A Mecsek Rallye 56. alkalommal is kitárja a város és a térség kapuját a versenyzők és sportbarátok előtt. Június 22-24. között újra a versenyautók veszik birtokba a környéket.
Két évvel ezelőtt, a pandémia utáni kényszerszünetről tért vissza a verseny egy, a rendezőbizottságot érintő vérfrissítéssel, ami a korábbi értékek megtartása mellett új lendületet is hozott – vezeti fel az idei eseménnyel kapcsolatos részleteket a Mecsek Rallye rendezője, Markó Tibor.
Az elsődleges feladatunk az volt, hogy az FIA korábban megfogalmazott elvárásai szerint, kicsit nagyobb léptékben fejlesszük a versenyt. A korábbi rendezőbizottsági tagok lelkesedését a sportszakmai oldal megerősítésével egészítettük ki. Lakatos Robi és én csatlakoztuk a csapathoz. Megkezdődött egy hosszabbtávú, három éves program megvalósítása. Idén jutunk el a harmadik évhez, és az eddigiek alapján elmondhatjuk, hogy egy jól látható, felfelé ívelő pályát sikerült megtennünk. Az FIA-tól, az itthoniakkal összehasonlítva sokkal határozottabb visszajelzések érkeztek, ami segítette számunkra a fejlődést. A felépített ütemtervünk második évében az FIA akkori delegációjának vezetője olyan üzenetet fogalmazott meg, amit minden rendező szeretne hallani: örülnek a Mecsek Rally megújulásának, a fejlődés olyan mértékűvé vált, hogy az FIA kérése, hogy a verseny maradjon a versenynaptár része, természetesen az eddig elért minőség megtartása mellett.
Az elmúlt 55 év legendás pályái közül mi alapján esett a választás az idei útvonalra?
Bár tettre készek vagyunk, ez mégsem elég ahhoz, hogy a rendelkezésre álló útszakaszaink más irányba kanyarodjanak, mint eddig, így a meglévő tradíciókból építkeztünk, de az is fontos szempont, hogy az EB színvonalának megfelelően alakítsuk ki a verseny programját. Sietve teszem hozzá, hogy számunkra nem csak az EB mezőnye létezik, hanem a hazai bajnokságok képviselői is, akik természetesen részesülnek mindabból, amit az Európa bajnoki mezőny kap ezen a rendezvényen. Fontos kompromisszumot kell kötnünk minden évben, hogy egyaránt ki tudjuk szolgálni a versenyzők elvárásait, miközben a nézők igényeinek is eleget tudjunk tenni. Sportszakmai értéküket tekintve bár a mecseki pályák közkedveltek mind a nézők, mind a versenyzők rében, mégis súlyoznunk kell. Nem titok, hogy ennek megfelelően alakítottam ki az idei év programját, hogy legyenek a nézők által könnyebben megközelíthető, nézhető szakaszok, illetve nézői pontok, de ugyanakkor a versenyzőknek is maradjon megoldandó feladat, kihívás, ami adott esetben nem feltétlenül tartozik a nézhetők által látogatható szakaszok közé.
Minden év végén, az éves versenynaptárban szereplő EB futamok valamennyi jellemzőjét feldolgozom, megvizsgálom, táblázatba gyűjtöm, majd az információk birtokában pozícionálom a Mecsek Rallye-t. A kiírásoktól, útvonallapoktól kezdve a szervizpark kiosztáson át a versenyzők által kapott információkig, a megközelíthetőségig mindent mérlegelek, mindezt számokban is. Tudni kell, hogy azoknál az országoknál, ahol a térképet kinyitva bárhol leejtjük a tollat és 20 km-es körzetben egy komplett magyar bajnokságot lehet rendezni az úthálózatunknak köszönhetően, mi egy kicsit nehezebb helyzetben vagyunk. Ezt a külföldi versenyzők el is szokták mondani, hogy itt nagyon gyorsak a pályák, sokkal magasabb az átlagsebesség, míg például az Ibériai félszigeten, vagy Svájc, Olaszország környékén, akol egymást érik a kanyarok. Nálunk sokkal inkább bátorságot próbálóak a pályák, amit mesterséges lassítókkal tudunk, és kell is enyhíteni.
Próbáljuk úgy összeválogatni a helyszíneket, hogy a magyar nevezőknek se okozzunk csalódást, de ne vegyük el a külföldiek kedvét sem azzal, hogy idejönnek és alaposan kikapnak a helyi vagányoktól.
Az idei év egyik fejlesztése, hogy az általános magyar ORB futamokhoz képest a Mecsek 161 kilométer gyorsasági szakasszal várja az EB és az ORB indulóit. Az EB szabályzata egy pályán kétszeri áthaladást engedélyez, ami rendezőként arra kényszerít minket, hogy minél több pályát vonjunk be a programba annak érdekében, hogy a kilométerre vonatkozó előírásoknak is eleget tudjunk tenni.
