Radó István: 618
újabb bajnoki serleg a sok mellé...
2009-11-23
interjú • RallyRacing - Grátz Kata
h i r d e t é s
Összes oldal:
555811542
Napi oldal:
102252
Jelenleg:
1780
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Citroën Magyarország

további partnereink :
COMPLEXPRESS - Futárszolgálat
Easy Wash - a kézi autómosó
AutoDekor
RetroCuccok - Nosztalgiázz velünk

Hungarian Virtual
Dirt Rally 2.0 Championship 2020
a bajnokság végeredménye
1. Suborits Péter
Volkswagen Golf GTi R5
654
2.
Kasza Kristóf
Volkswagen Golf GTi R5
638
3. Bartók Vince
Ford Fiesta R5
514
4.
Molnár Alex
Volkswagen Golf GTi R5
457
5. Tóth Patrik
Volkswagen Golf GTi R5
428
6. Szőcs Attila
Volkswagen Golf GTi R5
416
7. Biró-Ambrus R.
Volkswagen Golf GTi R5
399
8. Fónagy Kristóf
Volkswagen Golf GTi R5
366
9. Somogyi Máté
Volkswagen Golf GTi R5
282
teljes táblázat
World Rally Championship 2020
a bajnokság végeredménye
1. Sebastian Ogier
Toyota Yaris WRC
122
2. Elfyn Evans
Toyota Yaris WRC
114
3.
Ott Tanak
Hyundai i20 Coupe WRC
105
4.
Thierry Neuville
Hyundai i20 Coupe WRC
87
5. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris WRC
80
6. Esapekka Lappi
Ford Fiesta WRC
52
7. Teemu Suninen
Ford Fiesta WRC
44
8. Dani Sordo
Hyundai i20 Coupe WRC
42
9. Craig Breen
Hyundai i20 Coupe WRC
25
teljes táblázat
European Rally Championship
a bajnokság végeredménye
1. Alexey Lukyanuk
Citroen C3 R5
121
2. Oliver Solberg
Volkswagen Polo GTi R5
112
3. G. Munster
Hyundai i20 R5
86
4. Ivan Ares
Hyundai i20 R5
59
5. A. Mikkelsen
Skoda Fabia R5
52
6. E. Llarena
Citroen C3 R5
52
7. Craig Breen
Hyundai i20 R5
49
8. Miko Marczyk
Skoda Fabia R5
44
9. Erik Cais
Ford Fiesta R5 MkII
38
teljes táblázat
World Rallycross Championship
a bajnokság végeredménye
1. J.Kristoffersson
Peugeot 208
219
2. M.Ekström
Audi S1
192
3. Timmy Hansen
Peugeot 208
163
4. N. Grönholm
Hyundai i20
147
5. Kevin Hansen
Peugeot 208
135
6. Robin Larsson
Audi S1
122
7. A.Bakkerud
Renault Megane RS
121
8. Timo Scheider
Seat Ibiza
92
9. Anton Marklund
Renault Megane RS
90
teljes táblázat
Országos Rallye Bajnokság 2020
a bajnokság végeredménye
1.
Hadik András
Ford Fiesta MkII R5
128
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Golf GTi R5
127
3.
Vincze Ferenc
Skoda Fabia R5
116
4. Velenczei Ádám
Skoda Fabia R5
114
5. Csomós Miklós
Skoda Fabia R5
61
6.
Klausz Kristóf
Ford Fiesta R5
57
7. Osváth Péter
Skoda Fabia R5
46
8. Csucsu
Citroën C3 R5
44
9. Német Lackó
Skoda Fabia R5
44
teljes táblázat
Országos Rallye Challenge 2020
a bajnokság végeredménye
1.
Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX R4
158
2. Bacsa Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX R4
124
3. Gyarmati Ariel
Mitsubishi Lancer Evo IX R4
106
4. Tajmel Tibor
BMW
65
5. Szilágyi Patrik
BMW
60
6.
Veréb Zoltán
Lada VFTS
41
7. Kocsomba Károly
BMW
35
8. Hevesi István
Mitsubishi Lancer Evo VI
34
9. Novák Balázs
BMW
29
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally Cup Hungary
a bajnokság végeredménye
1.
Német Gábor
Peugeot 208 R2
42
2.
Hangodi Bendegúz
Peugeot 208 R2
36
3.
Maricsek Miklós
Peugeot 208 R2
31
4.
Hibján József
Peugeot 208 R2
16
5. Viszló Csaba
Peugeot 208 R2
15
6. Tábori Ákos
Peugeot 208 R2
5
teljes táblázat
Országos Rallye2 Bajnokság 2020
a bajnokság végeredménye
1. Foczkó Ákos
Lada VFTS
131
2. Janovich Roland
Lada 21011
129
3. Ruszó Krisztián
Opel Adam R2
80
4. Péter Pál
Honda Civic Type-R
69
5. Szetei Norbert
Citroen C2 R2
56
6. Tamás Gergely
Renault Twingo
50
7. Németh Gergely
Citroen C2 R2
37
8. Berta József
Honda Civic Type-R
35
9. Baksai László
Lada 2107
32
teljes táblázat

Hosszú pályafutása alatt ifjú tehetségeket nevelgetett, és hölgyek kezéből vette ki a fakanalat, hogy bevezethesse őket a versenyzés rejtelmeibe. Összehozott egy - akkoriban a világon egyedülálló - női csapatot is.

