A nagy bizonytalanságok közepette is készülődünk az idei évi bajnokságra, várjuk az évadnyitó futamot, annak ellenére, hogy kívülről nem tűnik túl rózsásnak a helyzet. De vajon milyen belülről? Cselényi Balázzsal beszélgettem.

Kinevezték az új rallye szakágvezetőt, mit szólsz hozzá?
Azt gondolom, hogy az elnökség hozott egy döntést, belülről nyilván ez tűnt megfelelőnek abban a pillanatban. Véleményem szerint nem döntöttek jól, hiszen a tagság nagy többsége jelen pillanatban különböző okokból nem nyilvánított véleményt, de nézzük meg, hogy mi fog történni! Ennél sokkal több szavazat is érkezett már, sokkal nagyobb arányú jelölés is volt már mindkét oldalon... nem tudom, hogy mi volt az, ami most indokolttá tette a kinevezést.
Az érem máik oldala, hogy egy év után végre van megint szavazattal rendelkező képviselete a rallye-nak az Intéző Bizottságban, hiszen a rallye-t érintő kérdésekben tavaly kizárólag más szakágak vezetői, és különböző bizottságvezetők döntöttek…
Szerinted mi fog történni?
Szerintem két eset lehetséges.
„A” eset: össze fog állni egy közös bizottság, amiben szakemberek dolgoznak
„B” eset: marad az eddigi szisztéma, amiről tényleg nem tudom, hogy hová vezet!
Én azt gondolom, hogy itt most csak abban az esetben van előre - és gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy ki a szakágvezető - ha azok az emberek, akik dolgozni tudnak és hajlandóak is, közösen próbálják ezt tenni, közösen ülnek majd a bizottságban. Félre kell tenni a sérelmeket, és a rallye újjászületésén kell dolgozni.
Nem túlzok, ha azt mondom a halálát éljük mindannyian…
Te jelölt voltál a szakágvezetői posztra egy éven keresztül. Magadat azok közé sorolod, akikre most szükség van az RSB-ben?
Az, hogy kire lenne szükség, az túl messzire vezető kérdés, és nem aktuális sajnos. Túl sok szakembert vesztett el a sport ahhoz, hogy most ezen gondolkodjunk. Jelenleg az a kérdés, hogy kik azok, akik valamilyen formán hozzáértőnek mondhatóak, és hajlandóak is az életük egy részét erre „pazarolni”. Eddig sem volt egy lélekemelő munka egy ilyen bizottságban dolgozni, de a mostani helyzet sokkal rosszabb. Aki most a nevét adja, az jó eséllyel nem lesz népszerű. Borítékolható, hogy elmaradnak versenyek, és a felemelkedés is lassú és hosszú folyamat lesz, ha majd egyszer elkezdődik.
Most annak van itt az ideje, hogy mentsük a menthetőt. Egy újabb évet elpazaroltunk, és ennek az eredménye sajnos, most jól látszik. 2012-es évből lehetőségekhez mérten ki kell hozni a legtöbbet, és egy 3 vagy 5 éves terven kellene elkezdeni dolgozni. Igen, szóba került, hogy én is részt veszek a most megalakulandó RSB-ben. Nem örömömben teszem, hanem azért, mert felelősnek érezném magam, ha nem próbálnék mindent megtenni. Nekem is kényelmesebb lenne mással foglalkozni, de az elmúlt hosszú évek munkáját nem szeretném veszni hagyni.
Még a legutolsó szavazás előtt szóltam Endrének, hogy ha egyszer kinevezik, én beülök a bizottságába, ha szükség van rám. Azóta már egyeztettünk, gondolom az IB, mint a legfelsőbb sportszakmai bizottság Endre javaslata után fog majd a bizottság összetételét illetően dönteni.
Nincs versenynaptár...
Sajnos ez az elmúlt év vonzata, amikor a szövetség – különböző szintű - vezetése nem kommunikált folyamatosan a rendezőkkel, illetve nem hitte el, hogy tényleg baj van. Nem voltak tisztában a problémákkal, majd február-márciusra egy olyan helyzet alakult ki, hogy kiszámíthatatlan lett az összes rendezvény a 2012-es rallye bajnokságban. Nagyon sokan dolgoznak rajta, hogy legyen bajnokság, meg legyenek tartva a futamok. Napokon (esetleg heteken) belül ki fog derülni, hogy mennyi biztos rendezvény marad az első verseny kezdetére a naptárban.
Ismét itt az ideje elgondolkodni azon, hogy van-e szükség az Intéző Bizottságban a versenyzői és a rendezői érdekképviseletre…
A külső szemlélőknek nagyon úgy tűnik, hogy igencsak Hungaroring orientált lett az MNASZ. Te ezt hogyan látod?