Hogyan lehet 2023-ban is a pályák mellé csábítani azokat a nézőket, akik akár otthonról, karosszékből is követhetik a versenyt a mai technikának köszönhetően?
Igaz, hogy a mai agyondigitalizált világunkban a Mecsek Rallye-t az ország túlsó végéről otthonról is bárki követheti élőben, és nehéz annyira érdekessé tenni, hogy inkább autózzon le ide és a helyszínről figyelje a versenyt. De az igazi rajongók még mindig érzik az izzó féktárcsák varázsát, az autók illatát, vagy a forróságot, amikor elhalad mellettük egy autó. Ezt semmilyen digitalizáció nem fogja soha visszaadni. Ezt mi próbáljuk is kihasználni, és külföldi minták alapján úgynevezett FanZone-okat alakítottunk ki, amik kifejezetten azt a célt szolgálják, hogy a nézők számára elérhetővé, könnyebben megközelíthetővé tegyük a versenyt, és a kényelmüket kiszolgálva biztosítsunk lehetőséget a biztonságos szórakozáshoz.
Az autósportot kedvelők számára igazi csemege a sokszínű, népes mezőny. A Historic EB, CEZ, CEZ Historic, Mitropa Kupa, Mitropa Historic, Magyar Historic, Országos Rally Bajnokság, ORC, ORB2 és az ORB3 párosai gondoskodnak majd a látványról.
Pécs megyei jogú városnak köszönhetően - aki teljes támogatásával kitűnő házigazdája 56. alkalommai is a Mecsek rallynak-, az idei esztendőben is ingyenesen látogatható a verseny minden egyes program eleme, így a FanZone-ok is. Ezek a helyszínek abban különböznek egy átlagos kanyartól, hogy szervezett parkoltatást biztosítunk a nézők számára, és az „Óvd a természetet, szeresd a Rallye-t!” szlogenünkhöz híven ezeken a pontokon szelektív hulladékgyűjtést is szervezünk, valamint büféről és kulturált toalettekről is gondoskodunk. A szünetekben hangulatfelelősök zenélnek majd, vagy épp fontos, érdekes információkat osztanak meg a nézőkkel, hangosítás segítségével.
Kiemelt program a már megszokott rajt -és célceremónia, ami ismét Pécs legszebb helyszínén, a Széchenyi téren zajlik majd. Pénteken és szombaton itt láthatják a mezőnyt az érdeklődők. Megtartottuk korábbi újításunkat, hogy éjszakára sem dugjuk el a versenyautókat a nézők elől, az éjszakai gyűjtőt a város közepén, az Árkád melletti Centrum parkolóban alakítottuk ki. Bár az autókat megsimogatni nincs is lehetőség, viszont egy helyen lehet látni az összes ékszeresdobozt. A verseny központjának idén is az Expo Center ad helyet, ahol a verseny irányítás és a szervizpark is megtalálható. Ide szintén ingyenes a belépés.
Merre zajlik majd pontosan a verseny?
A versenyre nevezők sora idén is garantálja az izgalmas és látványos pillanatokat. 22 EB nevezőnk van, ami mindenképp örömteli, köztük több visszatérővel és természetesen a magyarokkal. Az gyorsasági szakaszok tekintetében kifejezett célom volt, hogy a hazai mezőny számára is újdonságot tudjunk adni, ne legyen elég a régi itinereket leporolni és szinte csukott szemmel végig menni a megszokott gyorsaságikon. Mindkét napon három-három szakasszal várjuk a versenyzőket, melyeket két-két alkalommal teljesítenek, így összesen 12 szakaszon mérik össze tudásukat.
Az első nap első gyorsaságija a Mandulás – Árpádtető, 10 km-es szakasz, melynek az érdekessége, hogy a majdnem a klasszikus Kemping - Árpádtető, de kicsit máshol van a rajt és kicsit hosszabb a szakasz, hogy ne legyen ugyanaz.
A második szakaszt szándékosan pihentettük az elmúlt évben: Alsómocsolád – Mecsekpölöske (14,2 km) melynek első fele keskeny, jó minőségű erdészeti út, a másik fele szélesebb közút.
A harmadik, Komló – Hosszúhetény szakasz ebben a formában még soha nem szerepelt.
Fontos megemlítenem, hogy Pécs mellett Komló és Orfű is nagy áldozatot hoz az idei Mecsek Rallye sikeréért, amit ezúton is köszönünk. Nem utolsó sorban a környék és az útlezárásokkal érintett útszakaszok lakóinak is köszönjük a türelmét és kérjük megértését.
Az első napi harmadik szakasz rajtja Komló városából lesz, amit összekötöttünk egy vadonatúj aszfalttal rendelkező útszakasszal, a hosszúhetényi gyorsasági második felével, így ez a 11, 4 km meglehetősen jó minőségű felületen zajlik. Fontos szempont volt idén, hogy úgy válogassuk össze a gyorsasági szakaszok sorát, hogy kedvezzünk a Historic mezőnynek is, akik tavaly rekord számban voltak jelen. 59 autóból állt az EB és OB mezőnye, amire Magyarországon még nem volt példa. Azzal, hogy nekik kedvezünk, ugyanazokat az előnyöket tudjuk a teljes mezőny számára is biztosítani.
