Versenynaptár... helyett
Cselényi Balázzsal beszélgettünk...
2012-12-03
interjú • DuEn
h i r d e t é s
Összes oldal:
686771931
Napi oldal:
102169
Jelenleg:
2092
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

Autószöv Gyöngyös

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

K&H SIM Liga powered by HUMDA
Hungarian Virtual
Dirt Rally 2.0 Championship 2023
a bajnokság végeredménye
1. Molnár Alex
1298
2. Kasza Kristóf
1284
3.
Fónagy Kristóf
1241
4. Martinák Balázs
1222
5. Martin Márkó
1215
6. Bíró-Ambrus Roland
1210
7. Budai Csaba
1188
8. Péntek Ádám
1093
9. Juhász Ferenc
1081
teljes táblázat
World Rally Championship 2024
a Croatia Rally után
1. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
86
2. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
80
3. Adrien Fourmaux
Ford Puma Rally1
59
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
53
5. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
45
6. T. Katsuma
Toyota Yaris GR Rally1
45
7. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
31
8. Esapekka Lappi
Hyundai i20 N Rally1
23
9. A. Mikkelsen
Hyundai i20 N Rally1
14
teljes táblázat
European Rally Championship 2024
az 1.futam,
a Rally Hungary után
1. S. Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
33
2. M.Franceschi
SKODA Fabia RS Rally2
29
3. Csomós Mixi
Škoda Fabia Rally2 Evo
25
4. Hayden Paddon
Hyundai i20 N Rally2
19
5. Erik Cais
SKODA Fabia RS Rally2
17
6. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
15
7. A.Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
15
8. Jon Armstrong
Ford Fiesta MkII Rally2
12
9. Simon Wagner
Ford Fiesta MkII Rally2
9
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2024
az 1.futam,
a 30.Veszprém Rally után
1.
Csomós Miklós
Skoda Fabia R5 Evo
50
2.
Turán Frigyes
Volkswagen Polo GTi R5
39
3. László Martin
Skoda Fabia RS Rally2
35,5
4. Klausz Kristóf
Skoda Fabia R5 Evo
30,5
5.
Tóth Tibor
Skoda Fabia R5 Evo
25,5
6. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
22,5
7. László Zoltán
Skoda Fabia RS Rally2
19,5
8.
Bertalan M.
Peugeot 208 Rally4
16,5
9. Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
13,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2024
az 1.futam,
a 30.Veszprém Rally után
1. Marozsi Zsolt
Hyundai i20 R5 2.0
50
2.
Hulmann Gábor
LADA VFTS
39
3. Nagy Gábor M.
LADA 2107
30,5
4. Szlovák Ferenc
SEAT Ibiza
26,5
5. Balla Tamás
Mitsubishi Lancer Evo IX
19,8
6. Tárkányi Sándor
LADA VFTS
11,3
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
az 1.futam,
a 30.Veszprém Rally után
1.
Kerék Balázs
Peugeot 208 Rally4
18
2.
Határ Attila
Peugeot 208 Rally4
14
3. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
12
4. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
4,75
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2024
a bajnokság végeredménye
1. Ronavolgyi E.
Honda Civic
15
2. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
12
3. Baksai László
Lada VFTS
11
4. Tamás Gyula
Peugeot 208 R2
10
5. Simon György
Lada 2105
9
6. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
8
7. Tellér Antal
Peugeot 208 R2
7
8. Jóna Gábor
Lada 2107
6
9. Borza Balázs
Lada 2107
5
teljes táblázat
Országos Rally3 Bajnokság 2023
a bajnokság végeredménye
1. Lenkey Ákos
Lada 2101-3
121
2. Péter Pál
Honda Civic
121
3. Tamás Gyula
Lada 2107
104
4. Békési Richárd
BMW 320
100
5. Rácz Gábor
Lada VFTS
73
6. Oberling Krisztián
Suzuki Swift
72
7. Borza Balázs
Lada 2107
64
8. Takács István
BMW E36
56
9. Mogyorósi Zoltán
Lada 2101
55
teljes táblázat
Országos Rallycross Bajnokság 2022
a bajnokság végeredménye
1. Kárai Tamás
Audi S1
159
2. Benyó Máté
Ford Focus
131
3. Koncseg Zoltán
Audi A1
117
4. Antal István
Mitsubishi Colt
101
5. Ales Fucik
Volkswagen Polo
58
6. Alois Höller
Ford Fiesta RX
40
7. Z. Staniszewski
Ford Fiesta RX
37
8. Roland Rohrer
Mitsubishi Evo
34
7. Marek Joura
Mirage EVO
25
teljes táblázat

Cselényi Balázzsal beszélgettünk...