Nagyon erős a kötődése az MNASZ vezetésének a Hungaroringhez, azt gondolom, hogy a többi rész picit el lett hanyagolva.
Nekem furcsa volt hallani a közgyűlésen, hogy a sportszövetségnek üzleti érdekei sérülhetnek, ahelyett, hogy a sport érdekeiről halottunk volna. Szerintem egy szövetségen belül üzletről beszélni a sporttal szemben életveszélyes dolog, és már látjuk, hogy a rallye életére veszélyes…
WTCC kontra IRC! Egy kasszából kaptak volna támogatást, most mégis csak az egyik kap?
Erről nincsenek információim, érdemben ennek kapcsán a Mecsek Rallye rendezőjét, Jelen Istvánt kellene megkérdezni, hogy neki mit ígértek tavaly év elején, mikor ez az elnökség megalakult, és mi teljesült, mi nem teljesült.
Egy bírósági ügyed is van a szövetséggel, mi ez az ügy, és hol tart?
Már nincs ügy, ugyanis a szövetség visszavonta. Ha egyszerűen akarom mondani, akkor az ügy tárgya „adatlopás” gyanúja volt, a gépkönyvezési adatok nyilvántartása körül merültek fel kétségeik. Indult fegyelmi eljárás is ezzel kapcsolatban. Született fegyelmi határozat, melyet megfellebbeztem, új eljárás, új határozat, melyet szeptember elején ismét megfellebbeztem, erre azóta sem válaszoltak… Ezek után február elején az MNASZ jogi képviselője jelezte, hogy a „Felperes a keresetétől eláll” és az „MNASZ elnöksége az ügyemet lezártnak tekinti, velem szemben semmilyen fegyelmi büntetés hatályban nincsen”.
Felesleges energiapocsékolás volt ez az ügy, ugyanakkor komolyabb problémákat ki sem vizsgálnak, hiába érkeznek be az észrevételek.
Hogyan látod a hazai rallyesport jövőjét?
Kötélen táncol a 2012-es bajnokság, és ha lesz is, akkor mindenkinek - rendezőnek, versenyzőnek és mindenféle sportszakembernek - erőn felül kell teljesíteni benne, hogy ez működjön. Nagyon nehéz év lesz, nagyon kevés indulóval, nehezen összerakott versenyekkel. Meg kellene próbálni egy nagyon jó 2013-as évet építeni…
Versenyzők nélkül nagyon nehéz versenyt lebonyolítani, és rendező nélkül sincs verseny…
Ezek szerint te már csak távolabbi időszakban látod a „jövőt”?
Meg merem azt kockáztatni, hogy annyira rosszul állunk, hogy azon is érdemes lett volna elgondolkozni, hogy idén ne legyen bajnokság. Tudom, hogy ez most így nagyon durván hangzik, de ez meg így most nagyon nyögve-nyelős lesz, az idei év energiáiból, és a várakozás energiájából lehet, hogy könnyebb lett volna jövőre ujraindulni.
A szomszédos országok nem húzhattak volna ki a csávából minket?
Én rallycross-autocrossban dolgozom, olyan rendezvényeken, melyek külföldi versenyekkel közösen vannak, illetve ők is jönnek hozzánk versenyezni. Nagyon jól hangzik, de szerintem ehhez már nagyon késő van. A rallycross esetében például az előző év novemberében véglegesedik a naptár és a rendezők tudnak előre tervezni, hogy hol mennyi indulójuk lesz. 5-6 magyar autót biztosan szívesen várnak a Waldviertel Rallye-n is, de ha mi azt mondanánk, hogy odavinnénk 50 autót és még a másodosztályt is (ami nem mindenben felel meg FIA előírásoknak biztonság terén), annak azért már nem biztos, hogy ennyire örülnének... talán, ha ez előre le van egyeztetve, de ilyenkor már nem hiszem.

Rallycross szakágnak is voltak nehéz évei, több bajnoki futam külföldön volt, Zóna országok versenyzői számára ki lett nyitva a magyar bajnokság, lett külföldi magyar bajnok, volt külföldön a magyar bajnokság zárófutama, és ma ott tartunk, hogy nem kell versenyző létszám csökkenésről beszélni, nincs igazán szükség külföldi országban bonyolított bajnoki futamra.
Sajnos látni kell, hogy ha szeretnénk, hogy külföldi bajnokság futama hazánkban legyen lebonyolítva, akkor a külföldi partner jogosan várja el, hogy magyar bajnokság is legyen náluk. Így 1-1 rendezvényre komoly induló létszámot is lehet elérni.
Mi az a kulcs, ami szerinted szükséges ahhoz, hogy javuljon a helyzet?
