VÉGSŐ ÖSSZECSAPÁS - 2025.09.06. - Tököl RALLYCROSS CEZ/OB - 2025.09.06-07. - Nyirád Racing Center
Hová tűnt a bűnbak?
beszéljünk róla...
2005-05-16
elemzés • grf
h i r d e t é s
Összes oldal:
782276153
Napi oldal:
121019
Jelenleg:
868
Regisztrált:
0
kiemelt partnerünk :
Peugeot Magyarország

további partnereink :

BÉZÉ DEKOR

AutoDekor

BusLine

webshopunk :

duenShop.hu - a rallyongók boltja

Hungarian Virtual
Rally Championship 2025
az 5.futam után
1. Bíró-Ambrus Roland
883
2. Balassa Balázs
806
3. Gönczi Dániel
746
4. Rási László
710
5. Csáki Ottó
605
6. Kasza Kristóf
599
7. Somogyi Máté
597
8. Suborits Péter
586
9.
Nagy Balázs
583
teljes táblázat
World Rally Championship 2025
a 9.futam,
a Rally Finnland után
1. Elfyn Ewans
Toyota Yaris GR Rally1
176
2. Kalle Rovanpera
Toyota Yaris GR Rally1
173
3. Sebastian Ogier
Toyota Yaris GR Rally1
163
4. Ott Tanak
Hyundai i20 N Rally1
163
5. Thierry Neuville
Hyundai i20 N Rally1
125
6. Takamoto Katsuta
Toyota Yaris GR Rally1
87
7. Adrien Fourmaux
Hyundai i20 N Rally1
71
8. Oliver Solberg
Toyota Yaris GR Rally1
52
9. Sami Pajari
Toyota Yaris GR Rally1
48
teljes táblázat
European Rally Championship 2025
a 6.futam,
a Barum Rally után
1. Miko Marczyk
SKODA Fabia RS Rally2
122
2. Andrea Mabellini
SKODA Fabia RS Rally2
111
3. Jon Armstrong
Ford Fiesta Rally2
81
4. Mads Ostberg
Citroen C3 Rally2
76
4. Roope Korhonen
Toyota Yaris GR Rally2
60
5. Isak Reiersen
SKODA Fabia RS Rally2
60
7. Mille Johansson
SKODA Fabia RS Rally2
42
8. Martins Sesks
SKODA Fabia RS Rally2
35
9. N.Gryazin
SKODA Fabia RS Rally2
34
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Bajnokság 2025
a 3.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
1. Német Gábor
Skoda Fabia RS Rally2
100
2.
Tóth Tibor
SKODA Fabia RS Rally2
78,5
3.
Turán Frigyes
SKODA Fabia RS Rally2
64
4. Bodolai László
Ford Fiesta R5 MkII
56,5
5. Trencsényi J.
Skoda Fabia R5 Evo
53,5
6.
Ollé Sasa
Skoda Fabia R5 Evo
52
7.
Osváth Péter
SKODA Fabia  Rally2 Evo
48,5
8. Trencsényi V.
Skoda Fabia RS Rally2
31,5
9. Ranga Péter
Skoda Fabia R5
22
teljes táblázat
HUMDA Országos Rally Challenge 2025
a 3.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
1. Bodogán Ferenc
Lada VFTS
74
2. Hulmann Gábor
Lada VFTS
64
3. Hevesi Norbert
BMW E36
63
4. Hinger Dávid
Lada VFTS
49
5.
Kronome Ákos
SKODA Fabia R2
39
6.
Rongits Attila
Mitsubishi Lancer Evo IX
35
7. Gács Gábor
Lada 2107
34,5
8. Molnár Attila
Lada 2107
20
9. Oroszi Zsolt
Mitsubishi Lancer Evo IX
17
teljes táblázat
Peugeot 208 Rally4 Cup Hungary
a 3.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
1. Viszló Csaba
Peugeot 208 Rally4
46
2. Bar Shushan
Peugeot 208 Rally4
17
3. Hibján József
Peugeot 208 Rally4
16,5
4.
Rónavölgyi E.
Peugeot 208 Rally4
15
5. Zagyva Dorka
Peugeot 208 Rally4
14
6.
Tellér Antal
Peugeot 208 Rally4
10
teljes táblázat
Országos Rally2 Bajnokság 2025
a 2.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
1. Faltusz Dávid
Peugeot 208 R2
70
2. Molnár Zoltán
Citroen C2
48
3. Ruszó Krisztián
Lada VFTS
37
4. Kóródi Koppány
Honda Civic TypeR
28
5. Baksai László
Lada VFTS
25
6. Várnai Dávid
Ford Fiesta R2T
24
7. Zoltán Kevin
Peugeot 208 R2
21
8. Lakatos Tamás
Peugeot 208 R2
17
9. Kerekes Bence
Lada VFTS
9
teljes táblázat
Országos Historic Bajnokság 2025
a 2.futam,
az 58.Mecsek Rallye után
D géposztály
1. Rácz Tibor
Lada 21011
52
2. Auszmann Gy.
Polonez
37,5
3. Csukovics István
Lada 21013
30
E géposztály
1. Varga C. Zoltán
BMW E30 M3
52
2. Kelemen Csaba
Lada VFTS
44
3. Szombathelyi P.
Lada VFTS
36
F géposztály
1. Kaufmann M.
Toyota Celica
30
2. Oláh Zoltán
Seat Ibiza
27
3. Bolya Tamás
Opel Corsa GSi
25
teljes táblázat