Fontos részlet, hogy valójában nem a rajtceremóniával kezdődik a verseny, ez a két kör között kapott helyet. Így már három gyorsaságin túl lesz a mezőny, mire megérkezik a Széchenyi térre, amikor Pécs és az ott vendégeskedő turisták is ízelítőt kaphatnak az eseményből. Pénteken pedig Komló város lakói is ízelítőt kaphatnak a Mecsek Rallye hangulatából, akik egy „üdvözlő cermónia” keretében találkozhatnak a városban a mezőnnyel.
Ezen a napon két helyen található FanZone, az egyik a kisvaszari elágban, illetve Hosszúheténynél az egysoros kitérő lassítónál, ahol az elmúlt években is volt.
Szombaton reggel a verseny leghosszabb szakasza, 19,5 km szolgál ébresztőként a versenyzők számára. Árpádtető – Abaliget teljesen új köntösben, új kihívást hoz majd. Az elmúlt évek Árpádtető – Orfű gyorsasági szakaszainak nyomvonalát megtoldva, Orfű belterületén folytatják majd a száguldást az autók a klasszikus körgyors útvonalán, ám a megszokott menetiránnyal szemben. Így a strandparkolót is érintik, ami egy közkedvelt nézői pont, ahol az egyik FanZonet is kialakítottuk. Ezt Magyarhertelend felől könnyen meg tudják közelíteni a nézők. Az Orfű – Abaliget úton, a púpon lesz a cél, az abaligeti oldalon pedig a Stop.
A másik FanZone Remeterét, ami a hegyi pályáról, a Ranga László úton közelíthető meg.
Az első szakaszt követően visszalátogat a mezőny a 14,7 km-es kisvaszari szakaszra, de már fordított irányban teljesítik a szakaszt, Mecsekpölöske felől.
A harmadik szakasz Hetvehely – Golgota a maga 10,9 km-ével, ami olyan közel van a szervizparkhoz, hogy onnan már bármilyen sérült autóval is el tudnak vergődni a szervizig.
Szeretnénk visszacsempészni egy keveset a korábbi évek hangulatából, így az idei évben néhány WRC-s versenyzőpáros is tiszteletét teszi nálunk, akik remélhetőleg a nézők örömére egymást követően, egy csoportban teljesítik majd a hétvégét.
Az utánpótlás mezőnyét - annak érdekében, hogy teljes értékű kiszolgálást tudjunk számukra is nyújtani-, szét kellett választanunk oly módon, hogy az ORB 3 pénteken a megrendezett hat szakaszból ötöt teljesít majd 61 km-en, szombaton pedig a R2 mezőnye mind a hat szakaszt teljesíti majd, 91 km-t autózva.
Készültetek programokkal azok számára is, akik nem tudnak eljutni a pályák mellé?
Idén is készültünk egyéb, kísérő programmal, mint például az ingyenesen látogatható versenyautó kiállítás az Árkád területén, ahol a múlt és jelen versenygépeit tekinthetik meg az érdeklődők 21-éig, ezen kívül 21-én szerdán 18 órától mindenkit szeretettel várunk egy közönségtalálkozóra szintén az Árkádban, ahol népszerű magyar és külföldi versenyzőkkel lehet személyesen is találkozni. Egy közvetlen, amolyan „versenyző-simogató” hangulatú találkozót szevezünk, ahol lehetősége lesz a szurkolóknak, pacsizni, fotózkodni kedvenceikkel.
Pénteken a rajtceremóniát megelőzően a PTE Brass Band fújja a talp alá valót a Széchenyi téren, hogy az autók érkezésére megalapozza hangulatot.
Pénteken és szombaton a családokat az Országos Balesetmegelőzési Bizottság, a Hungarian Police Rallye Team, és a HUMDA közös projektjének keretében Közlekedési Biztonsági park várja érdekes, játékos ügyességi feladatokkal a Széchenyi téren
A versennyel kapcsolatos programokról, időpontokról és persze az útlezárásokról, a forgalmi rend változásáról is a mecsekrally.com weboldalon találhatnak majd információt az érdeklődők.
Az útlezárások miatt minden érintett lakó és utazó türelmét és megértését kérjük, és köszönjük, hogy évi egy alkalommal a megszokott mindennapi rendet kicsit megzavarva vendégeskedhetünk a Mecsekben és környékén.
Ezúton is kérünk mindenkit, hogy a sportbírók és a biztonsági személyzet tagjainak utasításait tartsák be, hogy ezúttal is balesetmentesen zárhassuk a Mecsek Rallye-t.
Találkozzunk június 22-24. között a Mecsekben!