LCH Tavaszi LADA találkozó
Radó István: 618
újabb bajnoki serleg a sok mellé...
2009-11-23
interjú • RallyRacing - Grátz Kata
h i r d e t é s
Összes oldal:
684905868
Napi oldal:
6532
Jelenleg:
1379
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

Autószöv Gyöngyös

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

K&H SIM Liga powered by HUMDA
Hungarian Virtual
Dirt Rally 2.0 Championship 2023
a bajnokság végeredménye
1. Molnár Alex
1298
2. Kasza Kristóf
1284
3.
Fónagy Kristóf
1241
4. Martinák Balázs
1222
5. Martin Márkó
1215
6. Bíró-Ambrus Roland
1210
7. Budai Csaba
1188
8. Péntek Ádám
1093
9. Juhász Ferenc
1081
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a Croatia Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
86
2. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
80
3. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
59
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
53
5. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
45
6. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
45
7. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
31
8. Esapekka Lappi
Hyundai i20 N Rally1
23
9. A. Mikkelsen
Hyundai i20 N Rally1
14
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
az 1.futam,
a Rally Hungary után
1. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
33
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
29
3. Csomós Mixi
Škoda Fabia Rally2 Evo
25
4. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
19
5. Erik Cais
SKODA Fabia RS Rally2
17
6. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
15
7. A.Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
15
8. Jon Armstrong
Ford Fiesta MkII Rally2
12
9. Simon Wagner
Ford Fiesta MkII Rally2
9
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
az 1.futam,
a 30.Veszprém Rally után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia R5 Evo
50
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
39
3. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
4. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
30,5
5.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
25,5
6. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
22,5
7. László Zoltán
Skoda Fabia RS Rally2
19,5
8.
Bertalan M.
Peugeot 208 Rally4
16,5
9. Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
13,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
az 1.futam,
a 30.Veszprém Rally után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
50
2.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
39
3. Nagy Gábor M.
LADA 2107
30,5
4. Szlovák Ferenc
SEAT Ibiza
26,5
5. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
19,8
6. Tárkányi Sándor
LADA VFTS
11,3
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
az 1.futam,
a 30.Veszprém Rally után
1.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
18
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
14
3. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
12
4. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
4,75
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
a bajnokság végeredménye
1. Ronavolgyi E.
Honda Civic
15
2. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
12
3. Baksai László
Lada VFTS
11
4. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
10
5. Simon György
Lada 2105
9
6. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
8
7. Tellér Antal
Peugeot 208 R2
7
8. Jóna Gábor
Lada 2107
6
9. Borza Balázs
Lada 2107
5
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2023
a bajnokság végeredménye
1. Lenkey Ákos
Lada 2101-3
121
2. Péter Pál
Honda Civic
121
3. Tamás Gyula
Lada 2107
104
4. Békési Richárd
BMW 320
100
5. Rácz Gábor
Lada VFTS
73
6. Oberling Krisztián
Suzuki Swift
72
7. Borza Balázs
Lada 2107
64
8. Takács István
BMW E36
56
9. Mogyorósi Zoltán
Lada 2101
55
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2022
a bajnokság végeredménye
1. Kárai Tamás
Audi S1
159
2. Benyó Máté
Ford Focus
131
3. Koncseg Zoltán
Audi A1
117
4. Antal István
Mitsubishi Colt
101
5. Ales Fucik
Volkswagen Polo
58
6. Alois Höller
Ford Fiesta RX
40
7. Z. Staniszewski
Ford Fiesta RX
37
8. Roland Rohrer
Mitsubishi Evo
34
7. Marek Joura
Mirage EVO
25
teljes táblázat

Hosszú pályafutása alatt ifjú tehetségeket nevelgetett, és hölgyek kezéből vette ki a fakanalat, hogy bevezethesse őket a versenyzés rejtelmeibe. Összehozott egy - akkoriban a világon egyedülálló - női csapatot is.

