Hová tűnt a bűnbak?
beszéljünk róla...
2005-05-16
elemzés • grf
h i r d e t é s
Összes oldal:
796379751
Napi oldal:
233935
Jelenleg:
705
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

BÉZÉ DEKOR

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
a 7.futam után
(JAVÍTOTT)
1. Bíró-Ambrus Roland
1324
2. Gönczi Dániel
1140
3. Rási László
1003
4. Csáki Ottó
969
5. Nagy Balázs
884
6. Varga Zalán
874
7.
Halmai Péter
868
8. Kárai Károly
864
9. Misik Attila
860
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
a 10.futam,
a Rally Paraguay után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
198
2. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
191
3. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
189
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
180
5. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
150
6. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
88
7. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
71
8. Oliver Solberg
Toyota Yaris GR Rally1
58
9. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
56
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
a bajnokság végeredménye
1. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
154
2. Jon Armstrong
Ford Fiesta Rally2
148
3. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
131
4. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
104
5. Roope Korhonen
Toyota Yaris GR Rally2
60
6. Isak Reiersen
SKODA Fabia RS Rally2
60
7. Romet Jürgenson
Ford Fiesta Rally2
50
8. Mille Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
49
9. Simone Tempestini
SKODA Fabia RS Rally2
36
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
1. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
135
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
99,5
3.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
92
4. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
71,5
5. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
71,5
6.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
65
7.
Osváth Péter
SKODA Fabia  Rally2 Evo
48,5
8. Vida Szabolcs
Skoda Fabia R5
33
9. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
31,5
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
1. Bodogán Ferenc
Lada VFTS
74
2.
Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
70
3. Hulmann Gábor
Lada VFTS
67,5
4. Hevesi Norbert
BMW E36
63
5. Hinger Dávid
Lada VFTS
49
6. Matics Mihály
Lada
40
7.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
39
8. Gács Gábor
Lada 2107
34,5
9. Helgert Tamás
BMW E46 M3
22
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
1. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
61
2.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
25
3. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
22,5
4. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
20
5. Bar Shushan
Peugeot 208 Rally4
18,5
6.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
14
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
105
2. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
77
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
70
4. Huhák Csaba
Citroen C2 R2
69
5. Molnár Zoltán
Citroen C2
69
6. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
50
7. Völcsey Viktor
Peugeot 208 R2
48
8. Kerekes Bence
Lada VFTS
34
9. Fenyvesi Péter
Lada 21013
27
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
a 4.futam,
az 3.Győr Rally után
D korcsoport
1. Auszmann Gy.
Polonez
62,5
2. Csukovics István
Lada 21013
60
3. Rácz Tibor
Lada 21011
52
E korcsoport
1. Kelemen Csaba
Lada VFTS
74
2. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
52
3. Póczik Ákos
Lada 2105
52
F korcsoport
1. Kaufmann M.
Toyota Celica
30
2. Pehely Balázs
Honda Integra Type-R
30
3. Bolya Tamás
Opel Corsa GSi
25
teljes táblázat

Keveset foglalkoztak kis hazánkban a rally-sport kapcsán a statisztikákkal, pedig nagyon sokféle következtetés és tapasztalat levonható csak az adatokra támaszkodva.
Ebben a témakörben szeretnénk a Rally OB 2. futamáról egy kis ízelítőt adni.

Mint minden statisztika ez is csak arra jó, hogy a kapott adatokat figyelembe véve megkeressük azokat a kivédhető és elkerülhető hibákat, ami miatt nem úgy sikerült a verseny, ahogy azt elképzeltük, nem jött az eredmény, nem állt össze a technika, bár látszólag mindent megtettünk ennek érdekében.

Talán legfontosabb kérdés - ami ezen a versenyen sokakban megfogalmazódott -, az hogy miért esett ki ennyi autó műszaki okok miatt.

 

Indult

Kiesett db.

Kiesett %

Összes

120

49

41%

WRC

11

6

55%

A csop.

47

21

45%

N csop.

47

16

34%

H csop.

15

6

40%

 


Ez alkalommal megpróbálom a pályabejárás, felkészítés, szervizelés kérdéseit szem előtt tartva körbejárni a miskolci versenyt.
Kérem, hogy az általam megfogalmazott kérdéseket senki ne tekintse számonkérésnek, viszont elgondolkodni a lehetséges válaszokon szerintem érdemes....
szerintem...

