KÜLFÖLDÖN INDULSZ? FIGYELJ A SZABÁLYOKRA!
ÜZEMANYAG-ELLÁTÁS
Ahogyan minden negyedév első hétvégéjén, így most is összeült az FIA Technikai Bizottsága áttekinteni az eltelt időszakban tapasztalt eseményeket, meghozni új döntéseket melyek az eddigi szabályozást érintik, és előre mutatnak már a jövő évi bajnokságokra.
Földesi Csabát, az SRTEAM Bt értékesítési vezetőjét kértük meg, hogy segítségünkre legyen.
Az FIA fő feladatának tekinti a biztonság fejlesztését. Mit látsz, mire kell figyelniük a versenyzőknek, versenyautó építőknek?
Igen, jól látod: a tűzesetekből fakadó károkat és a balesetekből adódó becsapódások, roncsolások kimenetelét szeretnék tompítani. Ez nagyon fontos és erőteljes irány a technikai szabályok alakításánál, de természetesen a technológiai fejlődésből fakadó műszaki előnyszerzést is kordában szeretnék tartani.
Hoztak-e új szabályokat?
Igen, az ülést követően már október 7-i dátummal meg is jelentettek 3 függeléket, s a napokban jön a többi függeléket érintő változtatás is.
Most a tűzesetekhez kapcsolódó területet szabályozták újra. A versenyautók egyik legveszélyesebb „felszerelése” a folyékony üzemanyag. Rendkívül gyorsan tud rendkívül nagy kárt okozni egy begyulladás.
A külföldön indulók már megtapasztalhatták, hogy a gépátvételen megkövetelik tőlük a biztonsági tankot (gumitank), az „aviatic type” benzinvezetékeket és csatlakozókat. Ez már egy régi szabály. Az FIA 2017 január 1-től szerette volna bevezettetni a regionális bajnokságokban is, ám váratlanul ellenállásba ütköztek, pl a német szövetség sem vette át azonnal.
Eltelt két év és a környező országokban (pl Németország, Ausztria, Szlovénia, Olaszország) kötelező lett a minimum FT-3 szabványú gumitank. Véleményem szerint itthon is kötelező lesz, bár hivatalosan az ATB még nem erősített meg.
A 2017-es szabályt most még jobban körbeírták: meghatározták, hogy a benzintank fedelén hány darab nyílás lehet, s azokon milyen irányban és mi folyhat!
Ha jól gondolom, egy gumitank nagy kiadásnak számít. Jó „magyarosan” ki lehet-e kerülni, vagy másképp megoldani?
Látom, ismered a hazai viszonyokat :) . Az a rossz hírem, hogy külföldön nem lehet ezzel játszani, sőt a hologramos címke sorszámát is felírják a gépátvételen és vezetik egy táblázatban.
Az anyagi oldalát tekintve viszont jó hírem van. A szabály nem követeli meg, nem írja elő, hogy az eredeti tank helyére kell a gumitankot beilleszteni. Használható a sokkal olcsóbb univerzális tégla alakú tank is, vagy, akár a pótkerék helyére is gyártanak kör alakú benzintankokat.
Mi a különbség árban?
Jelentős, több ezer euro! Cégünk, az SRTEAM látja el az ATL üzemanyagtank gyár hazai képviseletét. Egy 60 literes gumitank már 700-800 euro költséggel beszerezhető, míg egy kézzel összerakott Mitsubishi nyeregtank ára elérheti a 3000 eurot. Természetesen mindkét kivitel megrendelhető nálunk. Egy benzintank 5 évig homológ utána 2 évre hosszabbítható az érvényessége.
Az üzemanyag-vezeték beszerzésénél is a legjobb minőséget tudjuk biztosítani az autóépítőknek a Krontec német gyár termékeivel. (a minőségre egy jellemző, hogy hadiipari beszállítók).
Az árérzékenyebb versenyzőknek alternatív megoldásként más gyártó termékeit is be tudjuk szerezni.
Nem kis beruházás. Tudsz-e valamilyen érdekességet említeni, hogy eltereljük a gondolatot a benzintankról?
Persze, ne sokkoljuk túlságosan az olvasókat.
Érdemes olvasgatni a szabályokat: jövőre csak olyan akkumulátor lesz beépíthető az R-es autókba, aminek a teljesítménye max. 250 Ah.
Köszönöm Csabi! Gondolom majd erről is beszélünk később...i