Én azt gondolom, hogy az MNASZ elnökségének ill. azoknak az embereknek, akik a döntéseket meghozzák, el kellene jutni oda, hogy az összes bizottságot, az összes munkabizottságot „a szemben álló csapatok” - hívjunk két ellentétes oldalnak – tagjai közül vegyesen kellene felállítani. Sokan bíznak az Elnökség kapcsolataiban, de a szakmai részt közösen kellene vinni. Nem gondolom, hogy a túlsúlyt kellene megváltoztatni, de az MNASZ különböző bizottságainak, munkabizottságainak szerintem jót tenne, ha másik pólus véleményét is megismernék, illetve döntéseik meghozatalakor figyelembe tudnák venni. Aki dolgozni akar, annak mind lehetne munkát-feladatot adni, hisz van bőven. De én egyenlőre nem látom az erre irányuló törekvést. Fennen hirdetjük, hogy béke van, egység van... de én nem látom ezt. Félek ez majd akkor fog kicsúcsosodni, mikor augusztus-szeptember magasságában ismét közgyűlés lesz, ahol az alapszabályról kell szavaznunk. Nem hiszem, hogy a szövetség vezetése egy egyoldalúan létrehozott alapszabályt át tudna vinni ma a tagságon.
Mindenesetre egy jó alapszabály-módosítás közelebb hozhatná a kilábalást, ehhez azonban sokmindennek meg kellene változni!
Az elmúlt időszakban – elég csak a sportrendszám, sporttörvény körüli dolgokra gondolni – több olyan történt amit pozitívnak lehet ítélni a szövetség szempontjából, DE én úgy látom, elintéződnek a dolgok, majd a szövetségi szabályozás nem készül el, hiányosan készül el, vagy jelentős késéssel készül el mögé, és nem mindig a megfelelő színvonalon.
Tartom azt, amit már sokszor sok helyen elmondtam, hogy az autósport helyzete nem teszi lehetővé a kapkodást, és a gyors változtatásokat. Ezeket a dolgokat lehetőség szerint 2013 januárjától kellett volna a szövetség rendszerébe beépíteni, amikor kész a szabályrendszer hozzá, amikor mindenki által pontosan ismert, betartható szabályok és folyamatok vannak.
Az RTE kérdést is azonnal kezelni kell, Mészáros Iván sem szeretné, hogy az első osztály konkurenciája legyen az RTE, nem arra van kitalálva, miért tekintjük konkurenciának?!
Nem jó, ha a szabályok később jelenek meg, mint elvileg alkalmazni kellene, lásd P csoport és nemzeti homológizáció.
Felesleges lenne tovább sorolni, néha úgy érzem tökéletes irány van, jól alakul a szabályrendszer is, csak „patikakörülmények között” lenne ez ideális.
Sajnos figyelembe kell azt is venni, hogy Magyarországon vagyunk, gazdasági válság van, és az autósportunk is soha nem látott válságban van.
Legfontosabb lenne, ha a meglévő autók részvételével tudnánk egy működő bajnokságot működtetni. A kiskategóriás autókat is vissza kell csábítani a bajnokságba.
Korábban ATB-vezető is voltál. Hogy látod most az ATB helyzetét?
Aki volt idén gépkönyvezésen tudja, hogy milyen a helyzet, nem kívánom véleményezni, nem az én tisztem. Lásd P csoport, F csoport kérdését, melyet nem februárban megjelenő szabályokkal kellett volna intézni. Bár nem biztos, hogy az ATB tehet erről, de biztos kikérték véleményüket.
Próbálom folyamatosan figyelni az ATB munkáját, és ötletekkel, javaslatokkal segíteni. Néha úgy érzem a jóindulatú és egyértelmű hibajavítást is támadásként értékelik néhányan.

Milyen szerepet vállalnál a jövőben a szövetségen belül?
Nem is tudom, hogy akarnék-e egyáltalán én még a szövetségen belül bármilyen szerepet is vállalni... Annyira szét van hullva, annyira nem látszik a kiút... Eddig sem azért vállaltam tisztséget, mert szerettem volna „valaki” lenni, hanem mert abban bíztam, hogy hozzá tudok tenni a Magyar Autósporthoz. Ezt próbálom tenni, ha tisztségem van, és ennek megfelelően dolgozom akkor is, ha nincs funkcióm az MNASz-ben. Aki megkeres, annak segítek, több szakág keresett alapkiírások elkészítésekor, versenyzők kértek segítséget technikai kérdésekben, külföldi rajtolást is igyekeztem elősegíteni, a pécsi amatőr rallye sorozatot egész évben segítem, illetve versenykiírások elkészítésében is segédkezem.
Az interjúért köszönet: