Kassai Andrással, az újonnan kinevezett Rallye Szakág vezetővel beszélgettem. A beszélgetés célja, hogy megismerjék Őt azok is, akik talán még nem ismerik, valamint, hogy elmondja, milyen tervekkel vág neki ennek az új, korántsem könnyű tisztségnek.
Mivel ismeretségünk régi, így remélem nem haragszotok meg, hogy a kellő tiszteletet megadva, de tegeződünk:
Mik az előzmények?
Hogy indult Kassai András és az autósport kapcsolata?
Az autósporttal való kapcsolatom kezdete nagy vonalakban 10 éves koromra tehető, amikor, mint mindenki, én is a pálya mellett kezdtem, néztem, rajongtam, fényképeztem, szívtam a benzingőzt.
Az aktív pályafutásom 25 évvel ezelőttre vezethető vissza. 1982-ben egy távoli barátomnál véletlenül be kellett ugrani egy zirci túraversenyen navigálni. Véletlenül kerültem oda, azt sem tudtam, hogy mi az az itiner, mi a J1, B2, de azt hiszem gyorsan megbarátkoztam velük. Ráadásul azt a versenyt kategóriában meg is nyertük és onnantól kezdve gyorsan haladtunk tovább. Én navigáltam, és ezt a barátomat, aki azóta természetesen nagyon jó barátom lett, szóval Őt Csermely Gyulának hívják. Talán a legfiatalabbak kevésbé ismerik, de a kicsit idősebbek tudják, hogy nagyon tehetséges pilóta volt a maga korában.
Gyulával túraversenyeztünk, másodosztályban indultunk, majd eljött az első osztály. A kornak megfelelően a kisPolszkitól kezdve a Trabanton keresztül mentünk Zsigulival és mindenfélével.
Ezt követően a Gyula a komolyabb versenyzés irányába i
ndult el, amit én sajnos már nem igen tudtam finanszírozni, akkor navigátort váltott. Folytattam Simon Lajos mellett a versenyzést, első osztályban és az akkor kezdtünk indulni a Mitropa Kupa futamokon.
Büszkén mondhatom, hogy Walter Röhrl-el is mentünk egy versenyen. Mondjuk az igaz, hogy Ő az 1-es rajtszámmal indult, mi talán a száz sokadikkal, de hát ugyanazokon a gyorsokon mentünk.
:)
1982-ben már elkezdtünk autóversenyeket is rendezni.
Akkor még csak szlalomversenyek, majd túraversenyek és lépésről lépésre mentünk feljebb, amíg a Budapest Rallye eljutott a 10x-es szorzójú EK futamig.
Én 2004-ig tevékeny részese voltam ezeknek a versenyeknek a rendezőgárdájának, talán mondhatom, hogy meghatározó szerepem volt. 2005-ben kicsit elszakadtam, akkor már csak a kiértékelését intéztem, 2006-ban pedig a kiértékelésen túl jól körülhatárolt sportszakmai feladatokat láttam el.
Dolgoztam minden szinten a versenyeken.
Voltam sportbíró, sportfelügyelő, a kiértékelésben hosszú éveket töltöttem el.
Úgy gondolom nagyon sok mindenben részt vettem. Annak idején, a hőskorban még Horváth Kálmán mellett voltam a Rally Bizottság tagja, aztán Kovács Péter mellett is tagja voltam e testületnek. Most ért az a megtisztelő felkérés, hogy próbáljam elvezetni a legnépszerűbb autós szakág, a rally életét.
A rallyszakág vezetői titulus mennyire érinti a magánéletedet?
Eredendően gépészmérnökként végeztem, talán három évet tevékenykedtem gépészmérnökként, majd a számítástechnika elcsábított, innentől kezdve a számítástechnikát kezdtem el gyakorolni, 1989-ben alakítottunk egy kis számítástechnikai céget, ami a mai napig is üzemel.
Úgy indulok neki, hogy a szakágvezetéssel rám hárult munkák nem zavarják a cégemnél ellátott feladataimat. Egyértelműen prioritást élvez a rally, azt hiszem a cég elműködik az én közreműködésem nélkül is, ha úgy hozza a sors.
A kiértékelésben úttörő szerepet játszottatok anno…
Kovács Péterrel együtt kezdtük kiépíteni az első, úgymond korszerűnek számító számítógépes kiértékelési rendszereket, ezek szerencsére a mai napra már kinőtték magukat, három csapat is csinálja ezt a munkát már a bajnokságon belül.
