
Újabb állomásához érkezik a Rallye Sprint Bajnokság, melynek ezúttal a híres, hírhedt áprádtetői pálya ad otthon. A kihívást nehezíti, hogy két irányban zajlik majd a pályán a küzdelem, összesen 42 km-en, versenytempóban. Markó Tiborral, a verseny rendezőjével beszélgettem a futam előtt pár héttel.
Közeleg egy újabb sprintverseny Baranyában, mesélnél erről?
A Rallye Sprint Bajnokság 2013. évi sorozatának negyedik versenye lesz ez az Árpádtető Kupa, ami talán kis túlzással - és nem a többi versenyt bántva - az év egyik ARK csúcspontja lesz, hiszen fantasztikus pályán zajlik majd…
…Árpádtetőn. De miért, vagy mitől olyan különleges ez a pálya?
Szerintem ezt a versenyzőktől kellene megkérdezni, de ha mindenképp tőlem szeretnél erre választ kapni, akkor - mint rendező - az első helyen említeném ki a múltját és a tekintélyét, míg a második helyen említeném, hogy a híre és a tekintélye nem véletlenül alakulhatott ki az elmúlt évek során (ugyanis a '60-as évek óta rendeznek ezen a pályán versenyeket). És nem utolsó sorban, a sportszakmai értéke sem csekély!
Szerencsére akad sok jó gyorsasági szakasz Magyarországon, és ez, az árpádtetői a tempósabbak közé tartozik úgy, hogy mégis van benne fel és le és a különböző erősségű kanyaroknak sincs híján, tehát egy igazi kihívás, ha úgy tetszik (argóval): egy igazi "kiafaszagyerek-pálya". :-)
Többféle irányban, és hosszban ismerhetjük a pályát, ezúttal hogyan fog megjelenni ez az Árpádtető Kupán?
Remeterét-Lapis-Árpádtető lesz az útvonal, ami azt jelenti, hogy nem "csak" Lapis-Árpádtető között, hanem egészen Remeterétig megyünk, így 8,5 km körül lesz a hossza. A verseny két irányban fog bonyolódni, ahogyan az elmúlt években is. A két irány talán tovább színezi az egészet, két külön arcát mutatja meg a versenyzőknek, és jobban oda is kell figyelni emiatt, mindkét irányba precíz itiner szükséges. Nagyságrendileg a verseny össztávja 42 km lesz.

>> versenykiírás és nevezési lap <<
Nem a pontos darabszámra vagyok kíváncsi, de sok lassító lesz?
A lassító ha úgy tetszik a szükséges rossz. Szükség van rá a tempó megtörésére, így persze, itt is lesz. A rendező ezzel is foghatja picit a kevésbé rutinos versenyző kezét, segíthet neki, persze csak akkor, ha ésszerű számban és helyen kerül kialakításra. Az elmúlt években már szépen kialakult, hogy ezen a pályán hol kell és hol érdemes lassítót kialakítanunk, úgy, hogy az biztonságosságot szolgálva ne rontsa az élvezeti értéket. Egykoron bizony itt is volt olyan lassító, ami csak plusz hibalehetőségként, veszélyforrásként jelentkezett, - kis túlzással - mindenki elvitte, mert olyan rossz volt előtte a fékút, hogy nem sikerült megállniuk a versenyzőknek. Ez például ma már nincs. Visszatérve a kérdésre, lesz lassító, de a sprintekhez mérten nem sok, csupán annyi, amennyit a biztonság megkövetel.
Egyre gyakrabban hallhatunk a szervezési oldal nehézségeiről. Itt minden rendben van?
A verseny végén tudom csak megmondani, de remélem, hogy rendben lesz minden. Ezért dolgozik az MRT csapata és a Pécsi Sportbírói Kollégium is. Az engedélyeztetésben ezúttal is hathatós segítséget kaptunk (a honi versenyek mindegyike!) Móczár Péter MNASZ Alelnök úrtól, és a továbbiak intézésében sietett segítségünkre Nagy Csaba az MNASZ Elnökségének pécsi illetőségű tagja, valamint Pénzes Zsolt Szakágvezető. Ezúton is köszönöm, köszönjük a segítségüket!
Ki nevezhet erre a versenyre?
Bárki! …és mindenkit szeretettel várunk, ám elsősorban természetesen a sprinteseket, hiszen ez a Rallye Sprint Bajnokság futama, ami ARK futam is egyben. A mi szabályaink szerint a sprint mezőnyében elrajtolhatnak a Rallye2 és RTE versenyzői is, és a licencesek között pedig azok, akik az első osztályban váltottak licencet (vagy annak megfelelő - külföldi - licenc-szel rendelkeznek). Nem egy alkalommal tették már tiszteletüket ezen a rendezvényen külföldi versenyzők is, tehát itt tényleg szinte bárki rajthoz állhat, ha kedve és bátorsága van hozzá. A mezőnyök sorrendjét tekintve, először mennek a főszereplők (a sprintesek), hiszen ők bajnoki pontokért versengenek, és őket követik majd a többiek, a "vendégművészek", akik neveznek erre a futamra.
Nyilván a sprintbajnokságban is vannak versenyzők, akik csak itt-ott indulnak, vagy akik kihagynak egy-két futamot. Miért ajánlanád nekik, hogy itt "mindenképp" versenyezzenek?
