|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h i r d e t é s
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]() |
RALIGARCHAK II. - azaz kevés, ha nagy a virslid, ha nem elég kemény!
Most, hogy a napokban estefelé a MARXIM-ban, tök jót beszélgettünk a semmiről Büki Ernővel, Cselényi Balázzsal, Nattán Gyurival, Markó Tibivel, Lakatos Robival és Pénzes Zsolttal, most, hogy jó néhány e-mailt váltottunk a témában, és most, hogy újabb tragédia történt a hétvégi versenyen, úgy gondolom itt az ideje megszólalni egy olyan kérdésben, ami okkal tartja lázban az amatőr versenyzőket, az őket érintő MNASZ Elnökségi határozat megjelenése óta. Néhány dolog így elöljáróban: A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség legfelsőbb döntéshozó szervezete a közgyűlés. Érdekes lenne hosszan taglalni, hogy mi is vezetett a jelenlegi helyzet kialakulásához, de nem mennék bele, hogy hogyan vált szokásjoggá, az annó 10 évvel ezelőtti rendszer, miszerint adj egy 50-est és rendezz egy amatőr futamot… Vitatkoznék mindenkivel, aki úgy látja, hogy nem kell meghúzni a határt! Meg kell húzni. Nem később, hanem most azonnal, ameddig a regnáló hatalom végleg be nem tiltja az Amatőr rallyeversenyzést. Mert hát a nagykállói eset után volt ilyen alternatíva is. Aztán a Hende eset után is, és persze most is lapon van ez... Ennél azért jobb a mostani alternatíva. - Szerintem. Miért áll a bál? Nemes egyszerűséggel azért, mert jóval többen vannak az MNASZ-en kívül, azok a versenyzők, akiknek az érdekeit sérti egy ilyen jellegű döntés, mint az MNASZ-en belül azok a versenyzők, akiknek az érdekeit szolgálja egy erős és élhető, kiszámítható bajnokság. És persze azért is áll a bál, ha egyáltalán áll még nekik(?), mert az MNASZ leköszönt, vagy megköszönt tisztségviselői, amúgy nevezzük ellenzéknek, felkapva a témában rejlő potenciált, és a könnyen megszerezhető népszerűséget, generálják a belső feszültséget. Vitatkozzunk! Jó-jó, de miről? Hogy kell -e egy ilyen radikális szabályozás? Ameddig amatőr versenyről versenyre sportolók és nézők sora sérül, a válasz számomra nem is lehetne kérdéses. Ameddig emberek halnak meg a versenypályák mentén, ez nem is lehet kérdés. És persze, el lehet bagatellizálni a dolgokat, de majd amikor TE nem érsz haza időben, szerencsés esetben majd felfogod, hogy miről van szó. Nyilván nem az 1600cm3-től lesz kisebb a potenciális veszély, de ettől a moratóriumtól kezelhető lehet a versenyzői létszám, és talán a valóban amatőrök is megmérettethetik magukat. Azok az autók, amelyek pedig „profik” kezébe valók, a helyükre kerülhetnek azokba a bajnokságokba, ahol a helyük van. Az érdemi pályainspekció, az MNASZ sportírói közreműködés, a biztonsági felelős mind-mind egy-egy jelenleg hiányzó eleme az amatőr rendezvényeknek, a TE biztonságod érdekében is. Ember! Az MNASZ ATB által kiadott gépkönyv nem hadisarc, hanem egy szükséges dokumentum, hogy részt lehessen venni a versenyautóval a közúti forgalomban. Úton vagyunk Európába vazze! De persze, meg kell említeni, hogy azért vannak jó példák is… Van olyan csapat, akik 15éve dolgoznak egy színvonalas amatőr Rallye Sprint Bajnokság kialakításán és működtetésén, amely irányadó mérce lehet az amatőr versenyrendezés tekintetében. Meg kell vizsgálni az Ő szabályaikat, azokat pedig esetleges módon integrálni az RVSZ-be. Ilyen egyszerű is lehet. De az nem működik, hogy a három régióban három féle szabály az érvényes. Persze lehet, hogy én gondolom rosszul. De az sem működik, hogy egy adott rendezvényen a rendező dönti el, hogy milyen műszaki állapotú és biztonsági felszerelésekkel, vagy anélküli bontószökevények állhassanak rajthoz, ezzel életeket veszélyeztetve, és indirekt módon más hazai Rallye Bajnokságok lebonyolítását ellehetetlenítve csak azért, mert a nevezési díj, azaz a bevétel csillog a szeme előtt. És persze! Az utánpótlás nem működik támogatás nélkül. Alap eleme volt a javaslatainknak, hogy a kalkulálható bevétel kiesést az Amatőr versenyszervezők felé pótolni kell, ez nem is vitás. Szerintetek ki fog jövőre Országos Rallye Bajnokságot rendezni alapvető változások nélkül? Ki fogja bevállalni azt, hogy az ORB-t, a Rallye2-t, és a Historicot is bele értve maximum 100 versenyautónak szervez rendezvényt? A válasz sajnos elég egyszerű… Ezzel nem azt mondtam, hogy minden az amatőr versenyzésből kiszoruló versenyautó megjelenik majd az ORB vagy a Rallye2 Bajnokságokban, de hogy jóval többen leszünk, mind versenyzők, mind nézők és ez által esetlegesen a szponzorok is, az azért jól valószínűsíthető. És mindenkinek, akit érdekel, a tisztán látás kedvéért, itt olvasható a nagykállói balesetet vizsgáló bizottság jelentése, ami azért is érdekes, mert a jövő héten talán indul az újabb vizsgálat, de remélem az lesz az utolsó ebben az évben… „Tisztelt Elnök Úr!
