban nem vagyok teljesen biztos...
- Ezt hogy érti?
- Ha nem az autósportra gondolok, akkor szerintem sokkal jobban kellene harmóniában lenni a természettel, a környezetünkkel. Nagyon féltem a magyar 4x4-et, és így a magyar terepralit is, hogy át fogunk esni a ló túloldalára, és nemsokára ott találjuk magunkat, ahol Ausztria és Németország. Ezekben az országokban néhány pályán kívül gyakorlatilag nem lehet lemenni az aszfaltútról, mert olyan szinten szigorúak lettek a környezetvédelmi normák. Egy picit jobban kellene tisztelni a környezetünket, a földeket, erdőket, nemzeti parkokat, és akkor tovább lehetne megőrizni a ma még meglévő, de már ingatag harmóniát.