Évek óta a Szlovák Rallye Bajnokságban versenyzel, szlovák licenc-el. Az idei, már sokadik bajnoki címed, amihez ezúton is gratulálunk! Hogy alakult az év, kérlek beszélj róla!
A nehéz gazdasági körülményekhez képest egészen jól sikerült ez az év. Már az év közepén - a közös Salgó Rallye-n - megszereztük a bajnoki címet, bár a feltételeink nem voltak éppen ideálisak. Ennél lejjebb nem lehet már tenni a színvonalat! Ez természetesen nem az autó műszaki állapotára vonatkozik, hanem magára az anyagi háttérre gondolok. Elő kellett venni az elhasznált tavalyi és tavalyelőtti gumiabroncsokat. Azt használtuk, amit éppen találtunk a padláson, és a tréningekkel is spóroltunk. Jó, persze ismert pályák voltak idén, "ezer éve" versenyzek már rajtuk, de ehhez képest is igencsak keveset tudtunk versenyek előtt tréningezni. Egyébként nagyon élvezem mikor új, ismeretlen pályán tudok menni, és többek között ezért is szeretek külföldön versenyezni. Nagyon nagy kihívást jelent új pályán menni. Itthon már nincs új pálya. Hondával megyek már több éve, azért, mert ez egy olyan autó, amit viszonylag olcsón, zsebből tudunk finanszírozni, nem kell hozzá szponzor, ami sajnos nincs is.

Azt a rengeteg serleget, azért nem mind idén nyerted...
Tíz éve versenyzem, és eddig minden évben sikerült valamilyen kategóriában bajnoki címet szerezni, sőt elméletileg van egy abszolút elsőségem is, a Szlovák Bajnoki cím. Azért csak elméletileg, mert nem vagyok szlovák állampolgár, így nem adhatták át a díjat. Ez négy-öt éve volt, amikor Cosworth-tal versenyeztem. 618 serlegem van, ennyi szerintem senkinek nincs az országban. Ezeket nem kizárólag rali első osztályban szereztem, hanem amióta autózom, azóta ennyit gyűjtöttem össze. Ebből második helyezés nagyon kevés van. Európai bajnoki futamot is nyertem a valamikori Jugoszláviában, ami akkoriban nem igazán volt médiahír, de nem is akartam, nem azért versenyzem, hogy a csapból is én folyjak, hanem magamnak. Ez talán egy önigazolás, hogy én ezt jól tudom csinálni.

Sok tanítványod versenyzett, vagy versenyez különböző sorozatokban.
Tanítom is ezt a sportot, és büszke vagyok arra, hogy volt közöm egy két komoly versenyzőhöz is, köztük Asihoz, aki nálam kezdett, én fedeztem fel a szlalom versenyeimen, és én neveltem fel arra a szintre, ahol most van. Az alapokat én tanítottam meg neki, én építettem élete első raliautóját, egy Suzuki-t, amivel komoly eredményeket ért el a raliban. Pálinkás Zsolti is nálam kezdett, nálam lett abszolút másodosztályú bajnok, és Kakuszi Zsolt szintén. Jelen pillanatban a Suzuki kupában tanítgatok egy "fiúcskát".
A legbüszkébb a feleségemre vagyok, akinek semmi köze nem volt az autókhoz, és mégis egy igen jó pilótát tudtam nevelni belőle. Nem egy "reklámbébit", hanem olyan versenyzőt, aki agyonverte a komplett mezőnyt és abszolút első lett Rallye 2-ben, majd az első osztályban is tudott kategóriát nyerni. Engem is megvert, amikor egy versenyen, egy kategóriában mentünk. Én lettem a második. Aztán sikerült megszerveznem egy, a maga nemében egyedülálló dolgot is, egy női csapatot, ahol a vezető, a navigátor, és a szerelők is hölgyek voltak. Persze nekem is szükségem volt egy jó navigátorra, így felneveltem egyet magam mellé is - persze egy hölgyet -, Kovács Szilviát, aki egy év alatt elsajátította a navigálást, olyan szinten, mint más 10-20 év alatt.