Még mindig nincs versenynaptárunk
Sportszakmai Alelnökként az egyik legnagyobb sikernek tartottam, hogy belekerült az MNASZ Általános Szabályaiba, hogy a szezont megelőző év december 1-ig az MNASZ hivatalosan közzéteszi a következő évre érvényes versenynaptárát. Ez 2010-ben így volt, (lehetőség is volt az ütközések időben történő elkerülésére), ám sem 2011, sem 2012 decemberében nem sikerült megjelentetni!

Versenynaptar____helyett_1

Miért lenne ez fontos?
Szakágak, rendezők, versenyzők, nézők mind-mind tudnának tervezni, illetve a szükséges apró módosításokat – akár az ütközések miatt - is el lehetne végezni. Néhány szakág tervezett naptára már ismert, de egységes szerkezetben az MNASZ-nek kellene ezt megjelentetnie. A versenyzőket, rendezőket megbüntetik, ha nem tartják be a szabályokat, de kit lehet ilyenkor büntetni?
Ugye emlékszünk arra, hogy az idei évben hányszor változott az MNASZ versenynaptár, rendezvények kerültek elő, törlődtek - hogyan lehet így előre tervezni?
Beszélnek nemzetközi versenyekről, környező országokkal közös bajnoki futamokról.

Hogyan lehet ezt megvalósítani, ha nekünk még országon belül sem megy a tervezés?

Szerintem nagyon nehezen. Ebben az időszakban a környező országoknak legtöbbször már ismert a versenynaptára, ha mindig a magyar naptár jelenik meg utoljára – szakágaktól függetlenül- akkor a magyar versenyzőknek, rendezőknek kell alkalmazkodnia. Gondolok itt versenyrendezésre, nemzetközi sorozatokban indulásra, de akár autóbérlésre is. Nagyon nehéz ez.
Az Autocross és a Rallycross szakág naptára már október közepén véglegesítésre került, ráadásul úgy, hogy a környező országok is akkor véglegesítették naptárukat, valamint a javasolt zóna versenynaptár is elkészült. Így fordulhat elő az, hogy 2013-as évben Magyarországon lesz osztrák, cseh, lengyel és még talán szlovák bajnoki futam is. A versenyzők létszámának növeléséhez az egyik legegyszerűbb lépés a közös bajnoki futamok rendezése. De ha nincs naptárterv időben, felesleges a külföldi partnereket keresni.

Ha már Rallycross, a nyirádi futam lett az EB sorozatban az év versenye…
2010-ben az MNASZ gyakorlatilag a szakágtól bevonása nélkül megrendezte az EB futamot az addigi rendező helyett. A verseny értékelésekor kiderült, hogy a nyirádi futam kiesett azon rendezők közül, akik 2011-ben versenyt rendezhetek. 2011-ben az új tulajdonos a szakággal karöltve, hatalmas összefogással megcsinálta az Autocross EB futamot, amely olyan jól sikerült, hogy a Rallycross EB rendezési joga is visszakerült. A rendezőbizottság, a szakágvezetés, versenyzők és még nagyon sokan dolgoztak az idei Rallycross EB előkészületein, majd a rendezvényen is. Októberben megtudtuk, hogy az idén a nyirádi futam nyerte el az év versenye kitüntető címet. Mindenkinek ezúton is gratulálok, aki csak egy picit is hozzátett, ehhez a hatalmas eredményhez.

És Te az idei versenyen versenyigazgató voltál?
2011-ben már szerette volna a Rendező, ha én vagyok az Autocross EB-n a Versenyigazgató, de a szövetség vezetése ezt nem engedte, 2012-ben is hatalmas küzdelem árán sikerült csak ezt elérni, (de mindegy, ezt a csatát megnyertük).

Hogyan tovább?
A Rallycross szakág szerintem rendben van, a Szakágvezetés mindent megtesz, hogy az Autocross Magyar Bajnokság is fejlődésnek induljon.

Nem erre gondoltam, hanem a magyar autósport kérdésére!
Sajnos, azt kell mondjam, szomorúan látom a jövőt. A béke, és a közös munka, ami az október végi közgyűlés idején nagyon közelinek tűnt, most egyre távolodik.  Felesleges lenne újra leírni, Nattán György megírta az egyik közösségi portálon, mi történt a közgyűlés után, Pénzes Zsolt is megerősítette tegnap, hogy minden úgy volt, ahogy ott le lett írva, itt tartunk.

Lehet változtatni ezen?

