Fáradtan ébredve az álomból
Móni Pisti megkeresi az elveszett gumit
2011-09-24
interjú • Susán Viki - RallyRacing
h i r d e t é s
Összes oldal:
799615411
Napi oldal:
48758
Jelenleg:
916
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

BÉZÉ DEKOR

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
végeredmény
1. Bíró-Ambrus Roland
1218
2. Gönczi Dániel
1140
3. Csáki Ottó
1024
4.
Halmai Péter
919
5. Nagy Balázs
906
6. Rási László
905
7. Balogh Richárd
885
8. Kára Károly
883
9. Zsoldos Csaba
866
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
a 13.futam,
a Japan Rally után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
272
2. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
269
3. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
248
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
213
5. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
166
6. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
111
7. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
96
8. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
94
9. Oliver Solberg
Toyota Yaris GR Rally1
70
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
a bajnokság végeredménye
1. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
154
2. Jon Armstrong
Ford Fiesta Rally2
148
3. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
131
4. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
104
5. Roope Korhonen
Toyota Yaris GR Rally2
60
6. Isak Reiersen
SKODA Fabia RS Rally2
60
7. Romet Jürgenson
Ford Fiesta Rally2
50
8. Mille Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
49
9. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
36
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
a bajnokság végeredménye
1. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
141
2.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
127
3.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
116,5
4. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
98,5
5. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
94,5
6.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
78
7. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
51,5
8.
Osváth Péter
SKODA Fabia  Rally2 Evo
48,5
9. Vida Szabolcs
Skoda Fabia R5
48
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
a bajnokság végeredménye
1.
Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
105
2. Hulmann Gábor
Lada VFTS
67,5
3. Bodogán Ferenc
Lada VFTS
74
4. Hevesi Norbert
BMW E36
63
5. Matics Mihály
Lada
59
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
55
7. Hinger Dávid
Lada VFTS
49
8. Gács Gábor
Lada 2107
34,5
9. Tárkányi Sándor
Lada VFTS
34
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a bajnokság végeredménye
1. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
61
2. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
34,5
3. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
28
4.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
25
5. Bar Shushan
Peugeot 208 Rally4
18,5
6.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
14
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
a bajnokság végeredménye
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
125
2. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
105
3. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
103
4. Molnár Zoltán
Citroen C2
91
5. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
69
6. Völcsey Viktor
Peugeot 208 R2
63
7. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
50
8. Fenyvesi Péter
Lada 21013
47
9. Kerekes Bence
Lada VFTS
34
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
a bajnokság végeredménye
D korcsoport
1. Csukovics István
Lada 21013
87
2. Auszmann Gyula.
Polonez
77
3. Schneer László
Lada 21011
63,5
E korcsoport
1. Kelemen Csaba
Lada VFTS
95
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
82
3. Szombathelyi Péter
Lada VFTS
63
F korcsoport
1. Pehely Balázs
Honda Integra Type-R
47
2. Kaufmann M.
Toyota Celica
30
3. Bolya Tamás
Opel Corsa GSi
27
teljes táblázat

Újra egy versenyigazgató „akadt horogra”, akivel a Mecsek Rallye-s események mellett a versenyigazgatói feladatokról is beszélgettem. Ezúttal tehát Móni István válaszol a versennyel kapcsolatos kérdéseimre.

Kezdjük talán azzal, hogy milyen pozíciót töltöttél be a Mecsek Rallye-n?
Az ERC/IRC mezőnyének a versenyigazgató helyettese voltam, valamint az ORB-nek és Historicnak a versenyigazgatója.

Hogyan lehetett ezt a kettőt összeegyeztetni?
Mindenféleképpen szét kellett választani ezeket a pozíciókat, hiszen két külön versenyvezetőség van egy ilyen „dupla” futamon, és ebből adódóan szét kell választani a versenyigazgató személyét is. A gyakorlatban ez úgy működik, hogy egymás helyettesei vagyunk, tehát ahol Faluvégi Péter volt az igazgató, ott én a helyettes, a másiknál pedig fordítva.