Ez úton tájékoztatom, hogy az Ön által 2013. június 30-án, az I. Ralda Rally Sprint versenyen történt baleset körülményeinek kivizsgálására létrehozott bizottság, lefolytatta a szükséges vizsgálatokat, és elkészítette javaslatait a Rallyesport biztonságosabbá tétele érdekében, egyszersmind felépítve az elkövetkező évek Amatőr Rallye Bajnokságainak biztonságosabb, tervezhetőbb, és Szövetségünk által koordinálható lebonyolítási rendszerét. Bizottságunk tagjai áttekintették a nagykállói baleset teljes kronológiáját, meghallgatták a rendezvény Versenyigazgatóját, Biztonsági felelősét, Rendezőjét és az MNASZ által delegált megfigyelőt, melyről jegyzőkönyv készült és az általam készített jelentés mellékletét képezi. Amint az köztudott, a balesettel kapcsolatosan Ügyészségi eljárás van folyamatban, így annak le zártáig, konkrét felelőst megnevezni nem lenne szerencsés dolog, és talán ez nem is bizottságunk feladata. Azonban a lefolytatott vizsgálat tapasztalatai alapján leszögezhetjük, hogy az MNASZ részéről, a jelenlegi szabályozások figyelembe vételével mulasztás nem történt. Bizottságunk megvizsgálta az érintett rendezvényen történt baleset körülményeit, és arra a megállapításra jutott, hogy a Nagykállói Rallye Sprint verseny szövetségi engedélyeztetése az előírásoknak megfelelően történt. A biztonsági terv megfelelt a hatályos előírásoknak, a regisztrációs procedúra jogszerűen és körültekintően zajlott. Ugyan nem követelmény, de a biztonsági terv megfelelt még a Rallye Safty Guidelines FIA –ben előírtaknak is. Bizottságunk feladata volt, hogy terjesszen az elnökség elé olyan javaslatokat, amelyek növelik a rallye rendezvények biztonságát, illetve tegyen hosszabb távú javaslatokat a versenyek, versenyzők, nézők és tisztségviselők biztonságának fokozása érdekében. Ezen feladatunkkal kapcsolatosan, fontosnak tartom leszögezni, hogy a jelenlegi szabályzás mellett nem lehetséges az egységes és biztonságos lebonyolítási rendszer bevezetése az ARK és Rallye sprint futamok tekintetében, mivel az ARK és a Rallye sprint futamok lebonyolítási rendszere csak az adminisztratív engedélyezési procedúra tekintetében tartozik szövetségünkhöz. Történik ez mind azok ellenére, hogy egy adott esemény, baleset, tragédia tekintetében, mind a morális mind a tényleges felelősség kérdése tárgyában Szövetségünket érik támadások. Egyeztetve a Sportszakmai alelnök Úrral, arra a végkövetkeztetésre jutottunk, hogy ezen a rendszeren alapvetően változtatni kell ahhoz, hogy Szövetségünk eljárhasson ezen rendezvények lebonyolításával kapcsolatosan, következetesen számon kérhesse az alapvető biztonsági előírások betartását, és olyan közreműködőket delegálhasson, akik az elmúlt években már bizonyították szakmai hozzáértésüket, valamint kellő előképzéssel rendelkeznek ahhoz, hogy közreműködésük által biztonságosabbá válhasson az amatőr versenyek lebonyolítási rendszere. Alapvetően felmerül a kérdés, hogy miben kéne különböznie egy professzionális Országos Bajnoki futam lebonyolításának biztonsági szempontból, egy amatőr verseny lebonyolításától. ??? Azt gondolom, hogy semmiben, sőt. Ott ahol amatőr versenyek kerülnek megrendezésre, sokkal nagyobb hangsúlyt kell, hogy a biztonságnak szenteljünk, mint azon bajnokságainkban, ahol professzionális technikával a profik versenyeznek. Mindezekre való tekintettel, 2014.