Évek óta a Szlovák Rallye Bajnokságban versenyzel, szlovák licenc-el. Az idei, már sokadik bajnoki címed, amihez ezúton is gratulálunk! Hogy alakult az év, kérlek beszélj róla!
A nehéz gazdasági körülményekhez képest egészen jól sikerült ez az év. Már az év közepén - a közös Salgó Rallye-n - megszereztük a bajnoki címet, bár a feltételeink nem voltak éppen ideálisak. Ennél lejjebb nem lehet már tenni a színvonalat! Ez természetesen nem az autó műszaki állapotára vonatkozik, hanem magára az anyagi háttérre gondolok. Elő kellett venni az elhasznált tavalyi és tavalyelőtti gumiabroncsokat. Azt használtuk, amit éppen találtunk a padláson, és a tréningekkel is spóroltunk. Jó, persze ismert pályák voltak idén, "ezer éve" versenyzek már rajtuk, de ehhez képest is igencsak keveset tudtunk versenyek előtt tréningezni. Egyébként nagyon élvezem mikor új, ismeretlen pályán tudok menni, és többek között ezért is szeretek külföldön versenyezni. Nagyon nagy kihívást jelent új pályán menni. Itthon már nincs új pálya. Hondával megyek már több éve, azért, mert ez egy olyan autó, amit viszonylag olcsón, zsebből tudunk finanszírozni, nem kell hozzá szponzor, ami sajnos nincs is.

Azt a rengeteg serleget, azért nem mind idén nyerted...
Tíz éve versenyzem, és eddig minden évben sikerült valamilyen kategóriában bajnoki címet szerezni, sőt elméletileg van egy abszolút elsőségem is, a Szlovák Bajnoki cím. Azért csak elméletileg, mert nem vagyok szlovák állampolgár, így nem adhatták át a díjat. Ez négy-öt éve volt, amikor Cosworth-tal versenyeztem. 618 serlegem van, ennyi szerintem senkinek nincs az országban. Ezeket nem kizárólag rali első osztályban szereztem, hanem amióta autózom, azóta ennyit gyűjtöttem össze. Ebből második helyezés nagyon kevés van. Európai bajnoki futamot is nyertem a valamikori Jugoszláviában, ami akkoriban nem igazán volt médiahír, de nem is akartam, nem azért versenyzem, hogy a csapból is én folyjak, hanem magamnak. Ez talán egy önigazolás, hogy én ezt jól tudom csinálni.

Sok tanítványod versenyzett, vagy versenyez különböző sorozatokban.
Tanítom is ezt a sportot, és büszke vagyok arra, hogy volt közöm egy két komoly versenyzőhöz is, köztük Asihoz, aki nálam kezdett, én fedeztem fel a szlalom versenyeimen, és én neveltem fel arra a szintre, ahol most van. Az alapokat én tanítottam meg neki, én építettem élete első raliautóját, egy Suzuki-t, amivel komoly eredményeket ért el a raliban. Pálinkás Zsolti is nálam kezdett, nálam lett abszolút másodosztályú bajnok, és Kakuszi Zsolt szintén. Jelen pillanatban a Suzuki kupában tanítgatok egy "fiúcskát".
A legbüszkébb a feleségemre vagyok, akinek semmi köze nem volt az autókhoz, és mégis egy igen jó pilótát tudtam nevelni belőle. Nem egy "reklámbébit", hanem olyan versenyzőt, aki agyonverte a komplett mezőnyt és abszolút első lett Rallye 2-ben, majd az első osztályban is tudott kategóriát nyerni. Engem is megvert, amikor egy versenyen, egy kategóriában mentünk. Én lettem a második. Aztán sikerült megszerveznem egy, a maga nemében egyedülálló dolgot is, egy női csapatot, ahol a vezető, a navigátor, és a szerelők is hölgyek voltak. Persze nekem is szükségem volt egy jó navigátorra, így felneveltem egyet magam mellé is - persze egy hölgyet -, Kovács Szilviát, aki egy év alatt elsajátította a navigálást, olyan szinten, mint más 10-20 év alatt.

Azt már sokszor elmondtad, hogy miért nem itthon versenyzel. Esetleg tervezed-e, hogy valamikor, a közeljövőben visszatérsz a hazai pályákra?
2009-ben mentem az Eger Rallye-n, és nagyon jó volt. Hiányzik a magyar közönség nagyon, és úgy vettem észre, hogy nem felejtettek el, hála Istennek. A közös futamon, a Salgó Rallye-n is mentem, ahol a magyarok belekóstolhattak a szlovák pályákba, és láthatóan megváltoztak az erőviszonyok az ismeretlen pályákon. Javaslom mindenkinek, hogy menjen ki külföldre, próbálja ki, nagyon jó lehetőség a tanulásra. Jó pályák vannak Magyarországon is, de aki több éve versenyez már, annak nincsenek kihívások, mindenki ismeri már ezeket a pályákat. Nem sokkal messzebb vannak külföldi versenyek, amik úgy érzem, hogy jelenleg anyagilag is elérhetőbbek. És itt a második fő oka, annak, hogy külföldön megyek! Egyszerűen olcsóbb ott versenyezni. Az hogy teljes évet menjek itthon, az kizárólag az anyagi háttéren múlik. Nagyon szeretném, ha összejönne, szeretnék itthon versenyezni. Viszont azt el kell mondanom, hogy soha egy percig sem éreztem rosszul magam Szlovákiában, soha nem éreztették velem, hogy nem szeretnek, azért mert magyar vagyok, sőt! A szlovák szurkolók nekem szurkolnak.