Úgy gondolom, hogy ezzel, hogy most én lettem a rallybizottság vezetője, nem összeegyeztethető, hogy saját kiértékelő csapatom legyen, így ezt a munkát befejezzük.
Felkérésre lettél a szakág vezetője, ha jól emlékszem…
Valóban, nem önjelöltként indultam, hozzám érkeztek felkérések még a decemberi választások előtt. Kicsit kapacitálni is kellett, hogy elvállaljam. Aztán felmérve a viszonyokat, azt gondolom, hogy nagyon sok mindent lehet tenni a rally érdekében.
Mik az elképzelések, mik a tervek?
Több fő szempont is van, ami az irányt meghatározza…
Az első, a FOLYAMATOSSÁG.
Január közepén már nem lehet mindent gyökeresen megváltoztatni. Nem lehet új kategóriákat kiírni, nem lehet a szabályokat megváltoztatni, nem lehet alapvetően új versenynaptárat létrehozni. Mindenki készült már a 2007-es rally évadra, senkinek a számításait nem lehet keresztbehúzni. Ez a legfontosabb! Az év folyamán szeretnénk felmérni a lehetőségeket, igényeket, hogy majd a következő évadra milyen változások lesznek szükségesek.
A másik alapvető célkitűzés az ÁTLÁTHATÓSÁG. Mind a sportszakmai munkának, mind a gazdasági munkának. A tagságnak jogában áll látnia, hogy milyen pénzek jönnek be, milyen pénzek mennek ki, mire fordítjuk részben a tagság, részben a bajnokságból adódóan született szponzori pénzeket. Semmit nem lehet a háttérben csinálni, semmit nem lehet titokban csinálni, mindent átláthatóan kell működtetni.
A harmadik, nagyon fontos szempont, hogy mindenkit EGYENLŐ MÉRCÉVEL mérjünk!
Ne legyenek kivételek, ne legyen olyan, hogy a kis rajtszámú versenyzőre más szabályok vonatkoznak, mint a hátrébb indulókra! Ne legyen háromszor annyi büntetése valakinek ugyanazért a vétségért, amiért más csak fele annyit kapott!
Ezeket szeretnénk elkerülni, a szabályokat mindenkire egyformán kimérve.
A negyedik pont, amit a zászlónkra tűztünk, hogy HOSSZÚTÁVON mindennek KISZÁMÍTHATÓnak és TERVEZHETŐnek kell lenni.
Olyan szabályokat szeretnénk alkotni, amik kiszámíthatóvá teszik, hogy jövőre, vagy két év múlva is milyen autóval versenyezhessen valaki. Tervezhesse a versenyző a saját életét, a szponzorainak a felépítését.
És ugyanez vonatkozzon a Szövetség szponzoraira is. Szeretnénk elkerülni az egyéves, átmenő szponzorokat. Szeretnénk hosszú távon kiszolgálni a támogatókat. Stabil tervezhetőséget szeretnénk a jövőben.
A régi támogatókkal sikerült felvenni a kapcsolatot és vannak e új utak, melyek felé a Bizottság, vagy a Szövetség el tud indulni?
Folyamatban vannak ezek a megbeszélések. Gyakorlatilag szerdán kaptam meg az Elnökségtől a kinevezést, komoly előrelépés még nincs ez ügyben. Minden régi támogatóval fel szeretnénk venni a kapcsolatot, szeretnénk megőrizni őket a rally mellé.
Sajnos azt látni kell, hogy január közepén már nagyon nehéz komoly támogatókat szerezni, hiszen ezek a büdzsék már kiosztásra kerülnek a nyár végén, ősszel.
Ettől függetlenül nincs veszélyben a bajnokság sorsa, ugye?
Biztosan nincs! Látunk már támogatókat, és úgy gondolom, hogy a háttér adott lesz.
Meggyőződésem, hogy ha úgy adódik, az idei évben egy sokkal szűkebb bevételi keretből gazdálkodva is, jó gazdálkodás mellett meg lehet oldani a bajnokság megszervezését.
Még nem állt fel a Rallye Bizottság. Mikor fog megalakulni és kik a várható tisztségviselők?
A Bizottság felállításában, mint ahogy a közgyűlésen elmondtam, van három olyan tag, akikről még fogalmam sincs, hogy kik azok. Gondolok itt a rendezők képviselőjére, akit majd a rendezők fognak javasolni, valamint a két versenyzői képviselőre, akit a "nagyautós" kategóriából és a "kisautósok" közül választanak majd maguk közül a versenyzők a két héten belül megrendezett plénumon.