Keveset foglalkoztak kis hazánkban a rally-sport kapcsán a statisztikákkal, pedig nagyon sokféle következtetés és tapasztalat levonható csak az adatokra támaszkodva.
Ebben a témakörben szeretnénk a Rally OB 2. futamáról egy kis ízelítőt adni.

Mint minden statisztika ez is csak arra jó, hogy a kapott adatokat figyelembe véve megkeressük azokat a kivédhető és elkerülhető hibákat, ami miatt nem úgy sikerült a verseny, ahogy azt elképzeltük, nem jött az eredmény, nem állt össze a technika, bár látszólag mindent megtettünk ennek érdekében.

Talán legfontosabb kérdés - ami ezen a versenyen sokakban megfogalmazódott -, az hogy miért esett ki ennyi autó műszaki okok miatt.

 

Indult

Kiesett db.

Kiesett %

Összes

120

49

41%

WRC

11

6

55%

A csop.

47

21

45%

N csop.

47

16

34%

H csop.

15

6

40%

 


Ez alkalommal megpróbálom a pályabejárás, felkészítés, szervizelés kérdéseit szem előtt tartva körbejárni a miskolci versenyt.
Kérem, hogy az általam megfogalmazott kérdéseket senki ne tekintse számonkérésnek, viszont elgondolkodni a lehetséges válaszokon szerintem érdemes....
szerintem...

A technika ördöge, minden versenyző rémálma, bár a rutinosabb pilóták ezt is a verseny részének tekintik, mondván: "benne van a pakliban".
Ez így is van, de nézzük mit mondanak a számok.
Az első szekcióban 14 páros volt kénytelen feladni a küzdelmet, többnyire műszaki okokra hivatkozva, pedig a gyorsasági össztáv a szekcióban mindössze 30 km volt.
Ez mindenképpen soknak tűnik, különösen egy aszfaltos futamon, jó-jó a burkolat minőségével voltak kisebb-nagyobb gondok, de erre fel lehetett, sőt fel is kellett készülni.
A szekció első gyorsasági szakaszán esett ki a 14-böl 8 autó, ez magyarázható az éjszakai esőtől, a fedett helyeken még sáros, nedves pályával is, de a legfőbb probléma valószínűleg a nem megfelelően felkészített, beállított autókkal volt.
A második és harmadik gyorsasági szakaszon, -a szervizpark előtt- újabb 6 autó adta fel a harcot.
Mennyi állt volna meg, ha a javítási lehetőség nem a harmadik gyorsasági céljától 600 méterre van?
Itt felmerül egy kérdés, mégpedig az, hogy aki több százezer (esetenként millió) forintot költ arra, hogy nevezzen, felkészüljön egy versenyre, az miért nem fektet nagyobb hangsúlyt a technika megfelelő felkészítésére, a pályaviszonyoknak megfelelő beállításokra?
Vagy ez a maximum, ami elvárható a felkészítést végző csapattól?
Talán rossz, vagy értékelhetetlen információval látták el a versenyzők a szerelőket?