Az új, ismeretlen pályákon és az olcsóbb versenyzésen kívül mi az, amiért még szeretsz Szlovákiában versenyezni?
Eleve más a hozzáállás, ami a kintiekre jellemző. Szeretettel várnak a versenyekre, megtesznek mindent, hogy jól érezzük magunkat náluk. Érződik minden sportbírónál, minden rendezőnél, minden nézőnél, hogy örülnek annak, hogy odamentünk. Ez az, ami hiányzik az embernek itthon. Ha valahova elmegyek, és rááldozok időt, pénzt, energiát, akkor szeretném jól érezni magam, és ez nagyon fontos!

Miből finanszírozzátok a versenyzést?
Mint említettem gyakorlatilag nincs szponzorunk, tehát a saját zsebünkből. Nemrég gyermekautóztatást csináltunk Százhalombattán, egy céges rendezvény keretei között. Úgy próbálom a versenyzés anyagi hátterét előteremteni, hogy csapatépítő tréningeket szervezek cégeknek. Van 20 darab versenyautóm és ezekkel tanítgatom őket. Ezek raliautók, amibe bárki beleülhet és vezetheti, természetesen zárt, biztonságos pályán. Én is beülök melléjük és segítek nekik, hogy mit hogy csináljanak, próbálom ezzel javítani mindenki stílusát. Az új projekt, hogy gyerekeket tanítgatok, de ez még teszt alatt van. Hat éves kortól lehet kipróbálni ezeket az épített kis rallyautókat, Suzuki-kat, amiben a jobb oldalon nekem is van pedálsorom, mint egy oktatóautóban. Így elég korán közel kerülhetnek a gyerekek a ralihoz. Persze valamit valamiért alapon működik a dolog, ha jól tanul, jól viselkedik a gyerek, akkor jöhet. Itt sem igazán a bevétel a lényeg, hanem a motiváció. Remélem egyszer, valaki ezt is értékeli. Dunaharasztin van egy saját rali iskolám, a Radó Rally Suli, ahol folyik az oktatás. Egerszalókon van egy panzió, ahol az amatőröket, csapatokat szoktam vendégül látni, és ott van egy erre a célra kialakított pálya is, ahol ezeket a tréningeket le tudjuk bonyolítani. Amatőr raliban is dolgozunk, és ezekre a versenyekre autót is adunk bérbe bárkinek, aki úgy gondolja, hogy versenyautóba szeretne ülni, és biztonságos körülmények között akar belekóstolni a raliba. Én a jobb oldalról segítek, mint navigátor. Ők bérlik az autót meg engem, meg mindent, és ez nagyságrendileg 20 ezer forintba kerül. Ez egy komplett versenyre vonatkozik, tréningekkel együtt, raliautóval, versenygumival, navigátorral, benzinnel

Sok hölgy navigátorod volt, mit gondolsz, miért jobbak a női navigátorok?
Az alap a súly, egy hölgy navigátor általában 50 kiló környékén van. Persze a hölgyek nagyon jól és nagyon gyorsan tudnak gondolkodni, nagyon határozottak és fogékonyak is mindenre. Sokfelé tudnak figyelni egyszerre, és általában a ritmusérzékük is jobb egy átlagos férfinél. Nálam az az első - mielőtt elkezdek együtt dolgozni egy navigátorral -, hogy ledobolok neki egy ritmust, amit neki vissza kell tudnia dobolni. Érezze a ritmust, az egyensúlyt, ez nagyon fontos, már-már elengedhetetlen! 

Ez a hír most jelenik meg 9285. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
15 16 17 18192021
22232425 26 2728
29 30 0102030405
06 07 08 09 10 1112
13 14 15 16 17 1819

b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k