|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h i r d e t é s
|
Mit csinál egy promóter és hogyan látja a Rally Hungary jövőjét? Őry Tamással, a Truck Race Promotion Kft. vezetőjével beszélgettünk a III. Rally Hungary után. Azt reméljük, hogy az interjú elolvasása után mindenki számára világos, hogyan is épül fel egy ilyen nemzetközi licenszet használó Európa-bajnoki futam. Először is azt kell látni, hogyan áll össze egy ilyen verseny, kik a szereplők. A rendező. Ma Magyarországon egyetlen rendezőnek van olyan licensze, amivel nemzetközi rendezvényt rendezhet a raliban, ez a Kelet Autósport. Ezért rendezi az Európa-bajnoki futamot a Kelet Autósport.
A promóter. Eddig a Truck Race Promotion volt a futam promótere. Idén belépett egy új szereplő, a Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség. Bocsánat, hogy közbevágok, de az már több médium megnyilatkozásából is kiderült, hogy nem nagyon tudjuk, mi is ez a HUMDA, mi a szerepe? Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által létrehozott szervezet, aminek az a szerepe, hogy a magyar autó- és motorsportot felügyelje és valamilyen szinten segítse, fejlessze. A HUMDA elsődleges feladata az, hogy foglalkozzon az autó-, motorsport infrastruktúrájával és olyan programokat indítson, ami a kiválasztást és a tehetséggondozást segíti és ezen kívül nagyon komoly feladata a közlekedés-biztonság fejlesztése. A HUMDA állami cég, és azt gondolom, hogy nagyon pozitív dolog, hogy belépett ebbe a rendszerbe.
Visszatérve a szereplőkre: az MNASZ az FIA-nak, a Nemzetközi Autómobil Szövetségnek a helyi szervezete. Ő felel azért, hogy a versenyt bejelentse és Ő tartja a kapcsolatot az FIA tisztségviselőivel. A Rendező megépíti a pályákat, biztosítja a sportszakmai hátteret, a sportbírókat, a marshallokat, a biztonsági személyzetet és Ő gondoskodik a nézői biztonságról. A nemzetközi promóter az FIA-tól megvásárolja egy adott versenysorozat rendezési jogát, ez jelen esetben az Eurosport Events. Ő helyi promótereket keres, akik biztosítják az anyagi hátteret ahhoz, hogy egy versenyt meg lehessen rendezni egy országban. Egy öt éves együttműködés zárul le az idén, mi 2017-ben kezdtünk el a TRP részéről az Eurosport Events-el tárgyalni, 2018-ban volt egy kandidáló versenyünk és a szerződés szerint megvolt a három futam. Nagyon jó kapcsolatot építettünk ki a Eurosport Events-el és Jean-Baptiste Ley-el. Nagyon korrekt kapcsolatban voltunk vele, nagyon szerettük a közös munkát és sajnáljuk, hogy ennek vége van. A mi dolgunk az volt, hogy biztosítsuk a hazai forrást, a szponzorokat és a vagyoni értékű jogokat próbáljuk eladni, ami azt jelenti, hogy támogatókat próbáltunk behozni a rendezvényre. Mivel ez egy drága rendezvény, ezért van szükség arra, hogy például jegyet értékesítsünk. Ezt állandóan támadják, de talán mindenki megérti, hogy egy ilyen nagy volumenű eseménynél bevételeket kell produkálnunk, hogy a költségvetésben megtaláljuk az egyensúlyt. Ez a promóter alapvető feladata. Úgy gondoltuk, hogy a legegészségesebb felállás az lenne egy ilyen rendezvényen, hogy a helyi promóter és a rendező ugyanaz a szervezet. Volt erre törekvésünk az elmúlt években, szerettünk volna a rendező és a promóter is lenni, de ezt az MNASZ nem támogatta. Nyilván tudomásul vettük, ezért a rendezővel együttműködve felosztottuk egymás között a feladatokat. A TRP feladata, hogy a HUMDÁval szerződéses viszonyban támogatókat hozzon a rendezvénynek. Emellett magunkra vállaltuk még a verseny azon elemeinek a megvalósítását, amik promóciós célokat szolgálnak, amik segítenek abban, hogy eladható legyen a rendezvény. Az egyik ilyen elem a SuperSpeciál a RabócsiRingen pénteken. Azt teljes egészében mi építettük fel, mi gondoskodtunk a rendezvénytechnikáról, biztosítottuk a fény- és hangtechnikát, szerveztük a jegyértékesítést, a beléptetést és mi alakítjuk ki a VIP részt. Ez a rendezvénynek