Kerényi Ádám neve mára már nem csak hazai driftes körökben ismert, külföldön is megtanulták a magyar pilóta nevét az ellenfelek. Tavaly bajnokként, idén ezüstösen csillogó helyezéssel zárta az évet.
Az idei évről, a King of Europe futamairól beszélgettem Ádámmal.

Az idei évben nem láthattak hazai futamokon a szurkolók, mi volt ennek az oka?
Már 2006 óta járok külföldre versenyezni, hol kevesebb, hol több futamra jutottam el, de 2009-ben végre sikerült egy teljes külföldi sorozatot - a King of Europe-ot - végigversenyeznem, majd év végén meg is nyertem a bajnokságot. Hogy miért külföld? A támogatóim szintén inkább nyitottak a külföldi futamok irányába, valamint mivel ez egy 8 futamból álló sorozat, így ez nagyon sok energiát és pénzt emészt fel, ezért a magyar futamok valóban háttérbe szorultak.

Nem hiányoztak a hazai pályák?
Járogattam ki nézőként, ill. a King of Europe-nak van egy fordulója hazai helyszínen is, Máriapócson, ami egyébként az egyik kedvenc pályám a ritmusa miatt. A tököli pályán is szívesen mentem volna, mert jó, tempós pályák lettek kijelölve, de ugyanakkor a hangulatát tekintve egy repülőtéren soha nem olyan jót autózni, mint egy versenypályán.
Mennyire más egy külföldi futam, mint egy hazai?
Nagy
on hasonlóak a külföldi futamok, mint amiket itthon rendeznek. Külföldön is kétnapos versenyek vannak, ill. annak, aki megteheti, még a pénteki nap is rendelkezésre szokott állni. Tehát ugyanúgy két napot autózunk, rengeteget vagyunk a pályán, az ellenfelek pedig sokrétűek, sokfajta autóval.
Amiben talán más, mint itthon, hogy ott több japán autóval versenyeznek, valamint talán abban is más, hogy a külföldi topversenyzők, sokkal inkább odafigyelnek a megjelenésre, amitől ugyan szakmailag nem lesznek többek, de azért ott már szinte mindenkinek szép csapatsátra van, "egyen" pólója, nagyon szép dekorált autókkal indulnak, és én is úgy vélem, hogy nemzetközi szinten már ilyenre is oda kell figyelni.

Ha már a megjelenés... Nem tudom kikerülni a kérdést: Miért van olyan érzésem, ha az autód jobb oldalát nézem, mintha tükörképet látnék?
Az autósportban fontos a támogatók megfelelő kiszolgálás és egy ilyen dekorációt mindenki megjegyez... :)
Mely ország versenyzői a legnagyobb ellenfelek?
A magyarok! Ők nagyon-nagyon jól autóznak, és azt mondhatom, hogy a hazai mezőny top 8 versenyzője nagyon komoly ellenfél lenne. Nekem jó iskolám volt, hogy Magyarországon "nőttem fel", mert kemény küzdelmek árán jutottam el oda, ahová eljutottam. Külföldön is a közép- és kelet-európaiak dominálnak. Nagyon jók a szlovák srácok, de van például egy bolgár versenyző, aki nagyon ügyeskezű és nagyon jó autója van, az egyik szerb versenyzőnek is nagyon erős a kocsija, valamint kinn külföldön már mindenki nagyon-nagyon jó minőségű gumikat használ, ami az autók mozgásán és tempóján is látszik.

Milyen volt az idei éved?
2010-ben egy 7 futamból álló sorozat volt, ami hét különböző országot jelentett helyszínben. Összességében második lettem a bajnokságban, ami egy szép eredmény, de az egyéni futamokkal annyira azért nem voltam elégedett.
Lehet nem tudtunk eléggé odakoncentrálni, vagy lehet nem foglalkoztunk eleget az autóval, de mindig voltak apróságok, amelyek nehezítették a dolgunkat, a felkészülést.
Ellenben eljutottam nagyon szép helyekre, két nagyon különleges helyszíne is volt a bajnokságnak: az egyik Andorrában, ahol 2300 méter magasan, augusztus elején még havas részek vették körül a kijelölt pályát. Éjszaka persze rettenetesen hideg volt, de a táj lenyűgöző volt! Hegyek, legelésző kecskék a pályától pár száz méterre… ez egy tényleg fantasztikus természeti adottságokkal megáldott helyszín volt!

