Közel két évtizedes szünet után 2005-ben tért vissza a rallye Somogyba. Az újkori verseny olyan jól sikerült, hogy egy évvel később, 2006-ban még egy követte. Négy újabb rali-mentes évet követően 2010. november 20-21-én ismét raliautóktól lesz hangos Kaposvár és Bárdudvarnok. A kihagyott évekről, a Marco Bridge-ről és az előttünk álló hétvégéről kérdeztem Markó Tibor rendezőt.
Hosszú évek után élesztettétek újra a Kapos Rallye-t 2005-ben.
A hazai rali "arany-korában" Kaposvár, (az Elastic) jó pár sikeres versenyzőt, sportvezetőt, bajnokot, sőt! Abszolút bajnokot is adott a sportnak. Aztán változott a rendszer, és nem csak a politikában, a sportban is. Egy-két éves előkészítő munka után sikerült 2005-re újra összehoznunk a Kapos Rallye-t. Nem titkolt célom volt, hogy a R2-es és Historic Ob futamokat követően ismét R1-es viadalt vigyünk Kaposvárra, ahol napjainkban is többen sikeresen űzik ezt a sportot. Ennek a tudatosan felépített folyamatnak voltak első lépcsői a 2005-ös, és 2006-os versenyek. A csapat lelkesedésével és jó pár helyi sportszerető ember segítségével sikerült színvonalas versenyeket elkövetnünk. Már az első újkori verseny után megkerestem a helyi vezetőket a nagyobb, grandiózusabb folytatás ötletével, de sajnos igazán komoly érdeklődést nem sikerült keltenünk bennük. Hátba veregetésből már akkor is jól álltunk, de a valós támogatási szándék, a szükséges lobbi hiányzott, így erről a tervemről ideiglenesen le kellett mondanom, és a lámpafényes belvárosi prológ és a szenzációs erdőgazdasági utakra tervezett gyorsasági szakaszok víziói az íróasztalom fiókjában landoltak, és ma is ott vannak.
Ezért következett az újabb pár éves szünet?
Igen, ez volt a fő kiváltó ok. Elvesztettem a szükséges motivációt, és legyünk őszinték, egy ilyen szintű rendezvényhez kevés a rendezői gárda tenni akarása, elszántsága, ha helyi szinten nem talál megfelelő támogatókat. Pedig nagyon komoly terveket eszeltünk ki Büki Ernővel. Már 2003-ban bolyongtunk az erdei utakon - többek között, ahol Ranga László felborította a Camel-es Audit 88-ban - és hüledeztünk, hogy milyen fantasztikus lehetőségek várnak itt a ralira és ránk.

Hogyan született a Marco Bridge?
A kényszer szülte. Budai Bélával - aki meghatározó alakja volt a verseny újjáélesztésének - kerestünk újabb és újabb pályákat, és így bukkanunk rá a Szenna - Bárdudvarnok - Zsippó közel 10km-es szakaszra, ami amellett, hogy izgalmas, festői környezetben kínálkozott lehetőségként. Ezen a szakaszon van egy fa szerkezetű és burkolatú híd. A 2005-ös verseny szombati napjának végén, már túl voltunk az átvételeken, pályabejáráson és a rajtceremónián is, amikor a szakasz vezetőbírója hívott, hogy van egy kis baj a híddal. Egyszerűen kilyukadt. Azt hittem viccel, ötször visszakérdeztem, de sajnos valóban oda lett. Ahogy mondtam, szombat este kilenc óra körül járt az idő. Kezdődött hát a fejvakarás, hogy ezt miként oldjuk meg. A híd nélkül sem rövidebb gyorsasági, sem áthaladás a további etap útvonalra nincs. Talán nem meglepő, hogy ismét a sporton belülről jött a segítség! Hideg Krisztián közbenjárására, édesapja, az abszolút magyar bajnok Hideg Jani bácsi sietett a segítségünkre, jó pár köbméter faanyaggal, és két áccsal. Csatlakoztunk hozzájuk négyen, és 4-5 órás, autóval világítós, nagyon kalapálós és fázós munkával hajnali 3-ra megszületett a felújított híd…. Bezzeg a Margit! : Az érintett Polgármester másnap értesült a történtekről és elnevezte a hidat Marco Bridge-nek. Persze a versenyt tökéletesen bírta, zokszó nélkül.