egy fontos része, mindamellett, hogy egy látványos show eleme. A nemzetközi promótertől nagyon pozitív visszajelzéseket kapunk évről évre. A másik rész, amivel mi foglalkozunk, az a városi gyorsasági szakasz. A teljes pályaépítés, a nyomvonal kialakítása, az egyeztetés a várossal, a rendőrséggel és az összes hatósággal és az ehhez kapcsolódó logisztika, lezárások mind-mind a mi dolgunk volt. Plusz az egész branding-elése. Ide be tudjuk hozni a támogatókat. A legfontosabb ezen a szakaszon, hogy nagyon sok néző előtt, nagyon biztonságos körülmények között tudjon versenyezni a mezőny. Elmondhatjuk, hogy ez már a harmadik alkalom volt, hogy megrendezésre került és stabilan 12-15 ezer néző látogat ki erre a gyorsaságira. Teljesen ingyenes ez a része a versenynek az érdeklődők számára, ezt biztosítjuk a városnak, a lakóknak, megköszönve azt, hogy befogadtak minket. Ezt az egészet saját biztonsági tervvel és személyzettel bonyolítjuk le. Szerintem ez is egy kiemelt része a rendezvénynek. Ezenkívül mi készítettük a rajt-céldobogót, ami, ismerve a külföldi példákat, szerintem nemzetközi nívójú. Nagyon fontos része ez is a versenynek, próbáljuk évről évre magas színvonalon lebonyolítani. A nemzetközi promóter elvárásait próbáljuk teljesíteni. Fontos számára, hogy a rajt és a céldobogó alkalmas legyen arra, hogy professzionális képeket, vágóképeket lehessen ott készíteni, a bajnoki sorozat színvonalának megfelelően közvetíthető legyen, ikonikus helyszínen legyen. Szerintem ez is rendben volt. Vannak még bizonyos részfeladataink, amiket a versenyt megelőzően és a verseny alatt is teljesítenünk kell. Mi tartjuk a kapcsolatot a nemzetközi promóterrel, nekünk van kapcsolatunk a várossal. Segítünk felépíteni a szervizparkot, a médiaközpontot. Van még egy pont, amit mi intézünk és emiatt kapunk néha támadást: ez a jegyértékesítés. Felmerült például, hogy miért van biztonsági ember a jegyértékesítésnél és miért nem máshol vannak. Mi azért tudunk felelni, amit mi csinálunk. A jegyértékesítési pontokat próbáljuk biztonságosan megszervezni, hogy hozzájáruljunk a rendezvény sikeréhez. Természetesen, ha valaki nem akar jegyet venni, van rá lehetősége, ki tudja kerülni a jegyértékesítési pontokat, nem foglalkozunk vele. De ez egy olyan bevételi forrás egy ilyen színvonalú rendezvénynél, ami elengedhetetlen. Volt egy neuralgikus pontja a rendezvénynek: ez az építés alatt álló tokaji híd. Alapvetően úgy indult a szervezés, hogy nem lehet megvalósítani, hiszen nem lehet átkelni a hídon. Akkor mi felvettük a kapcsolatot a rendőrséggel, a szakhatóságokkal és kidolgoztunk egy olyan módszert, amivel meg tudtuk oldani azt, hogy a versenyzőket úgy át tudjuk vinni a hídon, hogy nem borítjuk ezzel fel az időtervet. Ebben természetesen együtt dolgoztunk a versenyirányítással, a rendezővel, de alapvetően a mi szellemi termékünk volt ez a megoldás, amire nagyon büszkék vagyunk. A futam után Tokaj városától köszönő levelet kaptunk, miszerint amióta a hídépítés folyik, azóta ilyen profi módon nem volt megoldva az áthaladás. A feladatunk tehát a promóció mellett a problémamegoldás volt. Ahol van ránk szükség, ott szívesen segítünk. Most ezek a részfeladatok voltak azok, amik ránk hárultak. Ezeket igyekeztünk a legjobb tudásunk szerint megoldani. Mit csinált most a HUMDA és mit a TRP? Az, hogy a HUMDA belépett promóterként, az azt jelentette, hogy erre az eseményre a HUMDA kötött szerződést az Eurosport Events-el. Egyfajta jogi és szerződéses garanciát nyújtott a nemzetközi jogok birtokosának. Mivel köztudott, hogy állami garancia van a rendezvény mögött, így a nemzetközi promóternek is a legnagyobb garancia volt, ha egy állami céggel tud szerződni a versenyre. A HUMDÁ-nak főleg ilyen jellegű szerepe volt a rendezvénnyel kapcsolatban. Mi pedig a HUMDÁ-val szerződtünk és azokat a tevékenységeket végeztük idén is, amit a korábbi években.