-évtől kezdődően, intézményesítenünk kell az Amatőr Bajnokságok lebonyolítási rendszerét, melyek a Rallye szakághoz kell, hogy tartozzanak. E nélkül az alapvető változtatás nélkül, ugyan is nem lehetséges a biztonság garantálása sem. Az amatőr versenyeken az MNASZ által delegált biztonsági felelősnek kell dolgoznia, az MNASZ által képzett sportbírókkal és pályabiztonsági személyzettel egyetemben. Mind ez külön is indokolja a Biztonsági (munka) Bizottságunk újra indítását, mely bizottság tagjai által delegált biztonsági megfigyelő lehet egyféle garancia a továbbiakban, az amatőr rendezvények biztonságos lebonyolítására. Ezzel párhuzamosan, korlátoznunk kell az Amatőr Bajnokságokban engedélyezett versenyjárművek teljesítményét, hiszen az akár 3-400 lóerő teljesítményű sporteszközök, amatőr versenyzők kezében fegyverként is szolgálhatnak. Ezt a határt az Amatőr Rallye versenyzés tekintetében, bizottságunk szerint 1600cm3-nél kell meghúzni annak érdekében, hogy az Amatőr Rallyeversenyzés valóban az amatőrökről, és valóban az amatőröknek szóló sorozattá váljon. Az utánpótlás sorozatokban be kell vezetnünk az MNASZ gépkönyvet, hosszabb távon pedig a Sport rendszámot. Ez az Autós Technikai Bizottság közreműködését feltételezi minden egyes rendezvényen. Az MNASZ Autós Technikai Bizottság technikai ellenőrzése nélkül, sem a vonatkozó technikai sport szabályok nem tarthatóak be, pedig az alapvető biztonság technikai berendezések megléte és mibenléte nem kontrolálható. Be kell vezetnünk az amatőr versenyzők vezetés-technikai képzését, melyben esetlegesen partnerünk lehet a Hungaroring vezetéstechnikai tanpálya. Szükséges az Orvosi Bizottság működésének felülvizsgálata is, hiszen jelenleg egy-egy rendezvényen olyan szakemberek dolgoznak, akik nyílván megfelelnek az általános orvos szakmai szempontok és működő gyakorlat alapján, de nincsen szakág specifikus tapasztalatuk az esetleges traumatikus sérülések és speciális balesetek esetén alkalmazandó beavatkozások tekintetében. Orvosi Bizottságunknak regisztrálni és képezni kell tagjait, akik közre működnek rendezvényeink alkalmával. Fenti változtatások nélkülözhetetlen eszköze a pénz. Ugyan is azzal, hogy reális határokat húzunk a használható versenygépjárművek tekintetében, a jelenlegi nevezői létszám, mintegy a kétharmadára eshet vissza. Ahhoz azonban, hogy a fent írt alapvető változásokat meg tudjuk valósítani, az utánpótlás rendezvényeknek nélkülözhetetlenül támogatásra van szüksége. Végkövetkeztetésem alapján, a biztonság növelése, együtt jár a versenyzői létszám csökkenésével, és a biztonsági szempontokra való figyelemmel, az amúgy is megnövekvő költségek tovább emelkedhetnek, a nevezési díjakból befolyó összegszerűségek csökkenése mellett. Tehát egy biztonságos és színvonalas Utánpótlás Bajnokság megrendezése a továbbiakban az utánpótlás támogatása nélkül nem lehetséges. Jelentésemhez, illetve javaslatainkhoz mellékletben megküldöm Önnek azt a törvényjavaslatot, mely elfogadása és annak hatályba lépése nélkül, minden erőfeszítésünk hiába való. Ezen törvényjavaslat garantálja azt, hogy csak és kizárólag az MNASZ legyen jogosult hazánkban rallyeversenyt rendezni. Amennyiben ez nem kerül elfogadásra záros határidőn belül, úgy félő, hogy az autósport rendezvények un. kalóz rendezvényekké válnak, és minden zártkertben lehetséges lesz rallyeversenyt rendezni a nélkül, hogy Szövetségünk hozzájárulna mindezekhez, ez pedig az MNASZ tekintélyének teljes elvesztéséhez és a magyar autósport színvonalának errodálódásához vezet. Fent írt előterjesztésemben a javaslatok logikai összefüggéseken alapulnak. A javasolt változtatások, csak és kizárólag egyben, egy csomagban értelmezhetőek. Egyik elem sem megvalósítható önmagában, illetve bármely elem eltávolítása esetén megszakad a logikai láncolat és összefüggés. Erre való tekintettel kérem az előterjesztést megfontolás tárgyává tenni.” Ez a hír most jelenik meg 4750. alkalommal
![]() TAXI4 Budapest Rallye 2013 • levél
2013-10-18
információ
2013-10-07
![]() |