A másik különleges helyszín pedig a zárófutam helyszíne volt, amelyet Krétán rendeztek: egy teherkikötőben volt kirakva egy jó nagy pálya.
A depó 3 méterre volt a tengertől, így mikor álltam be, a csapattársaim folyamatosan álltak az autó és a tenger között, hogy ne essek be a vízbe. : Körülöttünk teherhajók álltak, kicsit rozsdás, nagy darukkal, konténert szállító teherhajókkal volt körbevéve a pálya. Mindehhez pedig egy olyan világítás tartozott, hogy gyakorlatilag nappali világosságot csináltak este is, valamint olyan minőségű aszfalt volt, amely teljesen alkalmas volt drift pályának, sőt, sok drift-pályától sokkal jobb minőségű is volt.
Melyik volt a legjobb verseny idén?
Eredményt tekintve nyilván az, ahol vagy nyertem, vagy a dobogón álltam, de ahol nagyon-nagyon jól éreztük magunkat, az a krétai futam volt. A görögök szintén nagyon erősek, iszonyatos lóerőhajhászás van náluk, az 500-600 LE az teljesen normális. Az ő mezőnyükben az én autóm egy kifejezetten gyenge autó. Nagyon komoly csatákat vívtunk, még ha lóerőben alul is maradtam, és hát a helyszín is fantasztikus volt. Októberben az időjárás pedig szintén megdöbbentő volt, hiszen 30 fokban attól tartottunk, hogy ne égjünk le.

Melyik volt a legnehezebb futamod?
Talán az andorrai... ami azért volt nehéz, mert nagyon magasan volt a pálya, az én autóm pedig egy szívóautó és rettenetesen nem akart működni! 100 LE kapásból eltűnt belőle. Addig állítgattuk a hátsó futóművet ill. a guminyomást, hogy egy nap ezzel el is telt. Meglepődtünk ezen, nem számoltunk ezzel, mivel nem volt korábban még ilyen jellegű tapasztalatunk, nem ismertük a helyszínt. Itt technikailag nagyon megküzdöttünk.

Hogyan tovább?
Jó kérdés... a támogatóimmal folyik az egyeztetés, hogy hol szeretnének engem látni a 2011-es évben, de majdnem biztos, hogy ismét a külföldi futamokon lesz a hangsúly, és az is eléggé valószínű, hogy a King of Europe több futamán is részt veszek. Nem biztos, hogy az egész sorozatot végigcsinálom... Szeretnék nyitni más országok felé is, például szívesen versenyeznék Angliában is egy futamon, bár ez már egy következő lépcsőfok, hiszen a távolság és a nevezési díj miatt, ez körülbelül háromszoros összeget jelent egy európai futamhoz képest.
Versenyzésen kívül pedig épp belefogsz valamibe…
2009 év eleje óta versenyzek ugyanazzal a FEDERAL gumiabronccsal. Ez egy ismeretlen márka volt, amikor elkezdtem ezzel versenyezni. 2009-ben még senki nem használt ilyet a környezetemben, majd ebben az évben én ezekkel a gumikkal megnyertem a bajnokságot, meglehetősen nagy fölénnyel. Ezt követően kezdek el nézelődni a többiek is ezek a gumik irányába.
Mára eljutott a dolog arra a szintre, hogy a King of Europe futamon a Top 8 versenyző is ilyen abroncsokkal versenyzik, mert annyira bevált driftre, de a pályautósok közül is egyre többen használják ezt.
Most pedig úgy döntöttem, hogy ha erre ekkora az érdeklődés, akkor miért ne kezdjek el ennek a forgalmazásával foglalkozni? Kicsit szélesítjük a palettát, hiszen vannak most már rallye abroncsok is, kifejezetten pálya - slick - gumik, valamint utcai slickek is.
A Federal az elmúlt két évben utcán és versenykörülmények között is bizonyított nekem, nagyon jó minőségűek, így nyugodt szívvel merem árulni, mert tudom jól, hogy ár-érték arányban talán jobbak, mint a nagy neves márkás gumik. Aki szeretné kipróbálni ezeket a Federal gumiabroncsokat, azoknak tudom a figyelmébe ajánlani, hogy december 17-éig van egy elővételi akció, amelyről további részleteket a www.federaltire.hu oldalon találják meg, ill.a sales@federaltire.hu e-mail címen is érdeklődhetnek.
fotók: autosportfoto.sk, GabiTomescu.ro, fotoHD.sk, Michael Timong, AlexisGoure.com