
Hogy kinek mit fog idén hozni a Mikulás, az egyelőre még rejtély, de a rallye-s társadalomnak az idei évben is kijár az évadzáró szórakoztató futam, melyről ezúttal is Lakatos Róbert és a veszprémi sportbírók gondoskodnak. Robival beszélgettem a közelgő Mikulás Rallye-ról és a kicsit távolabbi jövőről.
Milyen lesz idén a Mikulás Rallye?
Reméljük, hogy jó lesz! Egy közel 70 km-es versenyt szeretnénk rendezni, 3 gyorsasági szakaszt tervezünk, melyek alapjában véve – a már korábbi években is megszokott - tempós, jó minőségű pályák lesznek. Tizenvalahány éve tölti már be ugyanazt a szerepet ez a verseny, és most is kizárólag egy cél lebeg a szemünk előtt, mégpedig, hogy egy önfeledt, évadzáró szórakozás lehessen, a lehető legprofibb körülmények között, úgy az idei évben, mint a jövőben!
Hoz valami újdonságot az idei évben a Mikulás?
Az elmúlt években sokféle variáció volt már - mind a Mikulás Rallye-n, mind a veszprémi futamon - így nehéz azért már bármilyen újdonságot is kitalálni, így azt mondhatom, hogy nagy valószínűséggel olyan most nem lesz, ami még sosem volt.
Van egy olyan pálya lehetőségünk ugyan, ami még soha nem volt, de nem hiszem, hogy idén ebbe belevágunk.

A versenyzők folyamatosan hangsúlyozzák, hogy mennyire jól esnek az apró figyelmességek egy-egy futam során. Te nem tervezel hasonló dolgokat, akár most, akár a jövőben?
Próbálunk odafigyelni mindig a résztvevőkre és a jó hangulatra! A Mikulás Rallye-kon különösen jellemző volt mindig is az ünnepi hangulat és az apró figyelmességek. Persze az „össznépi” jó hangulat nem minden esetben csak rajtunk múlik, hanem külső körülmények is befolyásolják ezt. Nem tudom, hogy konkrétan mire gondolsz, forró teára a szervizparkban?
Igen, valami hasonló dolgok jutottak eszembe, mint a Mikulás-csomag, rénszarvaspörkölt…
Volt olyan év, amikor minden résztvevő évkönyvet és egy TopSpeed-es VB-s naptárat kapott... bár az már más kérdés, hogy ezt hányan köszönték meg. Mindig megpróbálunk odafigyelni a résztvevőkre, a résztvevők jó hangulatára – és itt most nem csak a Mikulás Rally-ra gondolok – számunkra is fontosak az apró figyelmességek, és szeretném azt hinni, hogy azért ez észrevehető.
Mennyire tervezed már a jövő évet? Elképzelésed már biztos van...
Tervezném-tervezném, de a jelenlegi körülmények között nagyon nehéz! Nyilvánvalóan, amit eddig felépítettünk, azt nem szeretnénk abbahagyni, de ha konkrétan kell erre választ adjak, akkor azt kell mondjam, hogy jelen pillanatban nem látom azt, hogy hogyan lesz Eger Rallye.

