LÓERŐK ÉJSZAKÁJA - 2025.06.14. - Tököli reptér - START 15:00
Radó István: 618
újabb bajnoki serleg a sok mellé...
2009-11-23
interjú • RallyRacing - Grátz Kata
h i r d e t é s
Összes oldal:
770072671
Napi oldal:
20062
Jelenleg:
1771
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

BÉZÉ DEKOR

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
a 3.futam után
1. Suborits Péter
586
2. Gönczi Dániel
556
3. Végh Krisz
541
4. Bíró-Ambrus Roland
481
5. Kasza Kristóf
475
6. Csáki Ottó
444
7.
Somogyi Máté
440
8. Rási László
434
9. Nagy Balázs
426
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
az 5.futam,
a Rally Italia Sardegna után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
133
2. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
114
3. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
113
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
108
5. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
83
6. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
63
7. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
44
8. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
31
9. Grégorie Munster
Ford Puma Rally1
18
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
a 3.futam, a Rally of Scandinavia után
1. Roope Korhonen
Toyota Yaris GR Rally2
60
2. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
57
3. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
48
4. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
47
5. Isak Reiersen
SKODA Fabia RS Rally2
40
6. N.Gryazin
SKODA Fabia RS Rally2
34
7. E.Brynildsen
Toyota Yaris GR Rally2
31
8. Mile Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
28
9. Yoann Bonato
Citroen C3 Rally2
26
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
a 2.futam,
a 31.Veszprém Rally után
1. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
66
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
56,5
3. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
53,5
4.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
52
5. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
40,5
6.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
35
7.
Osváth Péter
SKODA Fabia  Rally2 Evo
33,5
8. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
31,5
9. Kovács Antal
Hyundai i20 N Rally2
19,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
a 2.futam,
a 31.Veszprém Rally után
1. Hulmann Gábor
Lada VFTS
55
2. Bodogán Ferenc
Lada VFTS
50
3. Hevesi Norbert
BMW E36
35
4. Gács Gábor
Lada 2107
34,5
5. Hinger Dávid
Lada VFTS
28
6.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
23
7. Molnár Attila
Lada 2107
20
8.
Bencs Zoltán
Honda Civic
17
9. Petróczy Péter
Mitsubishi Lancer Evo IX
16
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 2.futam,
a 31.Veszprém Rally után
1. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
31
2.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
15
3. Bar Shushan
Peugeot 208 Rally4
13
4. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
7
5. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
6,5
6.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
5
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
35
2. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
24
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
22
4. Molnár Zoltán
Citroen C2
21
5. Zoltán Kevin
Peugeot 208 R2
21
6. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
17
7. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
14
8. Simon György
Lada 2105
11
9. Borbély Nándor
Lada 2105
9
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
az 1.futam,
a 3.Diósgyőr Rally után
D géposztály
1. Nagy István
Volkswagen Golf 1 GTi
30
2. Müller Roland
Lada VAZ 2101
27
3. Rácz Tibor
Lada 21011
25
E géposztály
1. Érdi Tibor Jr.
Ford Sierra Cosworth 4x4
30
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
27
3. Kulcs Márk
Lada 2107
25
teljes táblázat

Hosszú pályafutása alatt ifjú tehetségeket nevelgetett, és hölgyek kezéből vette ki a fakanalat, hogy bevezethesse őket a versenyzés rejtelmeibe. Összehozott egy - akkoriban a világon egyedülálló - női csapatot is.

Évek óta a Szlovák Rallye Bajnokságban versenyzel, szlovák licenc-el. Az idei, már sokadik bajnoki címed, amihez ezúton is gratulálunk! Hogy alakult az év, kérlek beszélj róla!
A nehéz gazdasági körülményekhez képest egészen jól sikerült ez az év. Már az év közepén - a közös Salgó Rallye-n - megszereztük a bajnoki címet, bár a feltételeink nem voltak éppen ideálisak. Ennél lejjebb nem lehet már tenni a színvonalat! Ez természetesen nem az autó műszaki állapotára vonatkozik, hanem magára az anyagi háttérre gondolok. Elő kellett venni az elhasznált tavalyi és tavalyelőtti gumiabroncsokat. Azt használtuk, amit éppen találtunk a padláson, és a tréningekkel is spóroltunk. Jó, persze ismert pályák voltak idén, "ezer éve" versenyzek már rajtuk, de ehhez képest is igencsak keveset tudtunk versenyek előtt tréningezni. Egyébként nagyon élvezem mikor új, ismeretlen pályán tudok menni, és többek között ezért is szeretek külföldön versenyezni. Nagyon nagy kihívást jelent új pályán menni. Itthon már nincs új pálya. Hondával megyek már több éve, azért, mert ez egy olyan autó, amit viszonylag olcsón, zsebből tudunk finanszírozni, nem kell hozzá szponzor, ami sajnos nincs is.