Véleményem szerint Szamos Miklós személye a gátja ma minden továbblépésnek. Mi minden sérelmet félrerakva csináltunk egy Alapszabály tervezetet, amit a tagság közgyűlésen jelenlévő része, kompromisszumok árán elfogadott. Komolyan hittük, hogy ha mindenki csinálja a feladatát, félrerakva a szembenállást, közös munkával lehet előrejutni. Személyes ellentéteket, sérelmeket feledve mentünk el Elnök Úrhoz a Hungaroringre, hogy egyeztessünk a közös munkáról. Szerintem nem az Elnökséggel van a probléma, hanem azzal, hogy az információk Szamos Miklós közvetítésével jutnak el az Elnökséghez. Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy az Elnökség kapcsolatrendszere ma nagyon nagy lehetőséget teremthet az autósportnak, de ha nem a konkrét problémák jutnak el a megfelelő asztalra, akkor nincs mit tenni. Meg kellene kérdezni az előző rallye Szakágvezetőket, mi is volt munkájuk során a legnagyobb probléma, szerintem Botka Endre és Nattán György is megerősít abban, hogy az Intéző Bizottság vezetője volt a gát, és sokszor belenyúltak ígéretük ellenére a szakág belügyeibe. Elég csak arra a szavazásra gondolni, ahol Botka Endre kérte, hogy Nattán György és én kerüljünk be az RSB-be, mert szüksége lenne a munkánkra, ezt az IB megakadályozta. Így soha nem lesz előre, pedig segíteni szerettünk volna, és Büki Ernővel kiegészülve sokszor segítettünk is. De úgy látom, látjuk ez lassan teljesen felesleges.

Cselényi Balázs ellen az elmúlt két évben több fegyelmi vizsgálat indult és bírósági feljelentést is tett az MNASZ. A vizsgálatok elindítása mindig hír volt az MNASZ oldalán, legyen mit felhozni ellenem például egy szakágvezető választás esetén. Ám egyetlen egy jogerős elmarasztaló határozat sem született, és minden eljárás szép csöndben abbamaradt. Idén már arra a szintre is eljutottunk, hogy több fórumon vizsgálatot indítottak, de engem egyetlen fórum sem kérdezett meg. De ezen is túl tudok lépni, a jövő érdekében dolgozni kellene.

Mit tennél Te?
Naivan azt hittem, hogy a technikai bizottság vezetőjeként tudnám segíteni az autósportot. Gondolván arra, hogy több szakágban dolgoztam, és ismerem a megoldásra váró problémákat, és feltételezve azt, hogy pont a több szakág – nem csak technikai kérdéseket érintő - problémájának ismeretével akár még Szamos Miklós munkáját is tudtam volna segíteni.
Ezen gondolatokkal mentem a Hungaroringre. Az Elnökség többi tagja valószínűleg nem nagyon szól bele sportszakmai kérdésekbe, azt viszont pontosan tudom, hogy Szamos Miklós az, aki a továbblépés gátja. hiszen az Elnökség többi tagja valószínűleg sportszakmai kérdésekbe nem nagyon szól bele. Miklósnak lett volna a legegyszerűbb a helyzete, egyrészt ha eredménye van a két tábor közös munkájának, mondhatta volna azt, hogy ez az ő sikere, másrészt ha nincs eredménye a januári közgyűlés előtt lemondhatott volna, hogy ő megmondta, hogy így nem fog működni, harmadrészt akár az Elnökség hatáskörénél fogva újabb cseréket is megléphetett volna. Ez nem történt meg.

Sok embert kifejezetten a rallye kérdése érdekel. Az elmúlt két évben több olyan ötlet megvalósítása kezdődött meg, ami jó irány lehet, de vagy a megvalósítás sikerült félre, vagy a folyamat lassult le, esetleg halt el.

Nem mennék most bele a szakágak kategóriáinak kiírásába, ki lehet abszolút bajnok és ki nem, mert az a mindenkori szakágvezetések dolga. Egyszerűen a technikai dolgok felől közelíteném meg a kérdést.
2012 decemberében nem lehet más megoldás, mint azt mondani, hogy a meglévő versenyautókkal, a meglévő (eddigi) technikai szabályok szerint lehet tovább versenyezni. Hagyni kell az F és az S csoportot is változatlan formában, és ha a P csoport előírásai, illetve a nemzeti homológ eljárás folyamata majd mindenki előtt ismert lesz, konkrét leírt, elfogadott szabályok lesznek, (mondjuk augusztusban) akkor lehet majd azt mondani, hogy a következő évtől, már ezen szabályok mentén lehet autót építeni.  Nem véletlen az FIA általános szabálya, hogy „Az FIA évente, június 30-a előtt a J Függelékkel és a bajnokságok technikai szabályaival kapcsolatos valamennyi változtatást nyilvánosságra hozza és a változtatások azok kihirdetését követő év január 1-jével  lépnek  hatályba.”