Milyen feladatokat lát el egy versenyigazgató, vagy éppen a helyettese?
Alapvetően nem a döntések meghozatala a legnehezebb ebben a feladatkörben, hanem a felelősségvállalás. A Nemzetközi Sportkódexben - ami az autósport szabályainak az alapja – az szerepel, hogy a verseny teljes lebonyolításáért - beleértve a biztonsági tervet is - a versenyigazgató a felelős.

faradtan_ebredve_az_alombol_1

Hétköznapi nyelvre lefordítva a feladatunkat úgy tudnám elmagyarázni, ha például a főzéshez hasonlítom. A verseny rendezője hozza az alapanyagot, adott a recept, hogy mit kellene megfőzni, és a hozott dolgokból el kell készíteni az ételt. Az alapanyag változó - más-más minden verseny adottsága - de akkor is meg kell próbálni megfőzni az ételt az eredeti recept szerint. Ha a recept borjú bécsi, akkor is meg kell próbálnunk valami borjú bécsi szerűt csinálni, ha például borjúszelet helyett a rendező valamiért tofut hoz. Ezt kell megoldanunk. Visszatérve a versenyigazgatói poszthoz: nem az a legfontosabb feladatunk, hogy valakinek büntetést szabjunk ki, hanem tényleg az, hogy a versenyt zökkenőmentesen lebonyolítsuk.

Melyek voltak most a legfontosabb feladataitok a Mecsek Rallye során?
Egy álmom volt, hogy valaha egy Mecsek Rallye-n versenyigazgató lehessek. Ez az álom most beteljesült, hála annak, hogy Jelen István megbízott ezzel a feladattal. De ebből az álomból elég fáradtan ébredtem fel. Nagyon sokat kellett improvizálnunk a verseny lebonyolítása során. Hasonló jellegű feladataink voltak most is, mint bármely más futamon, azaz nekünk kellett arról dönteni, hogy egy adott gyorsasági szakasz mehet vagy sem, esetleg meg kell-e szakítani, mi történjen a mezőnnyel. Meg kellett próbálni valahogyan kezelni a nézői mozgásokat, a nézőket is. Mindezek mellett feladatunk az is, hogy a hatáskörünket túllépő ügyekről tájékoztassuk a legfelsőbb szintű sportvezetést - a Felügyelő Testületet; és természetesen az általuk meghozott döntéseket végre is kell hajtanunk, hajtatnunk. Minden versenyen nagyon hasonlóak ezek a feladatok. Itt most egy picit jobban kellett arra koncentrálni, hogy a lehető legbiztonságosabban, a lehető legkevesebb problémával menjen le ez a verseny.

Ezúttal a magas nézői létszám is okozott egy kis plusz problémát?
Igen, de erről tudni kell azt, hogy mindketten - tehát Faluvégi Péter és én is – több alkalommal is felhívtuk a verseny rendezőjének a figyelmét, hogy nagyon nagy számú közönségre számítson, illetve, hogy ennek megfelelően készítse elő a rendezvényt. Jelen Istvánnak és az RSB-nek köszönhetően részt vehettem a Barum Rallye-n, mint tanulmányúton, ahol szintén azt láttam, hogy rengetegen állnak a pályák mellett. Olyan verseny volt, mint idehaza bármelyik futam, mondjuk 1998-1999-ben! Rettenetesen sok ember volt, de ott valahogy egészen kulturált keretek között tudtak maradni a nézők.

Sajnos nálunk ehhez képest nagyon alul volt méretezve a verseny biztonsága, így ebből nagyon sok többletfeladat adódott. Nem véletlenül panaszkodtak rá folyamatosan a versenyzők, és főként az IRC élversenyzői voltak a leghangosabbak ebben a témában.

Az egyik hazai versenyzőpárostól hallottam, hogy az ominózus orfűi gyorson történt sorozatos bukásoknál a sportbíró a versenyigazgató utasítására nem lengette a sárga zászlót...
A sárga zászló másként működik a rallyeversenyeken, mint a gyorsasági szakágban és ezt sajnos nagyon kevesen tudják. Ugyanis a sárga zászlót a rallye-ban kifejezetten csak versenyigazgatói utasításra lehet bemutatni, és azt is csak a jelzett rádióspontoknál. Az adott hely pedig nem volt jelzett rádiós pont. A zászló jelentése pedig az, hogy azt a gyorsasági szakaszt az adott versenyző számára etappá nyilvánították és ő megállapított időt fog kapni. Nem úgy van, mint a gyorsasági futamokon, hogy beesett valaki, lengetik a sárga zászlót a kanyarban és utána a következőnél meg zöldet kap. Itt, ha egy helyen sárgát kap, onnantól kezdve azon a gyorson végig sárgát kell kapnia. Ráadásul a döntés nem az adott sportbírónál van, hanem a versenyigazgatónál. Az Orfű vége tábla volt az ominózus helyszín, onnét pedig 100-200 méterrel feljebb volt egy táblával nem jelzett rádiós pont, és amikor sorozatban elkezdődtek a kicsúszások, bukások, a rádiós pont lejjebb "költözött" és tájékoztatott minket, hogy mi ott a probléma.