Azt már sokszor elmondtad, hogy miért nem itthon versenyzel. Esetleg tervezed-e, hogy valamikor, a közeljövőben visszatérsz a hazai pályákra?
2009-ben mentem az Eger Rallye-n, és nagyon jó volt. Hiányzik a magyar közönség nagyon, és úgy vettem észre, hogy nem felejtettek el, hála Istennek. A közös futamon, a Salgó Rallye-n is mentem, ahol a magyarok belekóstolhattak a szlovák pályákba, és láthatóan megváltoztak az erőviszonyok az ismeretlen pályákon. Javaslom mindenkinek, hogy menjen ki külföldre, próbálja ki, nagyon jó lehetőség a tanulásra. Jó pályák vannak Magyarországon is, de aki több éve versenyez már, annak nincsenek kihívások, mindenki ismeri már ezeket a pályákat. Nem sokkal messzebb vannak külföldi versenyek, amik úgy érzem, hogy jelenleg anyagilag is elérhetőbbek. És itt a második fő oka, annak, hogy külföldön megyek! Egyszerűen olcsóbb ott versenyezni. Az hogy teljes évet menjek itthon, az kizárólag az anyagi háttéren múlik. Nagyon szeretném, ha összejönne, szeretnék itthon versenyezni. Viszont azt el kell mondanom, hogy soha egy percig sem éreztem rosszul magam Szlovákiában, soha nem éreztették velem, hogy nem szeretnek, azért mert magyar vagyok, sőt! A szlovák szurkolók nekem szurkolnak.

Az új, ismeretlen pályákon és az olcsóbb versenyzésen kívül mi az, amiért még szeretsz Szlovákiában versenyezni?
Eleve más a hozzáállás, ami a kintiekre jellemző. Szeretettel várnak a versenyekre, megtesznek mindent, hogy jól érezzük magunkat náluk. Érződik minden sportbírónál, minden rendezőnél, minden nézőnél, hogy örülnek annak, hogy odamentünk. Ez az, ami hiányzik az embernek itthon. Ha valahova elmegyek, és rááldozok időt, pénzt, energiát, akkor szeretném jól érezni magam, és ez nagyon fontos!

Miből finanszírozzátok a versenyzést?
Mint említettem gyakorlatilag nincs szponzorunk, tehát a saját zsebünkből. Nemrég gyermekautóztatást csináltunk Százhalombattán, egy céges rendezvény keretei között. Úgy próbálom a versenyzés anyagi hátterét előteremteni, hogy csapatépítő tréningeket szervezek cégeknek. Van 20 darab versenyautóm és ezekkel tanítgatom őket. Ezek raliautók, amibe bárki beleülhet és vezetheti, természetesen zárt, biztonságos pályán. Én is beülök melléjük és segítek nekik, hogy mit hogy csináljanak, próbálom ezzel javítani mindenki stílusát. Az új projekt, hogy gyerekeket tanítgatok, de ez még teszt alatt van. Hat éves kortól lehet kipróbálni ezeket az épített kis rallyautókat, Suzuki-kat, amiben a jobb oldalon nekem is van pedálsorom, mint egy oktatóautóban. Így elég korán közel kerülhetnek a gyerekek a ralihoz. Persze valamit valamiért alapon működik a dolog, ha jól tanul, jól viselkedik a gyerek, akkor jöhet. Itt sem igazán a bevétel a lényeg, hanem a motiváció. Remélem egyszer, valaki ezt is értékeli. Dunaharasztin van egy saját rali iskolám, a Radó Rally Suli, ahol folyik az oktatás. Egerszalókon van egy panzió, ahol az amatőröket, csapatokat szoktam vendégül látni, és ott van egy erre a célra kialakított pálya is, ahol ezeket a tréningeket le tudjuk bonyolítani. Amatőr raliban is dolgozunk, és ezekre a versenyekre autót is adunk bérbe bárkinek, aki úgy gondolja, hogy versenyautóba szeretne ülni, és biztonságos körülmények között akar belekóstolni a raliba. Én a jobb oldalról segítek, mint navigátor. Ők bérlik az autót meg engem, meg mindent, és ez nagyságrendileg 20 ezer forintba kerül. Ez egy komplett versenyre vonatkozik, tréningekkel együtt, raliautóval, versenygumival, navigátorral, benzinnel

Sok hölgy navigátorod volt, mit gondolsz, miért jobbak a női navigátorok?
Az alap a súly, egy hölgy navigátor általában 50 kiló környékén van. Persze a hölgyek nagyon jól és nagyon gyorsan tudnak gondolkodni, nagyon határozottak és fogékonyak is mindenre. Sokfelé tudnak figyelni egyszerre, és általában a ritmusérzékük is jobb egy átlagos férfinél. Nálam az az első - mielőtt elkezdek együtt dolgozni egy navigátorral -, hogy ledobolok neki egy ritmust, amit neki vissza kell tudnia dobolni. Érezze a ritmust, az egyensúlyt, ez nagyon fontos, már-már elengedhetetlen! 

Ez a hír most jelenik meg 8604. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
2930 31 01 020304
0506 07 08 091011
1213 14 15 16 1718
19 20 21 22232425
26 27 28 29 30 0102
2021.04.09-12.

részletes infóink


2021.04.10-11.

részletes infóink


2021.04.10-11.

részletes infóink


2021.04.10.

részletes infóink


2021.04.17-18.

részletes infóink


2021. #maradjotthon

részletes infóink

versenyek

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2020
European Rally Championship 2020
Mitropa Rally Cup 2020
Országos Rallye Bajnokság 2021
Országos Amatőr Rallye Bajnokság 2020
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
LADARACING.hu - Őrület ez...
Félelem Nélkül...
Lakihegy Rádió - FM 107MHz
Útonállók
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
GYMKHANA
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k