Mi ennek az oka?
Összetett oka van, egyrészt az anyagi háttér, másrészt a szövetség is. Egy biztos, hogy Eger várja a rendezvényt, mint ahogyan a Heves megyei települések is várják. Nekünk 8 év munkája van benne, szeretnénk 2012-ben is megszervezni, de egyelőre nem látom, hogy hogyan fogjuk.
Milyen most a viszonyod - mint rendezőnek - a szövetséggel?
Ó, hát nekem mindig pazar a viszonyom! Mindig törekszem a jó kapcsolat kialakítására, mint ahogyan arra is ügyelek, hogy a már meglévő jó viszonyt nehogy elrontsam, éppen ezért a szövetség vezetőségével április óta egyszer volt egy egyeztetésünk. Sem előtte, sem azóta nem váltottunk egy szót se. Így nehéz elrontani a jó viszonyt! :-)
Egy-egy futamot követően milyen jellegű észrevételekkel szembesítenek téged a résztvevők, érintettek, stb.?
Nagyban befolyásolja, hogy milyen hangulatban ér véget a verseny, nyilván akinek jól sikerül, annak jobb hangulatban, akinek kevésbé, annak a kedve is rosszabb. Egy dolog nagyon fontos - és talán nem csak a saját nevemben mondhatom ezt -, hogy építő jellegű kritikát, ha nem is mindig örömmel, de mindig szívesen fogad a rendező, mert csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. Mi dolgozunk, így bizony hibázni is szoktunk és a hibákból tanulni kell! Elkeserítő inkább az szokott lenni, amikor néha úgy is fogalmaznak meg kritikákat a tisztelt résztvevők, hogy nem veszik a fáradtságot, hogy mögé nézzenek az adott helyzetnek, és informálódjanak a tekintetben, hogy vajon az aktuális probléma, vagy helyzet valójában minek köszönhetően alakult ki? Néha alaptalan kritikákat is kapunk, de a legőszintébben mondom, hogy amiből tanulni lehet, abból megpróbálunk tanulni! Remélem, hogy ezek a tanulságlevonások azért érződnek is a következő versenyeinken!
Manapság az anyagi háttér megteremtésén túl, mi a legnehezebb egy verseny megrendezésében?
A gazdasági helyzetből fakadó problémák, ma minden egyéb problémát felülmúlnak! Nyilván vannak általános problémák, mint a pályák megszerzése, vagy a "zöldek", de meglepő módon bizonyos versenyek hátterében ezek a problémák jelen pillanatban sok szempontból könnyebben kezelhetőek, mint pár évvel ezelőtt. Ma mindenképp a gazdasági problémák viszik a prímet, ezek nagyon-nagyon komoly gondok!
Sokat beszélgetek versenyzőkkel, akik előszeretettel hasonlítgatják össze a hazai és külföldi futamokat. Hazánkban a nem kellő mértékű anyagi háttér az oka annak, hogy néha-néha a versenyek színvonala nem éri el az igényeket?
Komolyan gondolom azt, hogy az az általános magyar vélekedés, hogy külföldön kolbászból van a kerítés és minden nagyon jó, itthon meg nem. Ez szerintem így nem igaz! Általánosságban véve, a hazai bajnoki futamok színvonala nagyon sok tekintetben a környező országok bajnoki futamainak színvonala felett jár, mind biztonság, mind egyéb tekintetben. Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek problémák, de általános magyar vélekedés, hogy a szomszéd kertje mindig zöldebb, holott nem zöldebb!
Én az elmúlt években sokszor voltam külföldön VB vagy IRC futamokon is, például a Barum Rally-n is. Ismerem is valamennyire a hátterét: tudni kell, hogy óriásbüdzsé van mögötte! Számszerűsítve kb. annyiból dolgoznak, mint a komplett magyar rallye bajnokság! Ennek ellenére a Barum Rallye-n is maradt el gyorsasági, mert tehenek szaladgáltak az úton, maradt el gyors, mert valaki beesett a fák közé és emiatt meg kellett állítani és ott sem tudták újraindítani. Maradt el gyorsasági nézők miatt, úgy, hogy még etapként sem ment át a mezőny. Vannak ott is problémák, de mitől ne lennének?
Akármilyen versenyen, ahol munka folyik, ott vannak hibák, adódnak váratlan, megoldásra váró problémák! Évek óta szeretek kijárni San Remo-ba is, ami egy nagyon elismert verseny - régebben VB, most IRC - és finoman szólva is vannak hiányosságok, ámde süt a nap, pálmafák vannak, ill. a tengerparttól pár kilométerre magas hegyek, a leghosszabb egyenes 150 méter... és nyilvánvalóan ott könnyebben veszi az ember a problémákat is. Természetesen ez nem azt jelenti,hogy itthon minden rendben van a futamainkon és hátra lehet dőlni. De az sem igaz, hogy minden rossz…
Elsősorban szórakozásként jársz külföldi futamokra, vagy azért, hogy „ellesd” az ottani versenyrendezés „rejtelmeit”?
Mivel kizárólag a saját pénzemből járok külföldre, összekötöm a kellemeset a hasznossal! Természetesen ezeknek vannak szakmai tanulságai is, tapasztalatszerzés nyilvánvalóan. Már korábban is elmondtam, hogy sok ötletet hoztunk haza az idők folyamán.
A Veszprém Rallye-n volt először szervizpark, teszt, stb. Igenis jöttek haza olyan ötletek, amelyeket kint láttunk és ezzel ma is így vagyunk! Például az idei Veszprém Rallye-n lett volna Remote Service először Magyarországon, de végül ezt az RSB nem engedte.

A hazai versenyrendezők közül mindig kiemelik Markó Tibit a versenyzők. Számodra ő rivális, vagy barát?
A bajnoki futamok keretei között már úgy sincs túl sok rendező, így azt hiszem, hogy nem szabad egymás tevékenységét - rosszul értelmezett - konkurenciaként felfogni! Jó pár rendező együtt tud működni, és segíti is egymás munkáját... persze vannak ebből kivételek!
Markó Tibivel kiválóan lehet együtt dolgozni, önzetlenül segíti a többi rendező munkáját is. Az RSB-ben is Ő képviseli a rendezők érdekeit.
A rendezők életkorát tekintve, Markó Tibor a legfiatalabb, a friss vér, aki tele van ambícióval, aki előtt fényes jövő állhat. Úgy gondolom, ezt meg kell becsülni és nekünk is segíteni kell az Ő munkáját. Mindemellett büszkén mondhatom őt a barátomnak!