Azt a rengeteg serleget, azért nem mind idén nyerted...
Tíz éve versenyzem, és eddig minden évben sikerült valamilyen kategóriában bajnoki címet szerezni, sőt elméletileg van egy abszolút elsőségem is, a Szlovák Bajnoki cím. Azért csak elméletileg, mert nem vagyok szlovák állampolgár, így nem adhatták át a díjat. Ez négy-öt éve volt, amikor Cosworth-tal versenyeztem. 618 serlegem van, ennyi szerintem senkinek nincs az országban. Ezeket nem kizárólag rali első osztályban szereztem, hanem amióta autózom, azóta ennyit gyűjtöttem össze. Ebből második helyezés nagyon kevés van. Európai bajnoki futamot is nyertem a valamikori Jugoszláviában, ami akkoriban nem igazán volt médiahír, de nem is akartam, nem azért versenyzem, hogy a csapból is én folyjak, hanem magamnak. Ez talán egy önigazolás, hogy én ezt jól tudom csinálni.

Sok tanítványod versenyzett, vagy versenyez különböző sorozatokban.
Tanítom is ezt a sportot, és büszke vagyok arra, hogy volt közöm egy két komoly versenyzőhöz is, köztük Asihoz, aki nálam kezdett, én fedeztem fel a szlalom versenyeimen, és én neveltem fel arra a szintre, ahol most van. Az alapokat én tanítottam meg neki, én építettem élete első raliautóját, egy Suzuki-t, amivel komoly eredményeket ért el a raliban. Pálinkás Zsolti is nálam kezdett, nálam lett abszolút másodosztályú bajnok, és Kakuszi Zsolt szintén. Jelen pillanatban a Suzuki kupában tanítgatok egy "fiúcskát".
A legbüszkébb a feleségemre vagyok, akinek semmi köze nem volt az autókhoz, és mégis egy igen jó pilótát tudtam nevelni belőle. Nem egy "reklámbébit", hanem olyan versenyzőt, aki agyonverte a komplett mezőnyt és abszolút első lett Rallye 2-ben, majd az első osztályban is tudott kategóriát nyerni. Engem is megvert, amikor egy versenyen, egy kategóriában mentünk. Én lettem a második. Aztán sikerült megszerveznem egy, a maga nemében egyedülálló dolgot is, egy női csapatot, ahol a vezető, a navigátor, és a szerelők is hölgyek voltak. Persze nekem is szükségem volt egy jó navigátorra, így felneveltem egyet magam mellé is - persze egy hölgyet -, Kovács Szilviát, aki egy év alatt elsajátította a navigálást, olyan szinten, mint más 10-20 év alatt.

Azt már sokszor elmondtad, hogy miért nem itthon versenyzel. Esetleg tervezed-e, hogy valamikor, a közeljövőben visszatérsz a hazai pályákra?
2009-ben mentem az Eger Rallye-n, és nagyon jó volt. Hiányzik a magyar közönség nagyon, és úgy vettem észre, hogy nem felejtettek el, hála Istennek. A közös futamon, a Salgó Rallye-n is mentem, ahol a magyarok belekóstolhattak a szlovák pályákba, és láthatóan megváltoztak az erőviszonyok az ismeretlen pályákon. Javaslom mindenkinek, hogy menjen ki külföldre, próbálja ki, nagyon jó lehetőség a tanulásra. Jó pályák vannak Magyarországon is, de aki több éve versenyez már, annak nincsenek kihívások, mindenki ismeri már ezeket a pályákat. Nem sokkal messzebb vannak külföldi versenyek, amik úgy érzem, hogy jelenleg anyagilag is elérhetőbbek. És itt a második fő oka, annak, hogy külföldön megyek! Egyszerűen olcsóbb ott versenyezni. Az hogy teljes évet menjek itthon, az kizárólag az anyagi háttéren múlik. Nagyon szeretném, ha összejönne, szeretnék itthon versenyezni. Viszont azt el kell mondanom, hogy soha egy percig sem éreztem rosszul magam Szlovákiában, soha nem éreztették velem, hogy nem szeretnek, azért mert magyar vagyok, sőt! A szlovák szurkolók nekem szurkolnak.