Ugyancsak nincs itt az ideje annak, hogy az aktív versenyzők autóit zárjuk ki a bajnokságokról, és most teljesen mindegy, hogy ORB-ről, R2-ről, vagy sprintekről beszélünk.
A gazdasági helyzet és a versenyzők kis létszáma miatt szintén nem szabad kitiltani autókat, köbcenti vagy bármi miatt, hanem hagyni kell, hogy tovább versenyezzenek.

Az FIA-nak nagyon sokféle technikai szabálya van, köztük olyan is, ami nagyköbcentis autókkal foglalkozik, hiszen a világban terjednek a GT rallyautók (R-GT). Nálunk pedig egyszerűen csak tiltani akarják a nagyköbcentis autókat. Ehelyett, lehet, hogy csak gondolkozni kellene a szabály egyes részeinek átvételén például a szükséges FIA homológizáció kivételével…

A biztonsági előírások maximális betartása mellett kellene egy hosszú távú, 3-5 éves tervet készíteni, ennek keretében a meglévő autókat kifuttatni, és az újautó építők vagy vásárlók elé egy járható irányt mutatni.

Egységesíteni kell a sprintversenyek minimális előírásait, és az amatőr, kezdő versenyzőkhöz is el kell juttatni az információkat, de nem az önjelölt tanácsadóknak mindenfajta bizottsági igazolvány mögé bújva, hanem az MNASZ honlapján konkrét szabályként megírva.

Lassan több a tanácsadó, a koordinációs meg ki tudja, milyen bizottság tag van az MNASZ-ben, mint a tényleges rallyversenyző a mezőnyben.

De ha jól végig gondoljuk, sportszakmai munka így sem nagyon folyik a szövetségben, legalábbis a sportszakmai eredményeket nem nagyon látunk.

Érdekes, az eredménytelenség mikor olyan „szakemberek” kerülnek elő, akik a több hétvégén át tartó sportbírói tanfolyamot, vizsgával együtt, egy délután alatt el tudják végezni…
Pedig ha ilyen nagy tudású „szakemberek” léteznek, akkor az elképzeléseiket is szabályokba kellene tudni önteni. Kár ezt tovább ragozni, DOLGOZNI kellett volna, kellene!

Kinek kellene dolgozni?
Ha engednék (és legfőképpen ha értelme lenne) mindenkinek dolgoznia kellene, aki ért hozzá. De amíg az új (Al)elnökjelölt kampánybeszédében (lásd gyorsasági szakági ülés) az ellenzék, esetleg ellenség szavakat használja a legtöbbször, addig szerintem feleslegesen hiszünk a békében és a közös munkában.
A pénteki RSB fórumon Szamos Miklós kijelentette, hogy ők csak Móczár Péterrel hárman (Gyulay, Móczár, Szamos) együtt tudják vállalni az MNASZ vezetését. Furcsa és egyben megdöbbentő, hogy az MNASZ tagok - akik ténylegesen választásra jogosultak – véleményére abszolút nem kíváncsiak. A közelmúltban sokszor nem jött be ez a taktika.

Móczár Péter programot ígér hamarosan írásban, pedig elég lenne, ha Szamos Miklós megmutatná a „Program az autósport jövőjéért” című korábbi kampány dokumentumot, és szépen kielemezhetnék mi lett belőle sportszakmai vonalon megvalósítva, az elmúlt két évben. Azóta sincsenek hosszú távú szabályok, nem indult el a vezetői utánpótlás kinevelése, nincs időben előre tervezhető versenynaptár és díjtételek.
Ezen a hiányosságokon kellene gondolkozni, és nem csak kijelenteni, és újra csak ígérgetni…

Ez a hír most jelenik meg 4930. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
22232425 26 2728
29 30 0102030405
06 07 08 09 101112
131415 16 17 1819
2021 22 23 242526
2024.05.10-14.

részletes infóink

2024.05.11.

részletes infóink

2024.05.12.

részletes infóink

2024.05.12.

részletes infóink

2024.05.18-20.

részletes infóink

2024.05.24-26.

részletes infóink

2024.05.31-06.01.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2024
European Rally Championship 2024
Országos Rally Bajnokság 2024
Országos Rally Sprint Bajnokság 2024
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k