Az MNASZ-ben visszanézték a Rallye Bizottság biztonsági megfigyelőjének a belső felvételét, és azon látszik, hogy a mezőny előtt 40 perccel még megvolt a két gumi, és a helyszínen jelen volt egy biztonsági őr.

Az a gyanúnk, hogy ezt követően valamelyik néző - azért, hogy nagyobb "látványban" legyen majd része - a gumit valahogy eltüntette. Az a biztonsági ember aki pedig oda volt felállítva, sajnos nem lehetett a helyzet magaslatán. Ahogyan ezt a versenyzők észrevették, elkezdték levágni a kanyart, az aszfaltot pedig felszórták murvával a következőknek. Ha megnézed, hogy kik estek be ott, akkor látszik, hogy egy ideig szinte senki, majd hirtelen sorozatban megkezdődtek az esések.

Valószínűleg nem csak arról van szó, hogy akkor jöttek a kétkerekesek, hanem valószínűleg inkább ekkorra lett tele az út a felhordással annyira, hogy már nem lehetett rajta befordulni.

Egyrészt a lejjebb költöző rádiós ponttól kaptunk erről információt, másrészt a helyszínen jelenlévő - szakmában jártas vagy érintett - nézőktől, akik szerencsére tudták, hogy kit kell felhívni egy ilyen esetben. Én akkor döntöttem el, hogy akkor most megállunk és az S csoport már csak etapként teljesíti ezt a gyorsot.

Az a baj, hogy ezt ennél gyorsabban már nem lehetett lereagálni, mert alapjában véve, ha már egy autó elrajtolt a gyorson, onnét kezdve már nehéz vele bármit kezdeni. Magyarországon ez a sárga zászlós szabály "élő szabály" már régóta, de alkalmazva még sosem volt, így véleményünk szerint a versenyzők jelentős része nem feltétlenül tudná, hogy mit jelent számára a sárga zászló. Féltünk emiatt ennek az alkalmazásától, ezért inkább abban a pillanatban azonnal megállíttattuk a rajtoltatást és más megoldás mellett döntöttünk.
Ez egy kör-jellegű pálya, ahol, ha elment az autó, nagyjából 5-6 perc múlva újra visszaérkezik ugyanoda, tehát elég sok idő telik el addig, mire leürül a pálya, és ezért telt időbe az intézkedés is.

Kaptatok még máshonnét is ilyen jellegű információt, hogy megváltozott a pálya?
A versenyzői összekötő hozta ezeket az információkat, hogy a rönkök, a gumik nem ott vannak, ahol kéne. Az élversenyzőknél volt ilyen probléma, és kiderült, amikor visszakérdeztünk, hogy időnként ők is elnéztek valamit. Kétféle színnel voltak felfestve - a pályabejárás során - a gumizások helyei, egyik színnel az egyik irányba, másik színnel a másik irányba való versenyzéshez. Esetenként nem voltak tisztában versenyzők azzal, hogy melyik szín melyik napra vonatkozik. Ennek ellenére sajnos nem elképzelhetetlen az, hogy időnként el-eltűnik egy-egy gumi, főleg úgy, ha a három kanyarban egy személynek kell egyszerre ügyelnie a kihelyezett gumikra (vagy rönkökre).