A második szekcióban kísértetiesen megismétlődött az első kör és ismét Hernádvécse volt az a gyors, ahol a legtöbb autó kiesett és megsérült.
Itt térjünk vissza a pálya burkolatának állapotára, ami korántsem volt ideális, sőt.
A hernádvécsei gyorsnak volt egy igen rossz minőségű, "futómű gyilkos", vagy inkább a hajtásláncot nagyon igénybe vevő része, ami nem biztos, hogy egy aszfalt versenyen elfogadható, bár erre is fel lehetett készülni, mert már a pályabejáráson is ilyen volt.
Egy, az első körben már "élesben" lepróbált pályára a szervizparkban és "agyban" is sokkal jobban fel kellett volna készülni.

A második nap, (szombat) első gyorsasági szakasza újabb 7 páros számára jelentette a verseny végét.
Itt már nem feltétlenül a felkészítési hiányosságokban kell keresni az okokat, sokkal inkább a nem megfelelő pályaismeret, vagy az előző nap végén lévő "nagyszerviz" lehetséges hiányosságaira hívnám fel a figyelmet.

 

Az egész versenyt figyelembe véve is érdemes megnézni egy-egy versenyző szekciónkénti teljesítményét, sokat elárulhat arról, hogy mi is történt a szervizben.

 

Mit is értek a nem megfelelő pályaismeret alatt: a pályabejárások alkalmával sokszor beszélgettem versenyzőkkel, próbáltam információkat gyűjteni a pálya milyenségével kapcsolatban és azt tapasztaltam, hogy sok esetben kizárólag a kanyarívekről, a vonalvezetésről voltak használható hírek, néha arról, hogy itt, meg ott dobál, ráz, vagy gödrös.
Úgy gondolom, hogy a pályabejárás nem csak erről szól, nem elég ennyi információ, az autó megfelelő felkészítéséhez sokkal részletesebb, pontosabb adatokra van szükség.
Ideális esetben oda kell figyelni a bejárás alkalmával még nem látható, de feltételezhető változásokra, mint a lehetséges sárfelhordások, vízátfolyások bejelölésére, vagy a pálya fedett, nehezen száradó részeinek feltérképezésére is.
Figyelembe kell venni az emelkedők, lejtők arányát, az aszfalt minőségét és még sok-sok, itt nem részletezett, apróságnak tűnő dolgot is.

A visszalévő gyorsaságikon, már nem volt kiemelkedően magas a kiesettek száma, itt már mindenki sokkal jobban odafigyelt az elért, vagy ölébe hullott helyezésének megtartására.

Elgondolkodtató, hogy a 11 db WRC-ből, mindössze 5(!), a 16 db A8-as autóból csak 6 látta meg a céldobogót.

 
 

Milyen szisztéma alapján, mennyi pénzből, hogyan és kik készítik fel ezeket a méregdrága technikákat a magyar versenyekre?
Mire jó és mit ér a csillogó-villogó szervizbusz, a drága szerszámkészlet a kísérők serege, ha a két prominens (WRC,A8) kategória autóinak mindössze 40%-a ér célba?
Ezeket az autókat azzal a céllal fejlesztették, hogy a néha igen mostoha körülmények között is megbízhatóan üzemeljenek és eredményesek legyenek a világ bármely rally versenyén.
Márpedig, ha ez igaz, akkor elsősorban nem magában az autóban kell a hiba okát keresni.

A hazai rally-sport hihetetlenül erős, technikailag az egyik legjobb Európában, ha csak a benne rejlő lehetőségeket nézzük, de csak középszerű, az eredményeket is figyelembe véve, és itt nem feltétlenül az utóbbi évek magyar vonatkozású VB próbálkozásaira gondolok.

Ugye csak átmenetileg alkalmazható a régi mondás:
kívül fényes, belül férges?

Ez a hír most jelenik meg 5501. alkalommal
Share |
  
  
  
 
  
  
h i r d e t é s
Fotóalbum címkék
h i r d e t é s
Hír címkék
Videó címkék
Fotóalbum címkék
H K Sz Cs P Sz V
18 19 20 21222324
252627 28293031
010203 04050607
08 09 10 11121314
15 16 17 18 192021
2025.08.29-09.02.

részletes infóink

2025.09.06.

részletes infóink

2025.09.06-07.

részletes infóink

2025.09.05-07.

részletes infóink

2025.09.12-14.

részletes infóink

2025.

részletes infóink


b a j n o k s á g o k :

World Rally Championship 2025
European Rally Championship 2025
Országos Rally Bajnokság 2025
Országos Rally Sprint Bajnokság 2025
k e d v e n c e i n k
Rallylive.hu
CarsAndGirls.hu
AutoSportFoto.sk
CarStyling.hu
WRC magazin

s t a t i s z t i k á k