A technika ördöge, minden versenyző rémálma, bár a rutinosabb pilóták ezt is a verseny részének tekintik, mondván: "benne van a pakliban".
Ez így is van, de nézzük mit mondanak a számok.
Az első szekcióban 14 páros volt kénytelen feladni a küzdelmet, többnyire műszaki okokra hivatkozva, pedig a gyorsasági össztáv a szekcióban mindössze 30 km volt.
Ez mindenképpen soknak tűnik, különösen egy aszfaltos futamon, jó-jó a burkolat minőségével voltak kisebb-nagyobb gondok, de erre fel lehetett, sőt fel is kellett készülni.
A szekció első gyorsasági szakaszán esett ki a 14-böl 8 autó, ez magyarázható az éjszakai esőtől, a fedett helyeken még sáros, nedves pályával is, de a legfőbb probléma valószínűleg a nem megfelelően felkészített, beállított autókkal volt.
A második és harmadik gyorsasági szakaszon, -a szervizpark előtt- újabb 6 autó adta fel a harcot.
Mennyi állt volna meg, ha a javítási lehetőség nem a harmadik gyorsasági céljától 600 méterre van?
Itt felmerül egy kérdés, mégpedig az, hogy aki több százezer (esetenként millió) forintot költ arra, hogy nevezzen, felkészüljön egy versenyre, az miért nem fektet nagyobb hangsúlyt a technika megfelelő felkészítésére, a pályaviszonyoknak megfelelő beállításokra?
Vagy ez a maximum, ami elvárható a felkészítést végző csapattól?
Talán rossz, vagy értékelhetetlen információval látták el a versenyzők a szerelőket?

A második szekcióban kísértetiesen megismétlődött az első kör és ismét Hernádvécse volt az a gyors, ahol a legtöbb autó kiesett és megsérült.
Itt térjünk vissza a pálya burkolatának állapotára, ami korántsem volt ideális, sőt.
A hernádvécsei gyorsnak volt egy igen rossz minőségű, "futómű gyilkos", vagy inkább a hajtásláncot nagyon igénybe vevő része, ami nem biztos, hogy egy aszfalt versenyen elfogadható, bár erre is fel lehetett készülni, mert már a pályabejáráson is ilyen volt.
Egy, az első körben már "élesben" lepróbált pályára a szervizparkban és "agyban" is sokkal jobban fel kellett volna készülni.

A második nap, (szombat) első gyorsasági szakasza újabb 7 páros számára jelentette a verseny végét.
Itt már nem feltétlenül a felkészítési hiányosságokban kell keresni az okokat, sokkal inkább a nem megfelelő pályaismeret, vagy az előző nap végén lévő "nagyszerviz" lehetséges hiányosságaira hívnám fel a figyelmet.

 

Az egész versenyt figyelembe véve is érdemes megnézni egy-egy versenyző szekciónkénti teljesítményét, sokat elárulhat arról, hogy mi is történt a szervizben.

 

Mit is értek a nem megfelelő pályaismeret alatt: a pályabejárások alkalmával sokszor beszélgettem versenyzőkkel, próbáltam információkat gyűjteni a pálya milyenségével kapcsolatban és azt tapasztaltam, hogy sok esetben kizárólag a kanyarívekről, a vonalvezetésről voltak használható hírek, néha arról, hogy itt, meg ott dobál, ráz, vagy gödrös.
Úgy gondolom, hogy a pályabejárás nem csak erről szól, nem elég ennyi információ, az autó megfelelő felkészítéséhez sokkal részletesebb, pontosabb adatokra van szükség.
Ideális esetben oda kell figyelni a bejárás alkalmával még nem látható, de feltételezhető változásokra, mint a lehetséges sárfelhordások, vízátfolyások bejelölésére, vagy a pálya fedett, nehezen száradó részeinek feltérképezésére is.
Figyelembe kell venni az emelkedők, lejtők arányát, az aszfalt minőségét és még sok-sok, itt nem részletezett, apróságnak tűnő dolgot is.

A visszalévő gyorsaságikon, már nem volt kiemelkedően magas a kiesettek száma, itt már mindenki sokkal jobban odafigyelt az elért, vagy ölébe hullott helyezésének megtartására.

Elgondolkodtató, hogy a 11 db WRC-ből, mindössze 5(!), a 16 db A8-as autóból csak 6 látta meg a céldobogót.

 
 

Milyen szisztéma alapján, mennyi pénzből, hogyan és kik készítik fel ezeket a méregdrága technikákat a magyar versenyekre?
Mire jó és mit ér a csillogó-villogó szervizbusz, a drága szerszámkészlet a kísérők serege, ha a két prominens (WRC,A8) kategória autóinak mindössze 40%-a ér célba?
Ezeket az autókat azzal a céllal fejlesztették, hogy a néha igen mostoha körülmények között is megbízhatóan üzemeljenek és eredményesek legyenek a világ bármely rally versenyén.
Márpedig, ha ez igaz, akkor elsősorban nem magában az autóban kell a hiba okát keresni.

A hazai rally-sport hihetetlenül erős, technikailag az egyik legjobb Európában, ha csak a benne rejlő lehetőségeket nézzük, de csak középszerű, az eredményeket is figyelembe véve, és itt nem feltétlenül az utóbbi évek magyar vonatkozású VB próbálkozásaira gondolok.

Ugye csak átmenetileg alkalmazható a régi mondás:
kívül fényes, belül férges?

Ez a hír most jelenik meg 5505. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
27 28 29 30 310102
030405 06070809
101112 13 141516
171819 20 212223
24 25 26 27282930
2025.11.07-09.

részletes infóink

2025.11.06-09.

részletes infóink

2025.11.07-11.

részletes infóink

2025.11.08.

részletes infóink

2025.11.08.

részletes infóink

2025.11.08-09.

részletes infóink

2025.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2025
European Rally Championship 2025
Országos Rally Bajnokság 2025
Országos Rally Sprint Bajnokság 2025
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k