
Cselényi Balázsnak, az MNASZ Sportszakmai Alelnökének tettünk fel néhány kérdést:
Mikor rendeződik a versenynaptár kérdése?
Remélhetőleg a naptár kérdése folyamatosan rendeződik. Amennyiben a rendezők rendezik az elmaradt dolgokat (most hogy a szabályok megjelentek, elhárultak az akadályok), és azonnal kerülnek át a rendes naptárba. A legvégső határidő március 15.-e mikor a ma látható hiányos bejenletések naptára megszűnik, azok a rendezvények amik addig nincsenek rendben kikerülnek a naptárból.
Milyen lehetőségeket látsz a versenyzői létszám növelésére?
Sajnos a versenyzői létszám a gazdasági válság miatt csökkenő létszámot mutat.
A pontos adatokat nem ismerjük, hiszen a licencbeadási idő most záródik le, de emelkedés biztos nem várható.
A legtöbb szakág nem változtatott az előírásain, megmaradtak a kategóriák és a biztonsági előírások is csak minimális mértékben változtak.
Gyorsasági szakágban kötelező lesz a HANS használata, és a Rallye szakág is megjelentette, hogy 2011-től az ORB futamain kötelező lesz a használata.
Remélhetőleg az MNASZ szerződéssel tudja majd garantálni a versenyzőknek, hogy kedvezményeket kapjanak a licencükkel. ORB keretein belül is kiírásra kerül a Lada kupa, és olyan szakágaink is vannak, ahol lejárt homológ autókkal lehet A és N csoportban versenyezni.
Lada kupa?
Igen kiírásra kerül a Lada kupa. A kupában részt vehetnek az A, N és S csoportban induló Ladával induló versenyzők. A szakág éves díjazást írt ki, de nem árulok el azzal titkot, ha elmondom, hogy a versenyzők egy maroknyi csoportja dolgozik azon, hogy különböző szponzorokat találjanak. Lehetőséget keresnek arra, hogy olcsóbban tudjanak gumit szerezni, úgy hogy mindannyian egyféle típussal mennének, keresik a megoldásokat arra, hogy esetleg nevezési díj kedvezményeket érjenek el. Bízom benne, hogy ez a lelkes maroknyi csapat újra vissza tud csábítani nézőket a pálya szélére, úgy hogy több mint 10 autó vív látványos versenyt a pályán.
Bővebbet remélem hamarosan elárulhatunk a Lada kupáról.
Lejárt homológ autókkal lehet versenyezni?
Igen, a gyorsasági szakágban és a Rallye 2-ben is lehetőség volt tavaly, és idén is, hogy lejárt homológ autók versenyezzenek A és N csoportban is. Természetesen meg kell felelni a biztonsági előírásoknak, és a kategóriára vonatkozó előírásoknak, de remélhetőleg így amatőr sorozatokból esetleg fellépő versenyzőknek - vagy olyanoknak, akik nem tudnak továbblépni - is lesz lehetősége versenyezni ezekben a kategóriákban.
Milyen biztonsági előírások vonatkoznak ezekre a kategóriákra?
Gyorsasági szakágban a versenyzőknek minden biztonsági felszerelés tekintetében homológ az előírás.
Rallye 2 esetében lejárt homológ ülés és öv is elfogadott, alsó ruházat használata fokozottan ajánlott, a többi ruházat tekintetében pedig a lejárt homológ felszerelések elfogadottak.
Remélhetőleg azok a versenyzők akiket eddig ezek ára tántorított el az esetleges R2 bajnokságban való részvételtől, azok is kedvet kapnak, hogy kipróbálják magukat.
Milyen lehetőségeket rejt az S csoport?
S csoportban a versenyzőknek lehetősége van az azonos gyártmányú autókra vonatkozó homológ lapokból is alkatrészeket használni, így esetleg a már nem kapható alkatrészek kérdése is megoldódik, és némi szabadság is lesz így az autóépítés tekintetében.
Új kategória Historic bajnokságban, "Youngtimer" néven?
Historic bajnokságban negyedik csoportként megjelenik a sokak által várt "fiatalabb" autók kategóriája. 1982 és 1986 között homológizált modellek részére, sajnos van pár autó melyek használatát betiltotta rallye versenyeken a nemzetközi szövetség, így azokat sajnos nem lehet itt sem használni. Sajnos továbbra sem láthatunk B csoportos "szörnyetegeket" a pályáinkon, de szélesedik azon autók köre, melyekkel lehet versenyezni Historic bajnokság keretei között.
Szabályzatok?
A szakágak sport és technikai szabályai folyamatosan kerülnek föl a szövetség honlapjára, remélhetőleg február végére a szabályzatok mind végleges verzióban lesznek fönn.
Nem okozott gondot a szabályok megjelenése és a licencbeadási határidők közti átfedés?
Igen, sajnos ez is egy jogos panasz a versenyzők részéről, a szabályoknak és a naptárnak lehetőség szerint picit hamarabb kell majd a jövőben megjelennie. Az Intéző Bizottság idén annyival tudott ezen segíteni, hogy kitolta 2 héttel a licenckérelmek leadási határidejét a rallye szakágban.
Várható, hogy nagy általánosságban a szabályok érvényesek maradnak a 2011-es évre is?