Mint ahogyan a fent említettekből is kiderül, ez egy nagyon komoly pálya, és én nagyon örülök annak, hogy az idei évben is sikerült megtalálni annak a módját, hogy a sprintesek számára is lehetőséget biztosítsunk, hogy a híres árpádtetői gyorsaságin versenyezzenek. Bárki, aki ezt a pályát nem ismerné, vagy nem mond neki sokat, keressen meg a környezetében egy első osztálybéli aktív, vagy visszavonult versenyzőt és kérdezze meg, szerintem nem nagyon fog olyat találni, aki nem tudna a pályáról jó dolgokat mesélni. Szerintem komoly élmény ezen a pályán menni, és gyorsnak lenni, gyorsan versenyezni rajta pedig még jobb dolog! Mindenkinek ki kell próbálnia egyszer… aki pedig kipróbálta, az úgyis vissza fog jönni! :-) … mert ez Árpádtető! Komoly meccseket várok, és természetesen ragyogó napsütéses versenyt!
Tehát egyrészt kihívás a sprinteseknek, másrészt lehetőség a további pontgyűjtésre. De miért nevezzen ide bárki más?
A sport szeretetén túl a licenceseknek azért jöhet jól ez a verseny, mert pont a murvás Veszprém Rallye utáni héten kerül megrendezésre. Ha a versenynaptárat megnézzük, akkor látszik, hogy a következő futamig (Kassáig) egy igen hosszú szünet következik, több mint egy hónap. Ráadásul Veszprém murvás, Kassa pedig már aszfaltos lesz, így ezen a sprintversenyen már aszfaltra lehet tesztelni, és esetleg úgy tudják megkezdeni a hosszú szünidőt, hogy nem murván fejezték be a versenyzést, és nem lesz akkora meglepetés a kassai aszfalt.
Szervezett, biztonságos körülmények között tudnak tesztelni, sőt, egészen profi körülmények között végezhetnek "versenyszimulációt". Szerencsére minden évben több licences versenyző is tiszteletét teszi nálunk, és bár nem akarom elkiabálni, de úgy tűnik, hogy idén is lesz WRC-nk a versenyen…
Hogyan alakulnak nálatok a nevezési feltételek, díjak?
Ahhoz, hogy a versenyt megfelelő ritmusban tudjuk lebonyolítani, elengedhetetlen, hogy ehhez egy létszámstopot alkalmazzunk, ami a kiírásban is olvasható. Limitált lesz a nevezések száma, és mi ezt mindenképp be is fogjuk tartani...
Miért van erre szükség?
Mivel ez egy sprintverseny, ami egy helyszínen zajlik, próbálunk előre tervezni és sok mindent kiszűri, ami hátráltathatja a pörgős lebonyolítást. De így is ott van a pakliban, hogyha esés-kelés van és menteni kell, akkor "állj" van mindenkinek, és megy az idő. Ezt sajnos nem tudom befolyásolni, mint rendező, viszont a többit igen és szeretnénk is. Ez indokolja azt is, hogy létszámstopot alkalmazzunk.
Hogyan lehet nevezni a versenyre, és milyen összeget jelent ez?
Kétféle módon lehet nevezni, előnevezéssel (postai úton), valamint a helyszínen, de pont a létszámstop miatt hívnám fel mindenki figyelmét, hogy érdemes minél előbb nevezni. A díjakat tekintve a sprinteseknél 28.000,-Ft az előnevezés, a helyszíni pedig +5.000,-Ft, a licenceseknél 33.000,-Ft, ha előre leadják, a helyszínen pedig szintén az alap +5.000 Ft, ami szerintem egy egészen jutányos, elfogadható ár, főképp, ha az ár-érték arányát nézzük, vagy viszonyítjuk más versenyekhez.
Gondolom, nálatok a nézőknek nem kell belépőjegyet vásárolni, de esetleg a parkolásért kell fizetni?
Belépődíj biztosan nem lesz, és mi parkolási díjat sem fogunk szedni, de ha nem a szabályoknak megfelelően parkolnak, akkor lehet, hogy a rend szigorú őrei szednek majd parkoló díjat, de az kicsit drágább lesz! :-)
Honnét érdemes a nézőknek érkezniük erre a versenyre?
Ha valaki kevés gyaloglással szeretne egy jó helyre jutni, akkor ez a Lapisi elág, ami megközelíthető Pécsről, a város felől, és szerintem ez a verseny mindkét irányából érdekes lesz. Ha pedig valaki a szervizparkos nyüzsire kíváncsi, annak Remeterét felől érdemes érkeznie, de természetesen
Árpádtető felől is található jó hely, arról is be lehet sétálni pl. a híres-neves Antalffy-kanyarba, ill. itt is találkozhat a néző a versenyzőkkel és az autóikkal, hiszen a menetirány megfordításáig tulajdonképpen "gyűjtőként" üzemel a terület, és az egész mezőny megtalálható lesz átmenetileg.
Talán a legegyszerűbb Lapison lesz a parkolás, mert ott kialakítunk erre egy területet, de mindenkit arra kérnék - bármely irányból is érkezzen - hogy a szabályokat tartsák be, ne legyen ebből kellemetlensége se neki, se a rendezvénynek. …és ha a fentiek rendben lesznek, nincs akadálya, hogy a nézők is egy remek vasárnapot töltsenek el a sprintes elittel a Mecsekben! …belépő nélkül…