Ezeken túlmenően pillanatnyilag Sándor Istvánnal van megbeszélve, hogy részt vesz a Rallye Bizottság munkájában, amennyiben a felügyelői kollégium vezetésének tisztsége ezt nem gátolja. Földes József a Historic ügyében lenne jártas és a műszaki kérdések vonatkozásában számítanánk rá. Miskolc és környékén mindenki ismeri Prókai Zoltán nevét, aki a versenyrendezőkkel való kapcsolattartásban vállalna tevékenységet. Az utánpótlás vonalat, gondolok itt az RTE-vel való kapcsolattartásra és az Amatőr Kupa koordinálását Pénzes Zsolt gondozná. Szerénységem pedig a sportszakmai részben venne részt tevékenyen.
Ezek a személyek vállalják a munkát, de természetesen a megerősítésükhöz az Intéző Bizottság döntése is szükséges.
A Rallye Bizottságon belül nincs szükség gazdasági szakemberre?
Azt hiszem, el tudom látni ezt a szerepet, hiszen egy gazdasági vállalkozást vezetek 17 éve, úgy tűnik sikeresen, a működőképességünket semmi sem befolyásolta. Nem akkora szervezet ez és nem is akarunk belőle akkorát csinálni, hogy külön személy kellene a gazdasági feladatok ellátására. Természetesen az Intéző Bizottság át fogja vizsgálni és ellenőrizni fogja a tevékenységünket. Úgy tudom, az Elnökség készül olyan intézkedések bevezetésére, ami garantálja a korrekt, átlátható működést.
Azt hiszem az egyik legizgatóbb kérdés a versenyzők és a rallyongók számára is:
mikorra várható végleges versenynaptár?
Egy tervezett már kiadásra került a díjkiosztón. Ez egy olyan tervezet, aminek a gerincét mindenképpen szeretnénk megtartani. Vannak még kérdések, versenyütközések, amik bizonytalanná tesznek egy-két verseny időpontját és ezt kezelni szeretnénk. A Rallye2-nek két versenyét kell még pontosítani. A versenynaptár gerince ugyanez lesz.
8 Rallye első osztályú verseny lesz, amit szeretnék hangsúlyozni: ebben nincs benne a Budapest Rallye! És pillanatnyilag hét verseny van feltüntetve a Rallye2-es naptárba, amin még dolgozunk, hogy itt is 8 legyen.
A 8 versenyből kettőt lehet majd minuszolni.
Túlestünk a választásokon, remélem a kedélyek megnyugodtak és elkezdődhet az érdemi munka. Azt szeretném, ha mindenki, függetlenül, hogy melyik vezetést, a korábbit, vagy az újat támogatta, mindenki most már a munkára helyezné a hangsúlyt.
Azok az emberek, akik a korábbi vezetés idejében nem is voltak tisztségben, attól függetlenül ott voltak a versenyeken, tisztességgel elvégezték a munkájukat, mindig is a rallyért tették és azért, hogy ez a bajnokság működjön, bármilyen tisztségben is dolgoztak. Én nagyon remélem, hogy a továbbiakban is ugyanígy lesz ez a sportvezetőktől elkezdve egészen a pályabírókig. Remélem, hogy mindenki, függetlenül attól, hogy a zöldszínű kártyáját ki mellett emelte fel, váll vetve a rallyért fog dolgozni!
Mik azok a lépések, amik a legsürgetőbbek és amiket meg kell tennetek?
Át kell tekintenünk a korábban aláírt kötelezettségeinket, át kell tekintenünk a szerződéseket. El kell kezdeni a versenynaptár és a szabálykörnyezet véglegesítését.
A jövő hét elején szeretnék leülni a versenyrendezőkkel, részben a végleges versenynaptár miatt, részben a Bizottságban delegált rendezői tagnak a kiválasztása ügyében, valamint a versenyrendezések feltételeit tisztázni.
Ami nagyon fontos, hogy körülbelül egy hét múlva szeretnénk egy NYÍLT SZAKÁGI NAP-ot tartani, ahol szeretném, ha minél több versenyző, csapatvezető, rallyban részt vevő megjelenne. A problémákat szeretnénk átbeszélni, a leendő szabálymódosításokról szeretnénk beszélni illetve ki kellene jelölni a Bizottság tagja közé azt a két versenyzőt, akikről már korábban beszéltünk.
Hol és mikor lesz ez a szakági nyílt nap?
Pontos helyszínt és időt még nem tudok mondani, de amennyiben Dudás Endre hozzájárul, akkor többek között az Ő honlapján is meghirdetjük
:)
Így lesz! :)