A nemzetközi és a biztonsági szabályok tekintetében ezt ígérni sajnos nem tudjuk, de javaslat van arra vonatkozólag, hogy a szakágak, esetleg az Intéző Bizottság nyilvánítsa ki mihamarabb azon célt, hogy a bajnokságokban idénre kiírt kategóriákon nem kíván változtatni, esetleg záros határidőn belül közzéteszi ezirányú terveit. Ugye túl vagyunk a WRC nem WRC kérdésen, melynek sajnos a legnagyobb tanulsága az, hogy nem lehet a versenyzőtársadalommal azt megcsinálni, hogy évente, félévente, vagy akár havonta mást kommunikálunk feléjük, a bizonytalanságnál még a rossz irány is jobb választás szerintem.
Sok embert érdeklő kérdés, mi lesz a rajtsorrend az ORB futamain?
Az A és N csoportos versenyzők indulnak a mezőny első csoportjaként, az S és P csoport versenyzői pedig minimum 3 perc különbséggel rajtolnak az első csoport után. Ez a sorrend a második napon sem változik. Információim szerint lesznek olyan versenyek ahol az R2 vagy éppen az RTE vagy esetleg mindkettő csatlakozik a mezőnyhöz. Erre a lépésre szükség van, hiszen a versenyzői létszám jelentősen csökkent némely kategóriában az elmúlt évekhez képest. Remélhetőleg egy esetleges megszakítás esetén a versenyek vezetősége, majd rugalmasan tud úgy intézkedni, hogy a megszakítás csak egy csoportot (A,N vagy S,P) érintsen és a többi versenyző gyorsaságiként tudja teljesíteni a szakaszt
Hol kaphatok válaszokat ha a szabályokat érintően kérdéseim lennének?
Én kéthetente (egyenlőre pénteki napokon) igyekszem a Lurdy házban személyesen válaszolni az érdeklődők kérdéseire, természetesen igény esetén a kérdéseket továbbítani is tudom az illetékesekhez, vagy igény esetén más tisztségviselőket is meg tudunk oda invitálni. A szövetség honlapján található elérhetőségeken pedig szintén lehet választ váró kérdéseket feltenni.
Mit takar az Off-Road szakág?
Az Off-Road szakág az Autocross és a Rallycross szakágakat foglalja magába a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően. Rallycrossban ugye kizárólag karosszériás autókkal lehet versenyezni több kategóriában. Külön futnak a négykerék-hajtású turbós autók, valamint a kétkerékhajtású autók még négy kategóriába vannak osztva a magyar bajnokságban. 2 EB kategória (1.6 elsőkerékhajtás illetve 2.0 hátsókerékhajtás) , valamint a Közép Európai Zóna bajnokság keretei között is kiírt csoport ahol kétkeréhajtású autók versenyezhetnek lejárt homológizációval is. A negyedik csoport pedig a divízió 9 ahol az esetlegesen amatőr sorozatokból érkező versenyzők is könnyen felvehetik a versenyt mezőnnyel. Maximum 2literes szívómotorral szerelt autók versenyezhetnek itt, kizárólag kétkerék-hajtással. A szabályok pedig úgy alakulnak, hogy a minimális tömegre vonatkozó előírásokkal a köbcenti különbségekből adodó különbségek kiegyenlítődjenek.
Autocross bajnokságban továbbra is van lehetőség karosszériás autóval versenyezni, négykerék-hajtású és kétkerék-hajtású kategóriában is, valamint továbbra is ki van írva Trabantok részére külön kategória.
Crossautóval 1600 köbcenti alatti és feletti kategóriában lehet versenyezni, valamint külön kategória van junior versenyzőknek 600 köbcentis autókra kiírva. Emelett idén is kiírásra került az úgynevezett N csoport ahol, 1600 köbcentis szériaközeli VW motorokkal szerelt, kizárólag hátsó kerékhajtású szöcskékkel versenyezni.
Végül egy utolsó kérdés, hogyan próbálja az MNASZ az amatőr versenyzőket segíteni?
Minden lehetséges fórumon fölajánljuk bárkinek, hogy érdeklődjön. A felmerülő kérdésekre igyekszünk úgy válaszolni, hogy az amatőr sorozatokra,és majd esetleg az mnasz valamely bajnokságába is használható technikai kerüljön megépítésre, ezzel segítve az esetlegese feljebblépést. Véleményem szerint a versenyautó megépítésekor - pénzben - jelentős különbség nincsen egy "amatőr" versenyzésre épített autó, és egy bajnokságra épített autó között. Példaként remélhetőleg a jövőbben említhetünk majd olyan versenyzőket akik, a szlalom versenyzéstől kezdve egészen a Bamako versenyig bezárólag valamilyen nem szövetségi versenyrendszerben bonyolított eseményen versenyzett, és könnyen tovább tud lépni Tereprallyba, gyorsaságiba, autocrossba, rallycrossba vagy esetleg rallyba.
A forgalmi engedéllyel rendelkező versenyautók tulajdonosait igyekszünk segíteni azzal, hogy ha az autó megfelel minimum az R2-re vonatkozó előírásoknak, akkor egy könnyen kiváltható úgynevezett " ARK" engedély kiváltásával lehetőség nyílik MNASZ gépkönyvhöz jutni.
Köszönjük a válaszokat!