Az új, ismeretlen pályákon és az olcsóbb versenyzésen kívül mi az, amiért még szeretsz Szlovákiában versenyezni?
Eleve más a hozzáállás, ami a kintiekre jellemző. Szeretettel várnak a versenyekre, megtesznek mindent, hogy jól érezzük magunkat náluk. Érződik minden sportbírónál, minden rendezőnél, minden nézőnél, hogy örülnek annak, hogy odamentünk. Ez az, ami hiányzik az embernek itthon. Ha valahova elmegyek, és rááldozok időt, pénzt, energiát, akkor szeretném jól érezni magam, és ez nagyon fontos!

Miből finanszírozzátok a versenyzést?
Mint említettem gyakorlatilag nincs szponzorunk, tehát a saját zsebünkből. Nemrég gyermekautóztatást csináltunk Százhalombattán, egy céges rendezvény keretei között. Úgy próbálom a versenyzés anyagi hátterét előteremteni, hogy csapatépítő tréningeket szervezek cégeknek. Van 20 darab versenyautóm és ezekkel tanítgatom őket. Ezek raliautók, amibe bárki beleülhet és vezetheti, természetesen zárt, biztonságos pályán. Én is beülök melléjük és segítek nekik, hogy mit hogy csináljanak, próbálom ezzel javítani mindenki stílusát. Az új projekt, hogy gyerekeket tanítgatok, de ez még teszt alatt van. Hat éves kortól lehet kipróbálni ezeket az épített kis rallyautókat, Suzuki-kat, amiben a jobb oldalon nekem is van pedálsorom, mint egy oktatóautóban. Így elég korán közel kerülhetnek a gyerekek a ralihoz. Persze valamit valamiért alapon működik a dolog, ha jól tanul, jól viselkedik a gyerek, akkor jöhet. Itt sem igazán a bevétel a lényeg, hanem a motiváció. Remélem egyszer, valaki ezt is értékeli. Dunaharasztin van egy saját rali iskolám, a Radó Rally Suli, ahol folyik az oktatás. Egerszalókon van egy panzió, ahol az amatőröket, csapatokat szoktam vendégül látni, és ott van egy erre a célra kialakított pálya is, ahol ezeket a tréningeket le tudjuk bonyolítani. Amatőr raliban is dolgozunk, és ezekre a versenyekre autót is adunk bérbe bárkinek, aki úgy gondolja, hogy versenyautóba szeretne ülni, és biztonságos körülmények között akar belekóstolni a raliba. Én a jobb oldalról segítek, mint navigátor. Ők bérlik az autót meg engem, meg mindent, és ez nagyságrendileg 20 ezer forintba kerül. Ez egy komplett versenyre vonatkozik, tréningekkel együtt, raliautóval, versenygumival, navigátorral, benzinnel

Sok hölgy navigátorod volt, mit gondolsz, miért jobbak a női navigátorok?
Az alap a súly, egy hölgy navigátor általában 50 kiló környékén van. Persze a hölgyek nagyon jól és nagyon gyorsan tudnak gondolkodni, nagyon határozottak és fogékonyak is mindenre. Sokfelé tudnak figyelni egyszerre, és általában a ritmusérzékük is jobb egy átlagos férfinél. Nálam az az első - mielőtt elkezdek együtt dolgozni egy navigátorral -, hogy ledobolok neki egy ritmust, amit neki vissza kell tudnia dobolni. Érezze a ritmust, az egyensúlyt, ez nagyon fontos, már-már elengedhetetlen! 

Ez a hír most jelenik meg 9579. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
020304 05060708
0910 11 12 131415
16 17 18 19202122
23 24 25 26272829
300102 03 040506

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2025
European Rally Championship 2025
Országos Rally Bajnokság 2025
Országos Rally Sprint Bajnokság 2025
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k