faradtan_ebredve_az_alombol_2


Mi volt a munkádban most a legnehezebb?
Ha úgy megyek hazafelé, hogy igazából nem nagyon kellett dolgoznom, akkor előtte valószínűleg jó volt az előkészítés és minden klappolt... Ilyenkor az ember talán egy picit feleslegesnek is érzi magát ebben a rendszerben. Most nem ez volt, most úgy jöttem haza, hogy nagyon fáradt vagyok! Valószínűleg ennek az volt az oka, hogy nagyon sokat kellett dolgozni, és ez még azzal párosult, hogy nagyon hosszúak voltak a napok. Például a szombat reggel fél 7-kor kezdődött el számunkra, éjjel 1-kor fejeződött be, másnap pedig már reggel 7-kor újra a versenyirodán kellett lenni. Nagyon sokat kellett intézkedni, nagyon sokszor kellett belenyúlni dolgokba... és mindezt nagyon hosszú ideig.

faradtan_ebredve_az_alombol_3


Mi motivál abban valakit, hogy egy ilyen pozícióról álmodozzon?
Bár Esztergom környéki származású vagyok, valamiért nekem mindig is a Mecsek Rallye jelentette "A RALLYE"-t. Az Esztergom Rallye szervezőbizottságában kezdtem meg pályafutásom 1996-ban, valamiért mégis mindig jobban kötődtem a Mecsek Rallye-hoz. Amikor először versenyigazgató lettem, először rallye2-ben, majd az Ózd Rallye-n ORB-ben, akkor is úgy éreztem, hogy valóra vált egy-egy álom, de ilyenkor mindig megpróbál az ember egy következő álmot (célt) maga elé tűzni. Így jutottam oda, hogy az lett a célom, hogy egyszer majd a Mecsek Rallye-n legyek versenyigazgató! Ez most teljesült!

És mi motivál valakit abban, hogy úgy egyáltalán versenyigazgató akarjon lenni, bármely versenyen is?
Ezt nehéz megmondani! Sokan azt mondják rólam, hogy hatalomhajhász vagyok... Azt gondolom, hogy nem a hatalom motivál. A feladattal járó felelősséget épeszű ember a háta közepére nem kívánja, úgyhogy az nem motiválhat... Versenyigazgatóként 6 év börtönnel fenyegetett az ember folyamatosan, úgy, hogy időnként nincsenek is teljesen a kezében az események. Nagyon komoly felelősségek vannak. Én is többször álltam már ügyész és  bíró előtt nézői balesetekből kifolyólag, és az nem egy jó érzés! Visszatérve a kérdés megválaszolásához, szerintem ez olyan, mint az autóversenyzés, csak én nem engedhettem meg magamnak, hogy versenyezzek, így én a másik oldalát választottam és inkább dolgozom az autóversenyeken! Hozzá tudok valamit adni a versenyekhez. És ez jó érzés. Talán ezért csinálom.

Mi az, amit még mindenképp elmondanál, amit fontosnak tartasz?
thumb_faradtan_ebredve_az_alombol_4Egyetlen észrevételem lenne még így utólag. Valahogy most hangosabbak azok a hangok, hogy mit-hogy lehetett volna jobban, vagy mit-hogy lehetett volna másként csinálni. Természetesen ezek leginkább név nélkül elhangzó fórumos hozzászólások. És én, mint az MNASz Sportbíró Bizottságának vezetője, azt gondolom erről, hogyha valóban ilyen jól állunk szakemberekkel és nem csak a szája tud járni ezeknek a „szakembereknek”, akkor jó lenne, ha eljönnének sportbírónak, mert akkor azzal ehhez a sportághoz ők is hozzá tudnának tenni valamit. Aki akar, még versenyigazgató is lehet, csak egy bizonyos pályát kell végigjárni hozzá, de el lehet érni! Onnantól kezdve pedig be lehet bizonyítani, hogy lehet ezt jobban, és lehet ezt másként csinálni! Ez olyan, mint a magyar foci: mindenki ért hozzá, mégis kevesen csinálják!

 

apa_kocsit_hajt_7

Ez a hír most jelenik meg 4915. alkalommal
Share |
2011.09.09-11.
Intercontinental Rally Challenge 2011
CANON 45. Mecsek Rallye
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
101112 13 141516
171819 20 212223
242526 27282930
01 02 03 04 05 0607
08 09 10 11 121314
2025.11.21-25.

részletes infóink

2025.11.21-23.

részletes infóink

2025.11.22.

részletes infóink

2025.12.06.

részletes infóink

2025.12.27-28.

részletes infóink

2025.12.27-29.

részletes infóink

2025.12.30.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2025
European Rally Championship 2025
Országos Rally Bajnokság 2025
Országos Rally Sprint Bajnokság 2025
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k