2010. november 20-21, azaz az előttünk álló hétvégén újra Somogy megye!
Az OSJECKO Rallye Sprint Bajnokság pontszerző versenyeinek sorát Somogyban, a fent említett Szenna - Zsippó szakaszon rendezett Rhino's Kupával zárjuk most hétvégén. A pálya közel 9,5km hosszal, és valóban összetett kihívással várja a versenyzőket. A bajnokságban is maradtak még nyitott meccsek bajnoki cím és dobogós helyezések tekintetében, és különben is! A pálya egyszerűen jó és élvezhető! Aki még nem döntötte el, hogy résztvegyen-e a versenyen versenyzőként, jöjjön bátran, hiszen a helyszínen is lehet nevezni! Szombaton 08:00 és 12:00 óra között, Kaposváron, a Peugeot Kaposvár (Budai Autóház) ad helyet az átvételeknek, és ide várjuk a helyszíni nevezőket is.

Mitől lesz érdekes ez a verseny a versenyzők számára?
Nem lesz kolbászból a kerítés, de ahogy eddig is, úgy most is komolyan előkészített versennyel várjuk az amatőr és a licence-s versenyzőket is. Szombaton átvételek és pályabejárás, vasárnap pedig egész napos verseny várja az érdeklődőket. A pálya támasztotta lehetőségeken túl, vicces lehet az időjárás, különösen a reggeli órák talaj menti fagy közeli hőmérsékletével, a párás, csúszós aszfalttal és végén a sötétben kocsikázással. Úgy gondolom, színvonalas zárása lesz az idei bajnoki sorozatunknak.
És az extrák?
Azok a 2-es lemez végén.
2 lemezes verseny lesz ugye?
Értelek! A hétvégi verseny különlegességei közé tartozik - jaj! most jutott eszembe, hogy WRC is lesz a versenyen - és még az sem minden napi, hogy azonos pályán, azonos feltételekkel lesz látható az OSJECKO Rallye Sprint Bajnokság mezőnye mellett a Tamási Motorsport mezőnye is.
Közös értékeléssel?
Nem! Két önálló bajnoki futamként bonyolítjuk a versenyt, a két mezőny külön-külön egységet képez majd a versenyen. Érdekes lehet persze az idők összevetése. Kicsit sajnálom, hogy a "mieink" közül az abszolút első 10 párosból talán csak 2-3 páros tud rajthoz állni. Azért gondoltunk a "Grande" abszolútra is, így különdíjként a "nagyon első három" párost is díjazzuk.
Egyre jobban hangzik! És ha ezen is túl vagytok, újabb négy év szünet következik?
Nem tudom, mit hoz a jövő. A Kapos Rallye-s terveimet még nem dobtam ki. De ahhoz, hogy egyáltalán tervezgetni tudjunk, más is kell. Ki tudja, hogy a hazai futamok rendezői - legyen az amatőr, vagy R1-es - mit fognak, mit tudnak csinálni a jövőben. A zuhanyhíradó most is sugároz… Tudjuk, ez nem egy BBC, de nem zörög a haraszt… Szeretném, és remélem, hogy rövid időn belül tisztulni fog a kép, és mi rendezők is megtudjuk, hogy rendezünk-e, rendezhetünk-e akármilyen rali versenyt is a jövőben kis hazánkban. Úgy gondolom, hogy a honi rali rendezők már írtak a Jézuskának, és csupán rendezett és nem egyoldalú körülményeket kértek a fa alá. De addig is, ami biztos: hétvégén Rhino's Kupa Rallye Sprint bajnoki Somogyban!