Mit lehet tudni a jövőről? Új lesz a nemzetközi promóter… Már elkezdődtek esetleg a tárgyalások, vagy még meg kell várni, hogy az új promóter beüljön a székébe? Nem kell várni! Van egy kapcsolatrendszerünk, már tavaly óta kapcsolatban vagyunk az új promóterrel. Ez az a cég, amely a WRC-t és a Rallycross VB-t is szervezi. Valószínűleg a HUMDA fog szerződést kötni és neki is van jogosultsága tárgyalni. Annyit tudok mondani, hogy jó esély van rá, hogy folytatódni fog a Rally Hungary. Voltak már tárgyalások a jövő évi időponttal kapcsolatban. Bizakodó vagyok.
Nyíregyháza, Tokaj, Zemplén bebizonyította, hogy nagyon jó házigazdája a rendezvénynek! Egy rendkívül nehéz verseny, nagyon férfias, nagyon embert próbáló körülményekkel, évről évre más-más nehézségekkel. Volt arról szó, hogy tavaly sárga lapot kapott a rendezvény és a mostani futam sem volt egyszerű… Nagyon sok külső tényező nehezítette a zökkenőmentes lebonyolítást. Mennyire áll rosszul a szénája ennek a futamnak?
Meg kell várni, amíg az FIA hivatalosan elküldi a véleményét. Ennek még most nincs itt az ideje. Ők mondják meg, hogyan ítélik meg az idei rendezést. Több oldalról is ellentmondásos hírek érkeztek, nagyon nagy hullámokat vert a rendezvény. Nem is emlékszem arra, hogy az elmúlt években ennyire nagy lett volna a visszhang. Nagyon sok támadást kaptunk. Ezért is van az, hogy több média is megszólaltatta a résztvevőket. A rendező már két interjút is adott az elmúlt napokban, hogy ő hogyan látja a verseny történéseit. Én nyilván a saját szerepünket tudom csak elmondani, azt, hogy mi mivel foglalkoztunk. Azt is el tudom még mondani, hogy a nemzetközi promóter a mi munkánkat illetően nagyon pozitív visszajelzést adott.
Bízom benne, hogy tudjuk folytatni ezt a munkát, nagyon sok energiánk van abban, hogy idehoztuk ezt az Európa-bajnokságot. 2017-ben kezdtük el a tárgyalásokat, 2018-ban a kandidáló futam után szerződést kötöttünk és három éven keresztül részt vettünk a lebonyolításban. Büszke vagyok arra, hogy ilyen nagyszerű házigazdát találtunk, mint Nyíregyháza. A rallykedvelő emberek jól tudják, hogy a Zemplén Rally-t támasztottuk fel, ami korábban azért nem tudott megmaradni a versenynaptárban, mert nem volt egy olyan város, amelynek meg lett volna a gazdasági ereje ahhoz, hogy egy ilyen versenynek a központja legyen. Nyíregyháza mögénk állt, megszerették a rally-t és úgy gondolom, hogy a versenyzők és a szurkolók is megszerették Nyíregyházát. Nagyon vendégszerető emberek vannak itt és nagyon remélem, hogy ezt tovább tudjuk vinni. Ez a hír most jelenik meg 3757. alkalommal
2021.10.22-24.
|
|
|||
h i r d e t é s
h i r d e t é s
asi, balogh jani, boroznaki tibi, bujdos miki, drift, duen, esztergom, evo, fabia, grepton, herczig norbi, itiner, king of europe, mafc, miskolc, mitsubishi lancer, murva, n4, rallyracing, rte, s2000, skoda, turi tomi, wald4tel, wrc
ausztria, autogrill, bajna, crash, csepel, drtrophy, duen, dunaharaszti, esztergom, etele, frici, gemer, miskolc, rally ob, rally vb, rallysprint, rigli, rozi64, salak, simontornya, szlalom, szombathely, teszt, toyota celica gts, zsiros
|
2024.03.30-04.01.
részletes infóink 2024.03.28-31.
részletes infóink 2024.03.30.
részletes infóink 2024.03.30.
részletes infóink 2024.04.12-14.
részletes infóink
s t a t i s z t i k á k |