Számtalan pletyka kering a Közép-Európa Rally és annak helyszínein zajló későbbi versenyek összefüggéseiről. A rossz nyelvek a nemzetközi versenyt okolják tereprali versenyek elmaradásáért, és lebegtetik, hogy az Országos Rallye Bajnokság futamai is veszélyben vannak. Az egyik legilletékesebbet, Székely-Nagy Katát hívtuk fel, hogy megtudjuk: mi is az igazság.
- Elég nehéz helyzetben vagyok, ha nyilatkoznom kell a témában, hiszen a Közép-Európa Rallynak és a terepralinak is sajtófőnöke voltam, vagyok. Ha bármi rosszat mondanak akármelyikről, nekem az nagyon rosszul esik, ráadásul sok téves információ kering a levegőben. Az mindenképpen tény, hogy a Közép-Európa Rally következményei miatt maradt el az esemény utáni harmadik hétvégére bejelentett tereprali bajnoki futamunk, a Liszi-Bau Kupa.
- Mi volt az ok, amiért elmaradt ez a verseny?
- Konkrétan nem sikerült megszerezni a környezetvédelmi engedélyeket erre a kupára, mivel ez ugyanazon a terepen zajlott volna, mint ahol a Közép-Európa Rally ötödik és hatodik szelektív szakasza haladt, vagyis a Veszprém-Tapolca útvonalon. Ez egyébként eredetileg nem szerepelt a nemzetközi verseny útvonalában, de mivel törölték Romániában a szovátai szelektívet, utólag ezt - a már meglévő és kidolgozott - szelektívet emelték be a törölt szakasz helyett. A Közép-Európa Rally olyan nagy médiafigyelmet kapott, hogy természetesen a környezetvédők és a civilszervezetek is felkapták a fejüket. Jó alkalom adódott arra, hogy érvényesítsék a különböző szándékaikat, ezért a Közép-Európa Rally után azt mondták, hogy olyan szintű környezeti károsodásokat szenvedett a terület, hogy a Környezetvédelmi Minisztériumnak felül kell vizsgálni a kialakult helyzetet. Amíg pedig ez a vizsgálat tart, addig nem adnak engedélyt semmilyen versenyre.
- Elmondásuk szerint milyen károk érték a környezetet? Azon kívül, hogy a földet feltúrták az autók…
- Itt vannak a nagyon nagy csúsztatások a történetben, mert egyes emberek olyanokat terjesztenek, amik nem igazak. Az tény és természetes, hogy ha elhalad nyolcvan autó és negyven kamion egy terepen, akkor az károsítja a természetet. De egyrészt azt tudni kell, hogy a Közép-Európa Rally Magyarországon csak és kizárólag katonai lőtereken haladt át, másrészt a szervezők teljes mértékben betartották azokat az előírásokat, amiket a Környezetvédelmi Minisztérium feltételként szabott az engedély kiadására. Ki volt szalagozva a pálya, nem hirdették meg azokat a szakaszokat a nézők számára, ahol letaposhattak védett növényeket, és a verseny után a kárrendezés megtörtént. Az, hogy egyes versenyzők több méteres távolságokban levágták a kanyarokat, és ezzel az útvonalról letérve károsították a környezetet, olyan dolog, ami minden raliversenyen becsúszik. Összességében azt lehet mondani, hogy a szervezők mindent megtettek, hogy ne legyen ebből később probléma. Mivel azonban a média figyelme óriási volt, most a Környezetvédelmi Minisztérium is fokozott figyelemmel vizsgálja ezt a terepet és a magyarországi autóversenyeket. Sokszor lebegtették a verseny ideje alatt, hogy engedély nélkül rendezték meg a futamot, mivel néhány civil zöld szervezet fellebbezett a már kiadott engedély ellen, így ezzel az felfüggesztett állapotba került - sajnos ennek ez a jogi menete.
- A rekonstrukciós munkák is a rendezés feltételei voltak?
- Igen, a szervezők csak úgy kapták meg az engedélyeket, hogy ha vállalják, hogy május 15-ig bemutatnak egy légifelvétel-sorozatot, amelyen jól látszik, hogy milyen állapotba került a pálya a verseny után, és mit tettek annak érdekében, hogy helyreálljon a természet. Ezt természetesen időben bemutatták.
- Keringenek olyan pletykák is, hogy akkorák a károk, hogy veszélyben vannak ORB futamok: a veszprémi és a nyirádi is. Te hogy látod ezt?
- A nyirádi pálya valóban borzalmas állapotban volt a verseny után, de a rendező részéről mindenféle kárrendezés megtörtént, mindent megtett annak érdekében, hogy a környezet rendben legyen. Most várjuk, hogy a hatóságok hogyan döntenek, és milyen hosszú távú következményei lesznek az eseménynek.
- Mikorra várható a döntés?
- Nem tudjuk. Nekünk is lesz egy versenyünk augusztusban, a HunGarian Baja, de a Veszprém Rallye előtte van… Többféle verziót hallottam. Az egyik szerint a veszprémi versenyre még nem lesznek meg az engedélyek, de a Bajá-ra már igen, a másik szerint még a Veszprém Rallye-t keresztül lehet vinni, de utána már semmit… Igazán nem tudom. Azt érzem, hogy nagyobb a felhajtás a dolog körül, mint amekkora valójában. Nagyon sajnálom a tereprali versenyeket, és a veszprémi ORB futamot is, de általában talán a legjobban azt, hogy mind a Közép-Európa Rally szervezői, mind a környezetvédők nehéz helyzetbe hozták a hazai autósportot. Egy azonban biztos: én ezt nem annak tudom be, hogy idejött egy hatalmas, nemzetközi verseny, hanem annak, hogy a környezetvédelmi hatóságok ennek kapcsán felfigyeltek a dologra, és próbálnak ebbe kapaszkodni.
- Lehet alternatíva a veszélyben lévő versenyekre?
- A Hungaian Bajá-t nem tudjuk máshol megrendezni, mert ez a verseny hagyományosan a veszprémi pályákon zajlik. Egyébként a tereprali szakág önmagában nincsen veszélyben, mert ha az idei bajnokságunk kicsit kurtább is lesz, mint amilyenre terveztük, már gondolkodunk a lehetséges megoldásokon a jövő évre.
- A magyar versenyzők, a terepralisok mit gondolnak a kialakult helyzetről?
- Azt gondolom ők is hasonlóképpen vannak ezzel. Nagyon nagy dolognak tartják, hogy Sainz, Peterhansel, Robby Gordon, Cyril Despres és az összes gyári csapat versenyzője itt volt, nagyon élveztek velük versenyezni. Arról senki nem beszél, hogy a Közép-Európa Rally a magyar autósport és a tereprali életében mekkora eseménynek számít, hiszen mégiscsak a világ élversenyzőit láthattuk testközelből, miközben 140 országban a televízión keresztül követték az eseményeket.
Büszkének kellene lennünk, hogy megrendezhettük ezt az eseményt, amely a kormány teljes támogatását élvezte, hiszen nem csak az autósportot, hanem a turizmust is nem kis mértékben lendítette fel. Egy picit most az egyik szemünk sír, a másik nevet - ilyen állapotban vagyunk. Sajnáljuk, hogy elmaradt a Liszi-Bau Kupa és aggódunk, hogy mi lesz a következő versenyeken, miközben mégiscsak elmondhatjuk magunkról, hogy a teljes Dakar mezőny nálunk versenyzett… Várjuk, hogy mi lesz a döntés, és ha nagy bajok lesznek, majd összedugjuk a fejünket és megpróbálunk a jövőre megoldást találni.